Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Analys av May 2020 Core Update

Arg panda

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av sin algoritm. Vi har analyserat vilka sajter som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vad Google har förändrat. En slutsats vi drar är att Pandan är striktare än någonsin och att sajter bör se över hur de jobbar med sitt innehåll och ha bättre koll på vart det egentligen publiceras.

May 2020 Core Update började rullas ut den 4 maj och uppdateringen kom helt i mål igår. En core update är en större uppdatering av Googles algoritm och dessa sker normalt tre till fyra gånger per år. Google är oftast väldigt hemlighetsfulla med vad de förändrar i såna här uppdateringar, även om de delar med sig av en del allmänna råd.

Det är därför alltid upp till dig som webbplatsägare att själv försöka förstå dessa förändringar i syfte att långsiktigt kunna hävda dig i konkurrensen på Google.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är en sak som förändras i en core update, utan ett myller av olika faktorer. Av den anledningen är det ofta väldigt svårt att faktiskt se vad som har förändrats eftersom bilden är väldigt brusig.

Därtill är alla webbplatser olika varandra på vitt skilda sätt och kan därför reagera olika på alla de mindre och större förändringar som tillsammans utgör den stora algoritmuppdateringen. Det blir helt enkelt en oerhört komplex situation att analysera och därför är det viktigt att vara oerhört försiktig med vilka slutsatser man drar.

SEO-teamet på Pineberry har tillsammans jobbat för att försöka lägga detta pussel i syfte att förstå vad som har förändrats så att du kan få bättre insikter i hur du bör jobba med din sajt framöver.

Vi hävdar inte på något sätt att vi har hela bilden klar för oss men tycker oss ändå se intressanta samband som är värda att belysa.

Redo? Here. We. Go.

Metod och avgränsningar

Vi har fokuserat på sajter som tydligt gick upp respektive ner i ranking i samband med att uppdateringen började rullas ut den 4:e maj och dagarna därefter.

För vissa sajter hände inget särskilt när uppdateringen rullades ut. Dessa har vi inte undersökt närmre.

Vårt fokus har varit att samla ihop ett gäng sajter som tydligt gynnas av uppdateringen samt ett annat set av webbplatser som tydligt tappar. För att se om en sajt ökat eller tappat har vi använt Sistrix och deras Visibility Index-funktion.

Vi har därefter jämfört sajter som ökar och försökt analysera vad de har gemensamt och gjort samma sak för webbplatser som har tappat.

Det här är vad vi kommit fram till.

Förändring i hur Google värderar duplicerat innehåll

Vi ser klara indikationer på att Google skruvat åt hur de värderar duplicerat innehåll i och med denna uppdatering. En pandarelaterad uppdatering således. Sajter med en högre andel duplicerat innehåll, främst externt duplicerat, drabbas i högre grad negativt i denna uppdatering.

Gemensamt för sajter som påverkas negativt

  • Innehållet finns publicerat på en mängd andra sajter (affiliates, scrapingsajter, etc.)
  • Lägre andel unikt innehåll än sina konkurrenter
  • Sajterna har duplicerade produktbeskrivningar med andra e-handlare och skriver inte sina egna produktbeskrivningar.

Exempel på sajt som tappar i organisk synlighet
Exempel på stor välkänd webbplats som tappat mycket över längre tid och drabbas av ännu ett stort tapp i senaste uppdateringen (punkt B)

Troligtvis finns också en koppling till hur stark auktoritet du är i Googles ögon. Är du riktigt stark kommer du undan med mer duplicerat innehåll. För en av våra kunder på amerikanska marknaden har exempelvis PlayStations butik börjat ses som originalkällan (trots att den inte är det) och börjat ranka för många nya sökord vår kund konkurrerar med dem om.

Gemensamt för sajter som påverkas positivt

  • Högre andel unikt innehåll på sin sajt än deras konkurrenter.
  • Användarrecensioner på produktsidor som Google kan indexera (vilket medför mer unikt innehåll på varje sida).
  • Sajter med egenskrivna produkttexter (gäller främst e-handlare).
  • Textinnehållet är inte på långa vägar lika utspritt på andra webbplatser som för de sajter som har tappat.

Exempel på sajt som ökar
Exempel på sajt som ökar kraftigt i synlighet efter senaste uppdateringen (Punkt E längst ut till höger är datumet för när uppdateringen rullas ut).

Vägen framåt

Det viktigaste vid en sån här uppdatering för den som drabbas negativt är att inte få panik utan att lugnt och stilla analysera sitt nuläge. Det är bara genom att göra den analysen grundligt som du kan sätta en långsiktig och hållbar SEO-strategi för framtiden. SEO är ett maratonlopp och det finns inga genvägar, bara smartare och mindre smarta sätt att arbeta på.

Kom också ihåg att detta knappast är det enda som Google (troligtvis) har förändrat i och med denna algoritmuppdatering. Du kan ändå vara drabbad av den även om du inte har just dessa symptom.

Det är inte heller ovanligt att Google rullar tillbaka en del eller delar av vad de förändrat om de anser att det behövs. I sådana lägen kan saker och ting återgå, i varierande grader, till hur det var tidigare.

Givet att våra slutsatser stämmer är vår rekommendation att du ser över vart ditt innehåll finns indexerat och om du kan arbeta för att på ett skalbart sätt öka andelen unikt innehåll på din webbplats. Som alltid, hör gärna av dig till oss om du vill att vi ska analysera din situation och ha vår input på vad som är bästa SEO-strategin framåt för dig.

Vad tror du om May 2020 core update? Har du någon annan intressant spaning eller vinkel vi har missat? Kommentera gärna. 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner