Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Analytics AFK

Google gjorde för en tid sedan tre reklamfilmer för Analytics, som med mycket brittisk humor (har Ricky Gervais och Stephen Merchant skrivit manus?) visar hur det skulle vara att köpa oliver, lättmjölk och bröd i en affär som fungerade som en mindre kundvänlig webbshop.

Så här ser filmerna ut:


Som den som ser filmerna snabbt inser handlar de inte om hur Analytics fungerar, snarare om hur dåligt många webbshoppar fungerar idag. Budskapet är att man med hjälp av Analytics kan upptäcka vad som inte fungerar bra i webbshoppen, och komma till rätta med detta.

Men faktum är att det finns fysiska butiker som implementerar lösningar som liknar Google Analytics. Företaget Euclid, baserat i Palo Alto, har tagit fram en lösning som man döpt till Euclid Zero. Zero använder en butiks trådlösa nätverk för att samla in och sammanställa data över exempelvis hur ofta folk besöker en affär, och hur många som bara gör korta besök utan att köpa något, alltså en sorts bounce rate. Den data som samlas in ska sedan kunna användas till förbättringar i den fysiska miljön för att öka intäkterna.

Detta möjliggörs genom att nätverket håller koll på de kunder som har en telefon eller surfplatta som kan ansluta till det trådlösa nätverket. Eller snarare tvärt om, nätverket håller koll på apparaten. Kunden behöver nämligen inte ansluta sig till butikens nätverk för att registreras av programmet.

Det här kan innebära ett ganska stort intrång i den personliga integriteten, och Euclid säger sig åtminstone vara medvetna om detta. VD:n, Will Smith (nej, inte den Will Smith) säger i en intervju att alla som vill använda Euclid Zero förbinder sig att sätta upp tydliga anslag om detta vid ingången till butiken, och att det på dessa anslag ska finnas länkar och QR-koder för den som vill slippa att bli registrerad. Dessutom ska programvaran, precis som Google Analytics, inte kunna presentera data om individuella besökare, utan endast aggregerade siffror.

Det låter ju som att Euclid har tänkt på integritetsaspekten, men det finns några luckor. Vad kommer att gälla i gallerior, kommer det att räcka med anslag vid ingångarna, eller måste varje butik ha egna anslag? Och vilket språk ska anslaget vara på? Vissa städer besöks av en stor andel turister, som har smartphones men som inte talar ett ord av det lokala språket, eller kanske inte ens kan läsa de lokala bokstäverna. Den som är mån om sin personliga integritet blir nog inte lugnad av Smiths ord.

Om många butiker börjar använda Euclid Zero kan det därför faktiskt leda till att webbhandeln ökar ännu mer. Att blockera trackers på nätet är inte särskilt svårt, så för den som vill vara på den säkra sidan är valet lätt.

3 kommentarer

  1. Klockrena reklamfilmer :)

  2. Undrar om filmerna togs fram i samband med att Google Website Optimizer blev content experiments i GA?

  3. De här filmerna är helt underbara. Hade bara sett den sista innan. Vem känner inte igen sig!?

    Kommentar av

    Robin

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

ad-customizers

Ad customizers – Nedräkningsfunktionen

Vill du lägga ner extra krut på att utforma dina annonser? Med hjälp av olika funktioner i ” ad customizers” finns det massvis av möjligheter. Läs mer här!

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner