Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Analytics AFK

shopping_online410

Google gjorde för en tid sedan tre reklamfilmer för Analytics, som med mycket brittisk humor (har Ricky Gervais och Stephen Merchant skrivit manus?) visar hur det skulle vara att köpa oliver, lättmjölk och bröd i en affär som fungerade som en mindre kundvänlig webbshop.

Så här ser filmerna ut:


Som den som ser filmerna snabbt inser handlar de inte om hur Analytics fungerar, snarare om hur dåligt många webbshoppar fungerar idag. Budskapet är att man med hjälp av Analytics kan upptäcka vad som inte fungerar bra i webbshoppen, och komma till rätta med detta.

Men faktum är att det finns fysiska butiker som implementerar lösningar som liknar Google Analytics. Företaget Euclid, baserat i Palo Alto, har tagit fram en lösning som man döpt till Euclid Zero. Zero använder en butiks trådlösa nätverk för att samla in och sammanställa data över exempelvis hur ofta folk besöker en affär, och hur många som bara gör korta besök utan att köpa något, alltså en sorts bounce rate. Den data som samlas in ska sedan kunna användas till förbättringar i den fysiska miljön för att öka intäkterna.

Detta möjliggörs genom att nätverket håller koll på de kunder som har en telefon eller surfplatta som kan ansluta till det trådlösa nätverket. Eller snarare tvärt om, nätverket håller koll på apparaten. Kunden behöver nämligen inte ansluta sig till butikens nätverk för att registreras av programmet.

Det här kan innebära ett ganska stort intrång i den personliga integriteten, och Euclid säger sig åtminstone vara medvetna om detta. VD:n, Will Smith (nej, inte den Will Smith) säger i en intervju att alla som vill använda Euclid Zero förbinder sig att sätta upp tydliga anslag om detta vid ingången till butiken, och att det på dessa anslag ska finnas länkar och QR-koder för den som vill slippa att bli registrerad. Dessutom ska programvaran, precis som Google Analytics, inte kunna presentera data om individuella besökare, utan endast aggregerade siffror.

Det låter ju som att Euclid har tänkt på integritetsaspekten, men det finns några luckor. Vad kommer att gälla i gallerior, kommer det att räcka med anslag vid ingångarna, eller måste varje butik ha egna anslag? Och vilket språk ska anslaget vara på? Vissa städer besöks av en stor andel turister, som har smartphones men som inte talar ett ord av det lokala språket, eller kanske inte ens kan läsa de lokala bokstäverna. Den som är mån om sin personliga integritet blir nog inte lugnad av Smiths ord.

Om många butiker börjar använda Euclid Zero kan det därför faktiskt leda till att webbhandeln ökar ännu mer. Att blockera trackers på nätet är inte särskilt svårt, så för den som vill vara på den säkra sidan är valet lätt.

3 kommentarer

  1. Klockrena reklamfilmer :)

  2. Undrar om filmerna togs fram i samband med att Google Website Optimizer blev content experiments i GA?

  3. De här filmerna är helt underbara. Hade bara sett den sista innan. Vem känner inte igen sig!?

    Kommentar av

    Robin

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

grodan

Världens bästa SEO-verktyg?

Screaming Frog SEO Spider är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats som sökmotorerna gör. Läs mer om hur det fungerar här!

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!