Sökmotorkonsult.se

Anders Norén starkare än Google?

Stark av backlinks

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka.

Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel på sin blogg. Varför är det intressant? Och hur blev hans blogg större och starkare än självaste Google enligt vissa källor? Kan man mäta det? Vem kan bestämma detta? För att förstå dessa frågor så behöver man känna till uttrycket ”Backlinks” och vad det innebär för en sajt i form av kraft och auktoritet.

Hur funkar backlinks?

Backlinks är ett uttryck för externa länkar mellan sajter. Alla sajter som får backlinks till sig får styrka och auktoritet från den sajt som länkar, ungefär som en referens i en uppsats. Om en annan sajt länkar till din sajt på någon av sina sidor så får du en backlink. Om det är två sajter som länkar från någon av sina sidor så får du två backlinks osv. Det är även så att om en sajt länkar till din sajt på fyra av sina sidor, då får du fyra backlinks i statistiken. Dock bara från en domän. Detta är viktigt att skilja på när man kollar på länkar och jämför vilken sajt som har bäst och flest backlinks.

En länk fungerar som en röst i ett val (ungefär). Den sajt som du länkar till är en sajt som du tycker är bra och den sajten kan du stå för. Man kan säga att med en länk så röstar du på sajten och du är beredd att dela med dig av din egen sajts styrka och auktoritet till den sajten.

backlinks illustration

Det är alltså inte bara innehållet på din sajt som påverkar hur dina sökord rankar. Det finns många parametrar (där backlinks är en av dem) och även dessa behöver man förhålla sig till, och förstå vikten av, om man skapar en sajt för att ranka bra och driva trafik på viktiga sökord. Att bara starta en sajt, skriva några artiklar och hoppas på att börja driva organisk trafik kommer troligen inte funka för alla. För mig som gillar liknelser så är det lite som att gå till gymmet och bara närvara utan att kämpa, svettas och ta ut sig och ändå hoppas man får sin superkropp. Om innehållet på en sida är antal minuter du är med i ett crossfitpass eller antalet repetitioner i bänkpress, så kanske backlinks skulle kunna ses som en annan del av träningen, något som kan förbättra resultatet i strävan mot en superkropp, kanske en proteinbar eller en proteinshake. Backlinks ger något extra, det finns det inget tvivel om.

Flera backlinks från en och samma domän

Om du lägger ut flera länkar till samma sajt, på flera av dina sidor, så räknas de som antal backlinks, men stora värdet ligger egentligen i domänen. Domänen fungerar ungefär som en person och den personen har EN röst. Så antalet länkande domäner till en sajt är viktigare än antalet backlinks. Dock bör man veta att ju starkare en domän är, desto mer länkstyrka har den att dela med sig av. Så en domän som är riktigt stark (dvs. har många och starka länkar till sig) kanske har 1,5 eller 1,8 i röstvärde istället för bara 1. Så alla domäner är inte ”lika viktiga” eller har samma vikt i denna jämförelse. För att din sajt ska bli riktigt stark (i Googles ögon) så behöver du alltså få domäner att länka till dig, helst så starka som möjligt.

Kan verkligen Ahrefs ge hela sanningen kring domänstyrka?

I och med att Google själva inte visar upp hur de bedömer en sajts domänstyrka eller backlinks får man förlita sig på externa verktyg som går igenom miljarder sajter och jämför vilka som länkar till vilka och skapar sedan ett värde på detta. I programmet Ahrefs som jag jobbar med dagligen så kallas värdet ”Domain Rating”. I andra verktyg kallas detta för andra saker, exempelvis Semrush kallar det Authority Score (dock tar Semrush in fler parametrar som till exempel trafik i denna score). Jag väljer att utgå från Ahrefs data, där kan man se antal backlinks, men ännu viktigare är antalet domäner som länkar till din sajt.

Vad har Anders Norén med detta att göra?

Jo, jag tycker det är lite spännande är att kolla i Ahrefs ranking över de bästa (mest länkstarka) domänerna i hela världen. Eftersom jag främst jobbar med den svenska marknaden, så blir det förstås mest spännande att jämföra backlinks för .se domäner. Och vilken är den bästa .se domänen i hela världen… Jo, andersnoren.se… Större och starkare än självaste Google.se.

När jag granskar Ahrefs-datan närmare så ser jag att andersnoren.se har värdet DR (Domain Rating) 92 av 100 möjliga i Ahrefs rank. Google.se har 91. Enligt Ahrefs är alltså Anders domän starkare än Google, kan det verkligen vara så? AR står för Ahrefs Ranking och siffran är den plats som domänen placerar sig av alla sajter på hela internet enligt Ahrefs.

Anders har ”bara” 51,5 miljoner backlinks till sin sajt medan Google har 129 miljoner backlinks till sig. Samma mönster ser vi på antal länkande domäner där Anders ”bara” har ca 87 700 domäner som länkar till sig medan Google har ca 151 000. Om alla sajter hade samma värde så borde Google vara starkare (för de har ju både fler backlinks och fler länkande domäner), men uppenbarligen så har Anders större, viktigare och starkare sajter som länkar till hans sajt. Antalet backlinks och antalet länkande domäner är alltså inte hela svaret enligt Ahrefs, man måste också väga in vilka sajter det är som länkar och hur starka de är. Vi kan ju också se att Anders sopar banan med både riksdagen och regeringen samt SVT, Expressen och Aftonbladet när det kommer till auktoritet på nätet.

Eftersom backlinks är en viktig rankingfaktor (den viktigaste!?) som Google tar hänsyn till när den ska avgöra ranking för sökord, så är detta väldigt intressant att titta på. Det är också intressant att jämföra sin egen sajt med konkurrenter för att försöka analysera varför någon rankar högre eller lägre på ett sökord. Uppenbarligen spelar backlinks en viktig roll i detta, och det vill Ahrefs hjälpa till med att ta fram siffror på.

I teorin är det ju så att om Anders och Google skulle ”tävla” om att ranka bäst på ett sökord, så skulle Anders (enligt Ahrefs ranking) ha större chans att lyckas ta förstaplatsen tack vare en starkare domän (förutsatt att de har likvärdigt innehåll i form av text, bilder och annat). En vis man inom SEO sa till mig en gång ”Allt annat lika, så kommer den sajt med bäst och flest länkar till sig, synas högst upp i sökresultatet”, och detta har jag genom åren sett många exempel på.

Hur har Anders sajt lyckats bli större och starkare än Google.se?

Det går att få backlinks på flera olika sätt, det är dock inte fokus för denna text. En stor del i Anders framgång med att få backlinks ligger i att han skapar teman, väldigt bra teman enligt min bedömning, till WordPress (Ett CMS som är grunden för ca 40% av världens alla hemsidor). När en användare skapar en sajt, baserat på något av Anders teman så ligger det en länk i koden som går till andersnoren.se. Fungerar ungefär som copyright, dvs denna sidas grundmall är skapad av Anders Norén.

Enligt Anders sajt så har hans teman laddats ned nästan 4 miljoner gånger och används på hundratusentals sidor över hela världen. Så varje ny sajt som använder något av Anders teman = en ny länkande domän i Ahrefs ranking (om de inte aktivt tar bort länken ur koden, vilket man faktiskt kan och får göra enligt Anders). Snacka om en bra utdelning på backlinks.

Är då Ahrefs domänranking onödigt att kolla på?

Här vill jag säga nej, det är inte onödigt att kolla på, det finns intressanta saker att ta med sig och saker att ta hänsyn till när man vill sätta en SEO-strategi kring domänstyrka. Det är viktigt att ha koll på sina backlinks, och domänstyrkan kommer påverka din ranking. Dock är andersnoren.se ett sådant ”extremfall” som inte riktigt kan ses som en ”normal” sajt. Och Ahrefs är inte ensamma i sin analys kring Anders domänstyrka. För er som gillar andra verktyg än Ahrefs, som tex Semrush, så kan jag säga att andersnoren.se har högre Authority Score än Google.se även i Semrush (dock blir han slagen av bland annat pricerunner.se i Semrush).

Jag vill poängtera att jag inte känner Anders, men hans sajt är ett väldigt intressant exempel när det gäller backlinks.

Vill du snacka ranking, sökord eller organisk trafik för din sajt så är det bara att höra av dig till mig eller mina kollegor.

Allt gott

4 kommentarer

  1. Intressant artikel.
    Tänk om Anders skulle börja blogga på riktigt. Då skulle han kunna driva ordentligt med trafik.

    Synd bara att Anders säljer delar av sidans styrka till spelmaffian genom att placera länkar på sin sida.

    Själv ska jag börja lobba mot skatteverket och folkhälsomyndigheten för att försöka få en länk därifrån. Båda myndigheterna ligger ett bra stenkast från mitt kontor =)

  2. Det är intressant och anmärkningsvärt att Sveriges starkaste hemsida (enligt ahrefs dårå) är det till följd av sitewide-länkar som annars anses vara en av de sämre länk-typerna. Så vitt jag förstått det som :-)

    I övrigt en mycket intressant och välskriven artikel!

    Kommentar av Rikard

  3. Hej Rikard. Vissa skulle säga att en länk är en länk, spelar ingen roll var den ligger för länkstyrkans skull. Oavsett vilket så är det intressant att se hur Ahrefs-metrics placerar olika sajter. Ofta är det ännu mer intressant att faktiskt titta på de URL:er som rankar på ett sökord (hur mycket länkar går till en specifik URL på sajten). Där kan det verkligen bli effekt via länkstyrkan och i förlängningen, rankingen på sökordet.

    Tack för att du gillade artikeln.

    Kommentar av Kristian Jältsäter

  4. Hej Hassan. Ha Ha Ha, lyckas du få en länk från Folkhälsomyndigheten så är det ”Hatten av”.

    Tack för att du läste artikeln och tyckte den var intressant. Förhoppningsvis kommer det några till intressanta artiklar framöver.

    Kommentar av Kristian Jältsäter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

AMP

Är AMP på väg bort?

Många nyhetssajter väljer att plocka bort sin AMP-sidor. Är detta en trend som kommer innebära slutet för AMP? Ja, sannolikt. I alla fall om du frågar oss.

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]