Sökmotorkonsult.se

Angelas Method

På forum runt om i världen talas det om olika snabba metoder för att nå bra resultat. En metod som pratas ofta om bland de mindre finkänsliga sökmotoroptimerarna i allehanda länder är vad som kallas Angelas Method. Metoden går mer eller mindre ut på att bygga en väldigt nischad site och sen skapa profiler, registrera sig i forum osv med länkar tillbaka till siten.

En av grundförutsättningarna för att Angelas Method ska fungera är tydligen att man alltid ska använda samma ankartext och att den ska vara huvudsökordet. Angela delar sen ut en lista varje månad med siter där man ska registrera sig, det handlar alltid om stora communities med hög trust eller liknande. Det här kan mycket väl vara en metod som fungerar ok kortsiktigt men det finns en del riktigt stora problem.

För det första tycker jag att det helt klart gränsar till spam om det inte rent ut sagt är spam. Det är förstås alltid en risk i sig men metoden medför en hel del andra problem också. Risken för att fastna i ett filter om man använder allt för ensidiga ankartexter är rejäl, även om metoden funkar på kort sikt så är chansen att det ska gå under en längre period minimal. Dessutom finns det ju alltid problemet med att länkar av det slaget ofta blir nofollow efter ett tag. Dessutom är det trots hög generell trust i siterna länkarna kommer från bara riktigt svaga inlänkar utan någon vidare relevans, inte så himla hejigt alltså.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?