Sökmotorkonsult.se

Angelas Method

På forum runt om i världen talas det om olika snabba metoder för att nå bra resultat. En metod som pratas ofta om bland de mindre finkänsliga sökmotoroptimerarna i allehanda länder är vad som kallas Angelas Method. Metoden går mer eller mindre ut på att bygga en väldigt nischad site och sen skapa profiler, registrera sig i forum osv med länkar tillbaka till siten.

En av grundförutsättningarna för att Angelas Method ska fungera är tydligen att man alltid ska använda samma ankartext och att den ska vara huvudsökordet. Angela delar sen ut en lista varje månad med siter där man ska registrera sig, det handlar alltid om stora communities med hög trust eller liknande. Det här kan mycket väl vara en metod som fungerar ok kortsiktigt men det finns en del riktigt stora problem.

För det första tycker jag att det helt klart gränsar till spam om det inte rent ut sagt är spam. Det är förstås alltid en risk i sig men metoden medför en hel del andra problem också. Risken för att fastna i ett filter om man använder allt för ensidiga ankartexter är rejäl, även om metoden funkar på kort sikt så är chansen att det ska gå under en längre period minimal. Dessutom finns det ju alltid problemet med att länkar av det slaget ofta blir nofollow efter ett tag. Dessutom är det trots hög generell trust i siterna länkarna kommer från bara riktigt svaga inlänkar utan någon vidare relevans, inte så himla hejigt alltså.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?