Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera med YouTube Remarketing

YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan intresserade besökare.

Genom att använda YouTube Remarketing kan du som annonsör återannonsera till dina potentiella kunder på YouTube och även på Display-nätverket med videoannonser.

Remarketing i YouTube/Adwords For Video fungerar likt Remarketing i Google AdWords, med undantaget att du använder videoannonser i kampanjen. När en besökare exponeras för din annons, placeras en cookie i användarens webbläsare vilket gör att den användaren hamnar i din Remarketing-lista.

Något som är viktigt att notera är att du kan använda dina befintliga remarketinglistor i Adwords även i dina YouTube-kampanjer, du behöver alltså inte börja från början alla gånger med att samla en målgrupp att annonsera till.

För att på bästa sätt kunna använda Remarketing-listor i din YouTube-annonsering behöver du först länka ditt Adwords-konto med ditt YouTube-konto.

Länka ditt Adwords-konto med din YouTube-kanal

  1. Logga in på ditt AdWords för video-konto.
  2. Öppna fliken Länka en YouTube-kanal.
  3. Om du har inloggningsuppgifter till YouTube-kanalen, gå till steg 4. Om du inte har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Någon annan äger YouTube-kanalen jag vill länka till AdWords för video. Välj sedan Nästa.
    b. Du får då en länk, kopiera länken och skicka den till kanalägaren. I länken finns en kontospecifik djuplänk till sidan Länka konton i YouTube, där kanalägaren kan acceptera länkningen.
    c. Efter att kanalägaren har länkat visas YouTube-kontot i listan över ”Länkade YouTube-konton” i ditt AdWords för video-konto.
  4. Om du har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Jag äger YouTube-kanalen som jag vill länka till AdWords for video. Välj sedan Nästa.
    b. Logga in på din YouTube kanal.
    c. Namnge kontot och behörigheter för de specifika funktioner du vill ge åtkomst till.
    d. Välj Slutför.
    e. Öppna AdWords för video och se YouTube-kanalen i listan över ”Länkade YouTube-konton”.

När du har länkat ditt AdWords-konto till ditt YouTube-konto, kan du lägga till eller skapa en remarketinglista i nya och befintliga kampanjer.

Lägg till en remarketinglista i en YouTube-kampanj

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång i Adwords för Video och skapa en kampanj. När du är klar med kampanjen och vill lägga till en Remarketing-lista som inriktning kan du följa instruktionerna nedan.

  1. Skapa en ny inriktningsgrupp alternativt redigera en befintlig inriktningsgrupp.
  2. Välj remarketinglistor ovanför tabellen.
  3. Klicka på Lägg till remarketinglistor.
  4. Välj [+] bredvid Remarketinglista för video för att synliggöra dina listor.
  5. Markera rutan bredvid listan och välj Lägg till.
  6. Klicka på Lägg till remarketinglistor.

Nu har du lagt till en YouTube Remarketinglista i en befintlig kampanj. Genom att använda Remarketing för YouTube kommer du nu att kunna återannonsera din video för de viktigaste målgrupperna.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner