Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera med YouTube Remarketing

YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan intresserade besökare.

Genom att använda YouTube Remarketing kan du som annonsör återannonsera till dina potentiella kunder på YouTube och även på Display-nätverket med videoannonser.

Remarketing i YouTube/Adwords For Video fungerar likt Remarketing i Google AdWords, med undantaget att du använder videoannonser i kampanjen. När en besökare exponeras för din annons, placeras en cookie i användarens webbläsare vilket gör att den användaren hamnar i din Remarketing-lista.

Något som är viktigt att notera är att du kan använda dina befintliga remarketinglistor i Adwords även i dina YouTube-kampanjer, du behöver alltså inte börja från början alla gånger med att samla en målgrupp att annonsera till.

För att på bästa sätt kunna använda Remarketing-listor i din YouTube-annonsering behöver du först länka ditt Adwords-konto med ditt YouTube-konto.

Länka ditt Adwords-konto med din YouTube-kanal

  1. Logga in på ditt AdWords för video-konto.
  2. Öppna fliken Länka en YouTube-kanal.
  3. Om du har inloggningsuppgifter till YouTube-kanalen, gå till steg 4. Om du inte har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Någon annan äger YouTube-kanalen jag vill länka till AdWords för video. Välj sedan Nästa.
    b. Du får då en länk, kopiera länken och skicka den till kanalägaren. I länken finns en kontospecifik djuplänk till sidan Länka konton i YouTube, där kanalägaren kan acceptera länkningen.
    c. Efter att kanalägaren har länkat visas YouTube-kontot i listan över ”Länkade YouTube-konton” i ditt AdWords för video-konto.
  4. Om du har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Jag äger YouTube-kanalen som jag vill länka till AdWords for video. Välj sedan Nästa.
    b. Logga in på din YouTube kanal.
    c. Namnge kontot och behörigheter för de specifika funktioner du vill ge åtkomst till.
    d. Välj Slutför.
    e. Öppna AdWords för video och se YouTube-kanalen i listan över ”Länkade YouTube-konton”.

När du har länkat ditt AdWords-konto till ditt YouTube-konto, kan du lägga till eller skapa en remarketinglista i nya och befintliga kampanjer.

Lägg till en remarketinglista i en YouTube-kampanj

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång i Adwords för Video och skapa en kampanj. När du är klar med kampanjen och vill lägga till en Remarketing-lista som inriktning kan du följa instruktionerna nedan.

  1. Skapa en ny inriktningsgrupp alternativt redigera en befintlig inriktningsgrupp.
  2. Välj remarketinglistor ovanför tabellen.
  3. Klicka på Lägg till remarketinglistor.
  4. Välj [+] bredvid Remarketinglista för video för att synliggöra dina listor.
  5. Markera rutan bredvid listan och välj Lägg till.
  6. Klicka på Lägg till remarketinglistor.

Nu har du lagt till en YouTube Remarketinglista i en befintlig kampanj. Genom att använda Remarketing för YouTube kommer du nu att kunna återannonsera din video för de viktigaste målgrupperna.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner