Sökmotorkonsult.se

Annonsera med YouTube Remarketing

YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan intresserade besökare.

Genom att använda YouTube Remarketing kan du som annonsör återannonsera till dina potentiella kunder på YouTube och även på Display-nätverket med videoannonser.

Remarketing i YouTube/Adwords For Video fungerar likt Remarketing i Google AdWords, med undantaget att du använder videoannonser i kampanjen. När en besökare exponeras för din annons, placeras en cookie i användarens webbläsare vilket gör att den användaren hamnar i din Remarketing-lista.

Något som är viktigt att notera är att du kan använda dina befintliga remarketinglistor i Adwords även i dina YouTube-kampanjer, du behöver alltså inte börja från början alla gånger med att samla en målgrupp att annonsera till.

För att på bästa sätt kunna använda Remarketing-listor i din YouTube-annonsering behöver du först länka ditt Adwords-konto med ditt YouTube-konto.

Länka ditt Adwords-konto med din YouTube-kanal

  1. Logga in på ditt AdWords för video-konto.
  2. Öppna fliken Länka en YouTube-kanal.
  3. Om du har inloggningsuppgifter till YouTube-kanalen, gå till steg 4. Om du inte har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Någon annan äger YouTube-kanalen jag vill länka till AdWords för video. Välj sedan Nästa.
    b. Du får då en länk, kopiera länken och skicka den till kanalägaren. I länken finns en kontospecifik djuplänk till sidan Länka konton i YouTube, där kanalägaren kan acceptera länkningen.
    c. Efter att kanalägaren har länkat visas YouTube-kontot i listan över ”Länkade YouTube-konton” i ditt AdWords för video-konto.
  4. Om du har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Jag äger YouTube-kanalen som jag vill länka till AdWords for video. Välj sedan Nästa.
    b. Logga in på din YouTube kanal.
    c. Namnge kontot och behörigheter för de specifika funktioner du vill ge åtkomst till.
    d. Välj Slutför.
    e. Öppna AdWords för video och se YouTube-kanalen i listan över ”Länkade YouTube-konton”.

När du har länkat ditt AdWords-konto till ditt YouTube-konto, kan du lägga till eller skapa en remarketinglista i nya och befintliga kampanjer.

Lägg till en remarketinglista i en YouTube-kampanj

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång i Adwords för Video och skapa en kampanj. När du är klar med kampanjen och vill lägga till en Remarketing-lista som inriktning kan du följa instruktionerna nedan.

  1. Skapa en ny inriktningsgrupp alternativt redigera en befintlig inriktningsgrupp.
  2. Välj remarketinglistor ovanför tabellen.
  3. Klicka på Lägg till remarketinglistor.
  4. Välj [+] bredvid Remarketinglista för video för att synliggöra dina listor.
  5. Markera rutan bredvid listan och välj Lägg till.
  6. Klicka på Lägg till remarketinglistor.

Nu har du lagt till en YouTube Remarketinglista i en befintlig kampanj. Genom att använda Remarketing för YouTube kommer du nu att kunna återannonsera din video för de viktigaste målgrupperna.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?