Sökmotorkonsult.se

Annonsera med YouTube Remarketing

YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan intresserade besökare.

Genom att använda YouTube Remarketing kan du som annonsör återannonsera till dina potentiella kunder på YouTube och även på Display-nätverket med videoannonser.

Remarketing i YouTube/Adwords For Video fungerar likt Remarketing i Google AdWords, med undantaget att du använder videoannonser i kampanjen. När en besökare exponeras för din annons, placeras en cookie i användarens webbläsare vilket gör att den användaren hamnar i din Remarketing-lista.

Något som är viktigt att notera är att du kan använda dina befintliga remarketinglistor i Adwords även i dina YouTube-kampanjer, du behöver alltså inte börja från början alla gånger med att samla en målgrupp att annonsera till.

För att på bästa sätt kunna använda Remarketing-listor i din YouTube-annonsering behöver du först länka ditt Adwords-konto med ditt YouTube-konto.

Länka ditt Adwords-konto med din YouTube-kanal

  1. Logga in på ditt AdWords för video-konto.
  2. Öppna fliken Länka en YouTube-kanal.
  3. Om du har inloggningsuppgifter till YouTube-kanalen, gå till steg 4. Om du inte har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Någon annan äger YouTube-kanalen jag vill länka till AdWords för video. Välj sedan Nästa.
    b. Du får då en länk, kopiera länken och skicka den till kanalägaren. I länken finns en kontospecifik djuplänk till sidan Länka konton i YouTube, där kanalägaren kan acceptera länkningen.
    c. Efter att kanalägaren har länkat visas YouTube-kontot i listan över ”Länkade YouTube-konton” i ditt AdWords för video-konto.
  4. Om du har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Jag äger YouTube-kanalen som jag vill länka till AdWords for video. Välj sedan Nästa.
    b. Logga in på din YouTube kanal.
    c. Namnge kontot och behörigheter för de specifika funktioner du vill ge åtkomst till.
    d. Välj Slutför.
    e. Öppna AdWords för video och se YouTube-kanalen i listan över ”Länkade YouTube-konton”.

När du har länkat ditt AdWords-konto till ditt YouTube-konto, kan du lägga till eller skapa en remarketinglista i nya och befintliga kampanjer.

Lägg till en remarketinglista i en YouTube-kampanj

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång i Adwords för Video och skapa en kampanj. När du är klar med kampanjen och vill lägga till en Remarketing-lista som inriktning kan du följa instruktionerna nedan.

  1. Skapa en ny inriktningsgrupp alternativt redigera en befintlig inriktningsgrupp.
  2. Välj remarketinglistor ovanför tabellen.
  3. Klicka på Lägg till remarketinglistor.
  4. Välj [+] bredvid Remarketinglista för video för att synliggöra dina listor.
  5. Markera rutan bredvid listan och välj Lägg till.
  6. Klicka på Lägg till remarketinglistor.

Nu har du lagt till en YouTube Remarketinglista i en befintlig kampanj. Genom att använda Remarketing för YouTube kommer du nu att kunna återannonsera din video för de viktigaste målgrupperna.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner