Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera med YouTube Remarketing

YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan intresserade besökare.

Genom att använda YouTube Remarketing kan du som annonsör återannonsera till dina potentiella kunder på YouTube och även på Display-nätverket med videoannonser.

Remarketing i YouTube/Adwords For Video fungerar likt Remarketing i Google AdWords, med undantaget att du använder videoannonser i kampanjen. När en besökare exponeras för din annons, placeras en cookie i användarens webbläsare vilket gör att den användaren hamnar i din Remarketing-lista.

Något som är viktigt att notera är att du kan använda dina befintliga remarketinglistor i Adwords även i dina YouTube-kampanjer, du behöver alltså inte börja från början alla gånger med att samla en målgrupp att annonsera till.

För att på bästa sätt kunna använda Remarketing-listor i din YouTube-annonsering behöver du först länka ditt Adwords-konto med ditt YouTube-konto.

Länka ditt Adwords-konto med din YouTube-kanal

  1. Logga in på ditt AdWords för video-konto.
  2. Öppna fliken Länka en YouTube-kanal.
  3. Om du har inloggningsuppgifter till YouTube-kanalen, gå till steg 4. Om du inte har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Någon annan äger YouTube-kanalen jag vill länka till AdWords för video. Välj sedan Nästa.
    b. Du får då en länk, kopiera länken och skicka den till kanalägaren. I länken finns en kontospecifik djuplänk till sidan Länka konton i YouTube, där kanalägaren kan acceptera länkningen.
    c. Efter att kanalägaren har länkat visas YouTube-kontot i listan över ”Länkade YouTube-konton” i ditt AdWords för video-konto.
  4. Om du har inloggningsuppgifter för YouTube-kanalen som du vill länka till, gör såhär:
    a. Klicka på Jag äger YouTube-kanalen som jag vill länka till AdWords for video. Välj sedan Nästa.
    b. Logga in på din YouTube kanal.
    c. Namnge kontot och behörigheter för de specifika funktioner du vill ge åtkomst till.
    d. Välj Slutför.
    e. Öppna AdWords för video och se YouTube-kanalen i listan över ”Länkade YouTube-konton”.

När du har länkat ditt AdWords-konto till ditt YouTube-konto, kan du lägga till eller skapa en remarketinglista i nya och befintliga kampanjer.

Lägg till en remarketinglista i en YouTube-kampanj

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång i Adwords för Video och skapa en kampanj. När du är klar med kampanjen och vill lägga till en Remarketing-lista som inriktning kan du följa instruktionerna nedan.

  1. Skapa en ny inriktningsgrupp alternativt redigera en befintlig inriktningsgrupp.
  2. Välj remarketinglistor ovanför tabellen.
  3. Klicka på Lägg till remarketinglistor.
  4. Välj [+] bredvid Remarketinglista för video för att synliggöra dina listor.
  5. Markera rutan bredvid listan och välj Lägg till.
  6. Klicka på Lägg till remarketinglistor.

Nu har du lagt till en YouTube Remarketinglista i en befintlig kampanj. Genom att använda Remarketing för YouTube kommer du nu att kunna återannonsera din video för de viktigaste målgrupperna.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner