Sökmotorkonsult.se

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den positiva aspekten som berör er verksamhet men också ditt Adwords-konto.

En återkommande fråga från våra kunder är ifall vi tycker att det är värt att annonsera på sitt eget varumärke. Och eftersom det finns lika många åsikter som sökmotorkonsulter är svaret inte alltid givet, men det beror självklart också på rådande omständigheter. Den viktigaste frågan av alla är egentligen ifall det finns någon annan som annonserar på DITT varumärke? Då bör svaret omedelbart vara ”JA”!

Eftersom jag själv argumenterar för att skapa en brand-kampanj och synas när någon söker på ert företagsnamn tänker jag därför börja med det största frågetecknet för att sedan försvara min tes med motargument.

”Jag hade ju fått klicket ändå?”
Ja, förmodligen. I många fall är det ingen som annonserar på ditt varumärke och då är sannolikheten stor att du hamnar högst upp i det organiska sökresultatet och får klicket. Av den anledningen är det självklart förståeligt att du inte vill betala för ett klick som du hade fått ändå. Faktum är att många inte ens vet att det är möjligt att annonsera på andras varumärken, och andra tycker inte att det är speciellt sportsligt.

För att kontra direkt på mitt eget exempel så tänkte jag lista de fyra största anledningarna till varför det kan vara bra att annonsera på sitt varumärke.

Knuffa undan konkurrenter
Anledningen behöver inte alltid vara att försvara sin organiska förstaplats. En annan simpel anledning är att du har möjlighet att ta större utrymme i sökresultatet och därmed putta undan dina konkurrenter från att synas above the fold, alltså det du ser på skärmen innan du behöver scrolla.

Billig trafik
I de flesta fall blir klickkostnaden extremt låg i jämförelse med övriga kampanjer i kontot och det är inte ovanligt att ha en genomsnittlig CPC på 0,20-0,30 kr. Detta är i mina ögon en stor anledning till att överväga att annonsera på ert varumärke då kostnaden i jämförelse blir väldigt låg mot att ta bort risken att tappa trafik till en konkurrent.

Ett välmående Adwords-konto
Denna billiga trafik kommer garanterat leda till bra resultat och därmed bidra till ett mer ”hälsosamt” konto genom en hög CTR (Click Through Rate). Detta resulterar i bra Quality Score som höjer det viktade Quality Score-snittet i kontot som i sin tur även kan påverka andra kampanjer positivt.

Anpassa budskap med dina annonser
Google bjuder ofta på mer annonsutrymme för en brand-kampanj vilket skapar förutsättningar för dig som annonsör att lyfta fram dina tyngsta säljargument i annonserna och kunna leda besökaren rätt med en gång via webbplatstillägg. Genom att visa upp fler alternativ och anpassa ditt annonsbudskap ökar chansen för ett avslut/konvertering eftersom besökaren kommer närmre sitt mål.

Har du funderingar kring din Adwords-annonsering, tveka inte att kontakta oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2014-12-09

3 kommentarer

  1. Är det inte olagligt att marknadsföra sig på någon annans varumärke? Jag minns att jag läst något om det i Marknadsföringslagen men det kanske inte faller igenom i praktiken?

    Kommentar av K.L. Torvanger

  2. tycker jag alltid ser att större varumärken annonserar på sitt varumärke och aldrig att någon konkurrent gör det.

    Kommentar av Staffan

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?