Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den positiva aspekten som berör er verksamhet men också ditt Adwords-konto.

En återkommande fråga från våra kunder är ifall vi tycker att det är värt att annonsera på sitt eget varumärke. Och eftersom det finns lika många åsikter som sökmotorkonsulter är svaret inte alltid givet, men det beror självklart också på rådande omständigheter. Den viktigaste frågan av alla är egentligen ifall det finns någon annan som annonserar på DITT varumärke? Då bör svaret omedelbart vara ”JA”!

Eftersom jag själv argumenterar för att skapa en brand-kampanj och synas när någon söker på ert företagsnamn tänker jag därför börja med det största frågetecknet för att sedan försvara min tes med motargument.

”Jag hade ju fått klicket ändå?”
Ja, förmodligen. I många fall är det ingen som annonserar på ditt varumärke och då är sannolikheten stor att du hamnar högst upp i det organiska sökresultatet och får klicket. Av den anledningen är det självklart förståeligt att du inte vill betala för ett klick som du hade fått ändå. Faktum är att många inte ens vet att det är möjligt att annonsera på andras varumärken, och andra tycker inte att det är speciellt sportsligt.

För att kontra direkt på mitt eget exempel så tänkte jag lista de fyra största anledningarna till varför det kan vara bra att annonsera på sitt varumärke.

Knuffa undan konkurrenter
Anledningen behöver inte alltid vara att försvara sin organiska förstaplats. En annan simpel anledning är att du har möjlighet att ta större utrymme i sökresultatet och därmed putta undan dina konkurrenter från att synas above the fold, alltså det du ser på skärmen innan du behöver scrolla.

Billig trafik
I de flesta fall blir klickkostnaden extremt låg i jämförelse med övriga kampanjer i kontot och det är inte ovanligt att ha en genomsnittlig CPC på 0,20-0,30 kr. Detta är i mina ögon en stor anledning till att överväga att annonsera på ert varumärke då kostnaden i jämförelse blir väldigt låg mot att ta bort risken att tappa trafik till en konkurrent.

Ett välmående Adwords-konto
Denna billiga trafik kommer garanterat leda till bra resultat och därmed bidra till ett mer ”hälsosamt” konto genom en hög CTR (Click Through Rate). Detta resulterar i bra Quality Score som höjer det viktade Quality Score-snittet i kontot som i sin tur även kan påverka andra kampanjer positivt.

Anpassa budskap med dina annonser
Google bjuder ofta på mer annonsutrymme för en brand-kampanj vilket skapar förutsättningar för dig som annonsör att lyfta fram dina tyngsta säljargument i annonserna och kunna leda besökaren rätt med en gång via webbplatstillägg. Genom att visa upp fler alternativ och anpassa ditt annonsbudskap ökar chansen för ett avslut/konvertering eftersom besökaren kommer närmre sitt mål.

Har du funderingar kring din Adwords-annonsering, tveka inte att kontakta oss på Pineberry.

3 kommentarer

  1. Är det inte olagligt att marknadsföra sig på någon annans varumärke? Jag minns att jag läst något om det i Marknadsföringslagen men det kanske inte faller igenom i praktiken?

    Kommentar av

    K.L. Torvanger

  2. tycker jag alltid ser att större varumärken annonserar på sitt varumärke och aldrig att någon konkurrent gör det.

    Kommentar av

    Staffan

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner