Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsmärkningen borta – Google ändrar stort i sökresultatet!

Vi har upptäckt att Google testar att ta bort annonsmärkningen helt för annonserna i sökresultatet. I stället märker man ut det organiska sökresultatet.

Google har genom åren gjort flera förändringar i utseendet på sökresultatet. Men sedan 2016 har förändringarna skett oftare och det främsta syftet med detta har varit att få annonserna att smälta in mer med det organiska sökresultatet.

Tidigare förändringar i sökresultatet

I februari 2016 tog Google bort annonserna i högerkolumnen och utökade antalet annonser från tre till fyra ovanför det organiska resultatet. Därefter började man experimentera med att ändra färg på märkningen från gul till grön för att till slut landa i att inte ha någon bakgrundsfärg alls.

Gul märkning

Grön märkning

Ingen bakgrundsfärg

Märker ut det organiska resultatet

Det som har hänt nu är att Google gått till att inte märka ut annonserna alls och i stället testar att märka ut det organiska resultatet. Vi har bara sett denna förändring i Sverige hittills men det är inte ovanligt att Google testar saker på en mindre marknad först innan de rullar ut det globalt.

Nytt sökresultat

Går det så långt skulle det kunna medföra vissa förändringar för hur man arbetar i branschen, och alla är inte nöjda med Googles experimenterande.

”Hoppas att Google tar sitt förnuft till fånga och inser att denna förändring inte medför något bra, det är bara förvirrande. Det ska bli intressant att följa utvecklingen på CTR efter detta”, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Oklart om förändringen är laglig

Det har under en tid har spekulerats i vad som skulle bli nästa steg i Googles jakt på ökad lönsamhet. En femte annons eller kanske annonser insprängda i det organiska resultatet. Nu testar de istället att ta bort uppmärkningen av annonserna helt, något som vi frågar oss om det ens är lagligt i Sverige?

Behöver inte vara en negativ förändring

Men här på Pineberry är alla inte lika kritiska. Google förändras ständigt, vilket är något man måste räkna med. Sedan finns det såklart bättre och sämre förändringar, men det är något man får leva med.

”Detta är helt klart en milstolpe i sökmotormarknadsföringens historia. Äntligen blir vi av med annonsmärkningen, vilket kommer vara mumma för vår CTR. Dessutom slipper jag nu förklara vad det organiska sökresultatet är när jag utbildar”, säger Michael Berman, Head of SEM på Pineberry.

Än så länge är Googles förändring i sökresultatet ett test, men så fort datan visar på en ökad CTR för annonserna kan märkningen av det organiska resultatet komma att bli permanent.

4 kommentarer

  1. Paniken… Inte alls en helt orimlig framtid dock när google vill casha in!

    Kommentar av

    Jakob

  2. Is this some April Fools? Its difficult to check whether this is true or not with foreign Ip address.

    Kommentar av

    Sebastian

  3. Sebastian,

    You do not need to investigate this further. It was published on 1st of April for a reason :-)

  4. OK thanks. You had me there for a moment. It would not surprised me if it was true, so I had to ask. Great article :)

    Kommentar av

    Seabstian

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner