Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsmärkningen borta – Google ändrar stort i sökresultatet!

Vi har upptäckt att Google testar att ta bort annonsmärkningen helt för annonserna i sökresultatet. I stället märker man ut det organiska sökresultatet.

Google har genom åren gjort flera förändringar i utseendet på sökresultatet. Men sedan 2016 har förändringarna skett oftare och det främsta syftet med detta har varit att få annonserna att smälta in mer med det organiska sökresultatet.

Tidigare förändringar i sökresultatet

I februari 2016 tog Google bort annonserna i högerkolumnen och utökade antalet annonser från tre till fyra ovanför det organiska resultatet. Därefter började man experimentera med att ändra färg på märkningen från gul till grön för att till slut landa i att inte ha någon bakgrundsfärg alls.

Gul märkning

Grön märkning

Ingen bakgrundsfärg

Märker ut det organiska resultatet

Det som har hänt nu är att Google gått till att inte märka ut annonserna alls och i stället testar att märka ut det organiska resultatet. Vi har bara sett denna förändring i Sverige hittills men det är inte ovanligt att Google testar saker på en mindre marknad först innan de rullar ut det globalt.

Nytt sökresultat

Går det så långt skulle det kunna medföra vissa förändringar för hur man arbetar i branschen, och alla är inte nöjda med Googles experimenterande.

”Hoppas att Google tar sitt förnuft till fånga och inser att denna förändring inte medför något bra, det är bara förvirrande. Det ska bli intressant att följa utvecklingen på CTR efter detta”, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Oklart om förändringen är laglig

Det har under en tid har spekulerats i vad som skulle bli nästa steg i Googles jakt på ökad lönsamhet. En femte annons eller kanske annonser insprängda i det organiska resultatet. Nu testar de istället att ta bort uppmärkningen av annonserna helt, något som vi frågar oss om det ens är lagligt i Sverige?

Behöver inte vara en negativ förändring

Men här på Pineberry är alla inte lika kritiska. Google förändras ständigt, vilket är något man måste räkna med. Sedan finns det såklart bättre och sämre förändringar, men det är något man får leva med.

”Detta är helt klart en milstolpe i sökmotormarknadsföringens historia. Äntligen blir vi av med annonsmärkningen, vilket kommer vara mumma för vår CTR. Dessutom slipper jag nu förklara vad det organiska sökresultatet är när jag utbildar”, säger Michael Berman, Head of SEM på Pineberry.

Än så länge är Googles förändring i sökresultatet ett test, men så fort datan visar på en ökad CTR för annonserna kan märkningen av det organiska resultatet komma att bli permanent.

4 kommentarer

  1. Paniken… Inte alls en helt orimlig framtid dock när google vill casha in!

    Kommentar av

    Jakob

  2. Is this some April Fools? Its difficult to check whether this is true or not with foreign Ip address.

    Kommentar av

    Sebastian

  3. Sebastian,

    You do not need to investigate this further. It was published on 1st of April for a reason :-)

  4. OK thanks. You had me there for a moment. It would not surprised me if it was true, so I had to ask. Great article :)

    Kommentar av

    Seabstian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner