Sökmotorkonsult.se

Annonsmärkningen borta – Google ändrar stort i sökresultatet!

Vi har upptäckt att Google testar att ta bort annonsmärkningen helt för annonserna i sökresultatet. I stället märker man ut det organiska sökresultatet.

Google har genom åren gjort flera förändringar i utseendet på sökresultatet. Men sedan 2016 har förändringarna skett oftare och det främsta syftet med detta har varit att få annonserna att smälta in mer med det organiska sökresultatet.

Tidigare förändringar i sökresultatet

I februari 2016 tog Google bort annonserna i högerkolumnen och utökade antalet annonser från tre till fyra ovanför det organiska resultatet. Därefter började man experimentera med att ändra färg på märkningen från gul till grön för att till slut landa i att inte ha någon bakgrundsfärg alls.

Gul märkning

Grön märkning

Ingen bakgrundsfärg

Märker ut det organiska resultatet

Det som har hänt nu är att Google gått till att inte märka ut annonserna alls och i stället testar att märka ut det organiska resultatet. Vi har bara sett denna förändring i Sverige hittills men det är inte ovanligt att Google testar saker på en mindre marknad först innan de rullar ut det globalt.

Nytt sökresultat

Går det så långt skulle det kunna medföra vissa förändringar för hur man arbetar i branschen, och alla är inte nöjda med Googles experimenterande.

”Hoppas att Google tar sitt förnuft till fånga och inser att denna förändring inte medför något bra, det är bara förvirrande. Det ska bli intressant att följa utvecklingen på CTR efter detta”, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Oklart om förändringen är laglig

Det har under en tid har spekulerats i vad som skulle bli nästa steg i Googles jakt på ökad lönsamhet. En femte annons eller kanske annonser insprängda i det organiska resultatet. Nu testar de istället att ta bort uppmärkningen av annonserna helt, något som vi frågar oss om det ens är lagligt i Sverige?

Behöver inte vara en negativ förändring

Men här på Pineberry är alla inte lika kritiska. Google förändras ständigt, vilket är något man måste räkna med. Sedan finns det såklart bättre och sämre förändringar, men det är något man får leva med.

”Detta är helt klart en milstolpe i sökmotormarknadsföringens historia. Äntligen blir vi av med annonsmärkningen, vilket kommer vara mumma för vår CTR. Dessutom slipper jag nu förklara vad det organiska sökresultatet är när jag utbildar”, säger Michael Berman, Head of SEM på Pineberry.

Än så länge är Googles förändring i sökresultatet ett test, men så fort datan visar på en ökad CTR för annonserna kan märkningen av det organiska resultatet komma att bli permanent.

4 kommentarer

  1. Paniken… Inte alls en helt orimlig framtid dock när google vill casha in!

    Kommentar av Jakob

  2. Is this some April Fools? Its difficult to check whether this is true or not with foreign Ip address.

    Kommentar av Sebastian

  3. Sebastian,

    You do not need to investigate this further. It was published on 1st of April for a reason :-)

  4. OK thanks. You had me there for a moment. It would not surprised me if it was true, so I had to ask. Great article :)

    Kommentar av Seabstian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?