Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Anpassade rapporter i Google Analytics

statistik och grafer

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik.

Tidigare i år skrev jag om möjligheten att skapa dashboards i Google Analytics och hur det kan underlätta arbetet med att följa utvecklingen för din webbplats. Ett annat sätt att utvärdera trafiken är att skapa anpassade rapporter. I Analytics finns det ett stort antal färdiga rapporter men genom att skapa anpassade så kan du plocka ut precis den datan som du vill ha i enskilda rapporter. Som med all statistik så har den inte något värde i sig själv utan det är vad du gör med den som är det viktiga. Sätt upp rutiner för dig själv för att följa upp, utvärdera och göra förändringar.

Precis som för översikter så kan du enkelt exportera ut en anpassad rapport och implementera den på andra projekt. Här nedan finns en länk till en anpassad rapport som jag skapat för att följa hur bra landningssidorna konverterar organisk trafik. Den är skapad för en e-handel men kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i Analytics
  3. Välj på vilken vy den anpassade rapporten ska implementeras
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=KHaXQXvXTu-cxBaoiU0xjw

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner