Sökmotorkonsult.se

Anpassade rapporter i Google Analytics

statistik och grafer

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik.

Tidigare i år skrev jag om möjligheten att skapa dashboards i Google Analytics och hur det kan underlätta arbetet med att följa utvecklingen för din webbplats. Ett annat sätt att utvärdera trafiken är att skapa anpassade rapporter. I Analytics finns det ett stort antal färdiga rapporter men genom att skapa anpassade så kan du plocka ut precis den datan som du vill ha i enskilda rapporter. Som med all statistik så har den inte något värde i sig själv utan det är vad du gör med den som är det viktiga. Sätt upp rutiner för dig själv för att följa upp, utvärdera och göra förändringar.

Precis som för översikter så kan du enkelt exportera ut en anpassad rapport och implementera den på andra projekt. Här nedan finns en länk till en anpassad rapport som jag skapat för att följa hur bra landningssidorna konverterar organisk trafik. Den är skapad för en e-handel men kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i Analytics
  3. Välj på vilken vy den anpassade rapporten ska implementeras
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=KHaXQXvXTu-cxBaoiU0xjw

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?