Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Anpassade rapporter i Google Analytics

statistik och grafer

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik.

Tidigare i år skrev jag om möjligheten att skapa dashboards i Google Analytics och hur det kan underlätta arbetet med att följa utvecklingen för din webbplats. Ett annat sätt att utvärdera trafiken är att skapa anpassade rapporter. I Analytics finns det ett stort antal färdiga rapporter men genom att skapa anpassade så kan du plocka ut precis den datan som du vill ha i enskilda rapporter. Som med all statistik så har den inte något värde i sig själv utan det är vad du gör med den som är det viktiga. Sätt upp rutiner för dig själv för att följa upp, utvärdera och göra förändringar.

Precis som för översikter så kan du enkelt exportera ut en anpassad rapport och implementera den på andra projekt. Här nedan finns en länk till en anpassad rapport som jag skapat för att följa hur bra landningssidorna konverterar organisk trafik. Den är skapad för en e-handel men kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i Analytics
  3. Välj på vilken vy den anpassade rapporten ska implementeras
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=KHaXQXvXTu-cxBaoiU0xjw

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner