Sökmotorkonsult.se

Anpassade rapporter i Google Analytics

statistik och grafer

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik.

Tidigare i år skrev jag om möjligheten att skapa dashboards i Google Analytics och hur det kan underlätta arbetet med att följa utvecklingen för din webbplats. Ett annat sätt att utvärdera trafiken är att skapa anpassade rapporter. I Analytics finns det ett stort antal färdiga rapporter men genom att skapa anpassade så kan du plocka ut precis den datan som du vill ha i enskilda rapporter. Som med all statistik så har den inte något värde i sig själv utan det är vad du gör med den som är det viktiga. Sätt upp rutiner för dig själv för att följa upp, utvärdera och göra förändringar.

Precis som för översikter så kan du enkelt exportera ut en anpassad rapport och implementera den på andra projekt. Här nedan finns en länk till en anpassad rapport som jag skapat för att följa hur bra landningssidorna konverterar organisk trafik. Den är skapad för en e-handel men kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i Analytics
  3. Välj på vilken vy den anpassade rapporten ska implementeras
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=KHaXQXvXTu-cxBaoiU0xjw

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.