Sökmotorkonsult.se

Använd Google Analytics Spårning av E-handel

En av de allra vassaste funktionerna i Google Analytics är Spårning av E-handel. Trots det ramlar jag fortfarande över webbshoppar som inte implementerat spårningen, gör det!

Spårning av E-handel är ett av de mest kraftfulla verktygen du kan ha i din låda om du är e-handlare och jag tänkte spendera en artikel med att berätta precis hur bra det är. Till att börja med så stöder de flesta plattformar spårning och det är inte alls lika krångligt längre att komma igång, ofta handlar det om att bara slå på spårningen. Varför ska du göra det då?

Det första vi ska komma ihåg är att veta är något helt annat än att tro. Spårning av E-handel förflyttar dig från trosområdet till en som vet. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att särskilt om du köper adwords så är det tvång på spårningen, hur tusan vet du hur mycket du ska investera i ett sökord om du inte vet hur mycket du tjänar?

Ifall du missat

Om du inte vet vad Spårning för E-handel gör så ska jag nämna några frågor som du borde ställa dig som funktionen svarar på:

  • Vilket sökord genererar mest försäljning?
  • Tjänar jag mer eller mindre pengar på sökorden med hög bouncerate?
  • Finns det sidor på sajten som gör mina besökare mer köpbenägna?
  • Vilka annonser genererar försäljning?

Det finns en uppsjö andra frågor av den typen och du kan få svar på dem alla bara du slår igång funktionen, vill du verkligen vara utan den här informationen?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Mitt fokus ligger inte på SEO för e-handel, men satte upp en sådan spårning för ett tag sedan. Blev chockad över hur mycket nyttig och lättläst information det ger. Missa inte med andra ord!

    Kommentar av Marcus

  2. Medan Googles kraftfulla spårning självklart är riktat mot e-handel så kan det användas till så mycket mer. I ett tidigare projekt satte jag bland annat upp spårning där man kunde mäta hur många besökare som använda vissa funktioner, t.ex. kontaktformulär, hur många kunder som bläddrade igenom hela snabbguiden (hur man kom igång med tjänsten) m.m.

    Gav otroligt användbar statistik på vad man kunder förändra och förbättra – plus att så gav det timtal med underhållning för oss som gillar att gotta ner sig i statistik.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.