Sökmotorkonsult.se

Använd Google Analytics Spårning av E-handel

En av de allra vassaste funktionerna i Google Analytics är Spårning av E-handel. Trots det ramlar jag fortfarande över webbshoppar som inte implementerat spårningen, gör det!

Spårning av E-handel är ett av de mest kraftfulla verktygen du kan ha i din låda om du är e-handlare och jag tänkte spendera en artikel med att berätta precis hur bra det är. Till att börja med så stöder de flesta plattformar spårning och det är inte alls lika krångligt längre att komma igång, ofta handlar det om att bara slå på spårningen. Varför ska du göra det då?

Det första vi ska komma ihåg är att veta är något helt annat än att tro. Spårning av E-handel förflyttar dig från trosområdet till en som vet. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att särskilt om du köper adwords så är det tvång på spårningen, hur tusan vet du hur mycket du ska investera i ett sökord om du inte vet hur mycket du tjänar?

Ifall du missat

Om du inte vet vad Spårning för E-handel gör så ska jag nämna några frågor som du borde ställa dig som funktionen svarar på:

  • Vilket sökord genererar mest försäljning?
  • Tjänar jag mer eller mindre pengar på sökorden med hög bouncerate?
  • Finns det sidor på sajten som gör mina besökare mer köpbenägna?
  • Vilka annonser genererar försäljning?

Det finns en uppsjö andra frågor av den typen och du kan få svar på dem alla bara du slår igång funktionen, vill du verkligen vara utan den här informationen?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Mitt fokus ligger inte på SEO för e-handel, men satte upp en sådan spårning för ett tag sedan. Blev chockad över hur mycket nyttig och lättläst information det ger. Missa inte med andra ord!

    Kommentar av Marcus

  2. Medan Googles kraftfulla spårning självklart är riktat mot e-handel så kan det användas till så mycket mer. I ett tidigare projekt satte jag bland annat upp spårning där man kunde mäta hur många besökare som använda vissa funktioner, t.ex. kontaktformulär, hur många kunder som bläddrade igenom hela snabbguiden (hur man kom igång med tjänsten) m.m.

    Gav otroligt användbar statistik på vad man kunder förändra och förbättra – plus att så gav det timtal med underhållning för oss som gillar att gotta ner sig i statistik.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.