Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Använd Google Analytics Spårning av E-handel

En av de allra vassaste funktionerna i Google Analytics är Spårning av E-handel. Trots det ramlar jag fortfarande över webbshoppar som inte implementerat spårningen, gör det!

Spårning av E-handel är ett av de mest kraftfulla verktygen du kan ha i din låda om du är e-handlare och jag tänkte spendera en artikel med att berätta precis hur bra det är. Till att börja med så stöder de flesta plattformar spårning och det är inte alls lika krångligt längre att komma igång, ofta handlar det om att bara slå på spårningen. Varför ska du göra det då?

Det första vi ska komma ihåg är att veta är något helt annat än att tro. Spårning av E-handel förflyttar dig från trosområdet till en som vet. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att särskilt om du köper adwords så är det tvång på spårningen, hur tusan vet du hur mycket du ska investera i ett sökord om du inte vet hur mycket du tjänar?

Ifall du missat

Om du inte vet vad Spårning för E-handel gör så ska jag nämna några frågor som du borde ställa dig som funktionen svarar på:

  • Vilket sökord genererar mest försäljning?
  • Tjänar jag mer eller mindre pengar på sökorden med hög bouncerate?
  • Finns det sidor på sajten som gör mina besökare mer köpbenägna?
  • Vilka annonser genererar försäljning?

Det finns en uppsjö andra frågor av den typen och du kan få svar på dem alla bara du slår igång funktionen, vill du verkligen vara utan den här informationen?

2 kommentarer

  1. Mitt fokus ligger inte på SEO för e-handel, men satte upp en sådan spårning för ett tag sedan. Blev chockad över hur mycket nyttig och lättläst information det ger. Missa inte med andra ord!

    Kommentar av Marcus

  2. Medan Googles kraftfulla spårning självklart är riktat mot e-handel så kan det användas till så mycket mer. I ett tidigare projekt satte jag bland annat upp spårning där man kunde mäta hur många besökare som använda vissa funktioner, t.ex. kontaktformulär, hur många kunder som bläddrade igenom hela snabbguiden (hur man kom igång med tjänsten) m.m.

    Gav otroligt användbar statistik på vad man kunder förändra och förbättra – plus att så gav det timtal med underhållning för oss som gillar att gotta ner sig i statistik.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner