Sökmotorkonsult.se

Använd Google Analytics Spårning av E-handel

En av de allra vassaste funktionerna i Google Analytics är Spårning av E-handel. Trots det ramlar jag fortfarande över webbshoppar som inte implementerat spårningen, gör det!

Spårning av E-handel är ett av de mest kraftfulla verktygen du kan ha i din låda om du är e-handlare och jag tänkte spendera en artikel med att berätta precis hur bra det är. Till att börja med så stöder de flesta plattformar spårning och det är inte alls lika krångligt längre att komma igång, ofta handlar det om att bara slå på spårningen. Varför ska du göra det då?

Det första vi ska komma ihåg är att veta är något helt annat än att tro. Spårning av E-handel förflyttar dig från trosområdet till en som vet. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att särskilt om du köper adwords så är det tvång på spårningen, hur tusan vet du hur mycket du ska investera i ett sökord om du inte vet hur mycket du tjänar?

Ifall du missat

Om du inte vet vad Spårning för E-handel gör så ska jag nämna några frågor som du borde ställa dig som funktionen svarar på:

  • Vilket sökord genererar mest försäljning?
  • Tjänar jag mer eller mindre pengar på sökorden med hög bouncerate?
  • Finns det sidor på sajten som gör mina besökare mer köpbenägna?
  • Vilka annonser genererar försäljning?

Det finns en uppsjö andra frågor av den typen och du kan få svar på dem alla bara du slår igång funktionen, vill du verkligen vara utan den här informationen?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Mitt fokus ligger inte på SEO för e-handel, men satte upp en sådan spårning för ett tag sedan. Blev chockad över hur mycket nyttig och lättläst information det ger. Missa inte med andra ord!

    Kommentar av Marcus

  2. Medan Googles kraftfulla spårning självklart är riktat mot e-handel så kan det användas till så mycket mer. I ett tidigare projekt satte jag bland annat upp spårning där man kunde mäta hur många besökare som använda vissa funktioner, t.ex. kontaktformulär, hur många kunder som bläddrade igenom hela snabbguiden (hur man kom igång med tjänsten) m.m.

    Gav otroligt användbar statistik på vad man kunder förändra och förbättra – plus att så gav det timtal med underhållning för oss som gillar att gotta ner sig i statistik.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?