Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Använd hjärnan, eller inte.

Ofta försöker vi människor resonera oss fram till ett svar utifrån den information vi har, det låter förstås rimligt men ofta är det helt uppåt väggarna. Att de gamla grekiska filosoferna kom på smarta saker råder väl ingen tvekan om men det kom lika mycket rent bludder som det kom geometri, astronomi och matematik. Anledningen var att de filosoferade snarare än testade, att testa saker var nämligen inte uppfunnet.

Ofta stöter jag på det här problemet inom SEO-branschen, att ingen kommit på att man kan testa. Nu är det kanske lite extra hårt att säga så, många arbetar enligt en metod som funkar (oftast) och fortsätter med det helt enkelt, det hinns inte med att testas. Problemet är att det ofta leder till filosoferande och det är visserligen ett sätt att ta sig framåt men om man ska utvärdera en algoritm måste teori gå hand i hand med empiri.

Det brukar börja med en fråga, t ex Hur använder Google Meta Keywords? Någon på något forum svarar med eftertanke: Jag kan tänka mig att det är ett väldigt bra sätt för att förstå vad användaren vill uppnå med sidan, då kan det kombineras med… osv osv. Till slut vet alla på forumet i fråga att Google använder Meta Keywords för att förstå site-ägarens intentioner. Det enda problemet med det är att det är fel, Google använder inte Meta Keywords alls. Den som testat det vet.

Vad kan man dra för slutsatser? Hela poängen med den här lilla posten är att se till att ha en bra grund att stå på när du försöker lista ut vad Google vill, använd en någorlunda forskningsmässig metod så kommer du framåt. I många lägen kommer det komma till att du måste gissa i alla fall men det kommer bli alldeles fel om du bara har en grund av gissningar att stå på.

Till sist en liten lista

Jag skulle vilja dela med mig av ett internetfynd, det är en lista över riktigt bra sökmotoroptimerare sammansatt av Christian Rudolf. Det är inte bara för att undertecknad finns med på listan som den delas här, det är också en mycket bra lista. Christian har lyckats sortera ut folk som är riktigt kompetenta och det kan vara svårt att göra i SEO-branschen, dessutom är det ju ett riktigt bra länkbete.

Ta en titt på: 10 SEO:are jag skulle arbeta med varje dag i veckan.

13 kommentarer

  1. Intressant att du tar upp Meta Keywords, då de per definition ska beskriva vilka nyckelord som passar sidan.

    Jag har inte experimenterat med dem själv däremot har ju Matt Cutts gått ut och sagt att Google helt ignorerar dem. Även om jag vet att han inte alltid berättar hela sanningen är det ändå en rätt trovärdig källa

    Jag ser att du inte använder keywords här på bloggen, personligen brukar jag använda dem, men låta WordPress (eller något plugin) generera dem åt mig. Tycker du att jag gör bort mig?

    Google är inte den enda sökmotorn (även om den står för ca 96% av trafiken från sökmotorer på min blogg), och eftersom det inte är något extra jobb tycker jag att jag kan ha dem där.

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  2. Nej, det är förstås inget fel, tycker inte du ska slösa tid på det däremot. Om du upplever att du får något positivt från andra sökmotorer kan det ju vara värt den extra databasposten :)

    Vänder mig inte mot användandet av dem, det är spekulerandet som kan få dig att tro att de är viktiga jag vill varna för.

  3. Empiri och test är absolut ett klok tillvägagångssätt. Problemet för mig är att antalet varianter på annonser och nya kampanjer et.c. jag vill testa i princip oändligt stort. samtidigt som tiden att samla data är begränsad. Därför måste känslan för vad som kommer att fungera avgöra ordningen för testen. Känsla och forskningsmetoder går alltså hand i hand i min sökmarknadsförings-verklighet :)

  4. Google är hemliga. SEO-konsulter är hemliga. SEO-företag är hemliga. ”VA, SEO är ju världens sämst bevarade hemligthet!!!!” kommer jag få som svar då. Ja, men alla har vi våra hemligheter som vi inte vill dela med oss av. Allt annat är en ren lögn.

    Något som fungerar för mig kanske inte fungerar för en annan. Det svåra i denna bransch är att vi aldrig exakt kan veta vad som fungerar och inte.
    För några månader sedan skrev jag en tweet om ett experiment jag startat och fick genast svaret ”du kan ju inte dra några slutsatser från bara det tillvägagångssättet”.
    Jo, jag kan dra mina egna slutsatser och vem som helst får får tolka dem som de vill.

    Jag vet inte vad som krävs för att kunna dra en slutsats på vetenskaplig forskningsnivå, men det viktiga är att man läser på vad andra har kommit fram till, testa själv och skaffa sig erfarenhet för att bli duktig och kunna göra smarta val.

    Ett annat problem med att testa är att det ofta kräver mycket tid och resurser, men att göra egna tester gör dig till en riktig duktig SEOare, så avsätt tid till det vare sig du jobbar på ett bolag eller är ensam konsult!

    Kommentar av

    Per Eriksson

  5. Jag är inte säker på vad du pratar om för hemligheter Per?

  6. Visst är det så Magnus att en lögn eller i alla fall något som inte stämmer får fäste om tillräckligt många upprepar den. Du visade det med bland annat statiska urler vc dynamiska. Ett test som tar c:a en kvart att verifiera. Ändå var det folk som hävdade att dynamiska vara lika bra, då.

    När det gäller tester så behöver de kunna göras om med samma resultat av andra som vet förutsättningarna för att ett resultat skall kunna anses som trovärdigt.
    Att bara göra ett test och tro att man fått fram något säger inte speciellt mycket.

    Kommentar av Urban

  7. Magnus: Du kan läsa dig till hur SEO fungerar, vad fungerar och vad gör det inte. Du kan göra tester och dra egna slutsatser. Oavsett hur mycket eller lite du kan om SEO tror jag ändå att alla arbetar på sitt sätt, med sina tekniker. Där kan hemligheten ligga. Den kan också ligga i att du kommit på eller hittat något som ingen annan gjort. Exempel på det är föreläsarna på Searchlove förra året.

    Kanske inte lyckats knyta samman min teori där med ditt inlägg, men det jag menade är att man ändå måste göra egna tester och dra egna slutsatser. I denna branschen kan man inte bara förlita sig på andra :)

    Kommentar av

    Per Eriksson

  8. Japp :)

  9. Jag är själv mer verksam inom webbutveckling än SEO men samma princip gäller även där. Det är lätt att tro sig veta var flaskhalsar och problem ligger men allt är bara gissningar tills dess att man mätt.

    Det vore intressant att höra mer om hur du testar SEO-teorier i praktiken, Magnus. Köper du t.ex. nya domäner och IP-nummer inför testerna? Vilka mätvärden använder du och hur gör du mätningar? Hur minimerar du interferens från andras arbete medans du testar? Etc.

  10. Det är ofta ganska enkelt att mäta någorlunda, att mäta exakt inom SEO är lika komplicerat som inom fysik (känns det som ibland). Om det är saker på en sida, som just Meta keywords så är det ganska lätt att isolera och ett enkelt sätt att testa själv är att helt enkelt bara ha ett nonsensord i keywordstaggen (ingen annan stans). Sen ser man bara om man får position på ordet, det får man inte.

    Det blir ju mycket mer komplicerat om det gäller t ex inlänkars styrka som ska mätas, hur bra är den här länken jämfört med den här.

  11. Hmm, intressant diskussion ni har. Som andra ovan sagt tror även jag på styrkan i ens egna teknik, och att hålla sig till det som fungerar. Mvh

    Kommentar av

    Hanna

  12. Det är intressant att testa sig fram, ibland funkar det och ibland blir det rakt motsatt effekt. Jag brukar framförallt jobba med innehållet vilket ändå måste vara den viktigaste seo-faktorn. Meta keywords kanske inte har någon effekt alls idag, men tiden det tar att fylla på med meta keywords jämfört med att producera innehåll anser jag vara högst försummbar, så då skriver jag in dom.

    Kommentar av

    Per Anders

  13. Tänker du på att spola 9 ggr i toaletten och skvätta hönsblod på TV:n innan du publicerar en artikel också Per Anders?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner