Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Använda Linkdomain i Yahoo!

Använda Yahoo för att kontrollera ingående länkar till din site. Du kanske har märkt att Google’s Link: inte fungerar särskilt väl. Det visar bara ett litet urval av ingående länkar och det verkar inte som om de ens sorterar vilka som visas särskilt väl. Många använder Google’s webmaster tools men inte ens det är särskilt tillförlitligt och det funkar dessutom bara på siter som du kontrollerar, du måste verifiera att du är ägaren till siten innan du får ut någon information. Yahoo’s Linkdomain: är det verktyg som fungerar allra bäst idag. Tyvärr har även det en del brister förmodligen mest beroende på Yahoo’s sämre och långsammare indexering.

När jag använder siteexplorer, som Yahoo’s verktyg för sådana här funktioner, brukar jag helt enkelt öppna yahoo.com och skriva:

Linkdomain:www.sajten.com -domain:sajten.com

Med den här funktionen får du fram samtliga länkar som pekar till www.sajten.com eller någon av dess undersidor. Du slipper i och med -domain alla länkar som kommer från den egna sajten. Notera tricket med www som bara används i den första. Det här är under förutsättning att du valt att rikta länkarna till sajten med www. Yahoo hanterar www som en egen subdomän, det betyder att eventuella länkar till andra subdomäner på domänen inte kommer med. Dessutom väljer jag att i -domain använda domänen utan www vilket ger att länkar från subdomäner inte heller visas.

2 kommentarer

  1. Mycket bra och välskriven info här! Försöker anpassa min blogg för google och bygga upp ett länknätverk från grunden. Jag får dessvärre inte detta verktyg att fungera.. Får inte upp några resultat..

    Kommentar av Petter

  2. Nej den här artikeln har några år på nacken och tyvärr har Yahoo hunnit ta bort funktionen. Kan tipsa om SEOlytics istället eller MajesticSEO (som är en av datakällorna i SEOlytics).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner