Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Använda Linkdomain i Yahoo!

Använda Yahoo för att kontrollera ingående länkar till din site. Du kanske har märkt att Google’s Link: inte fungerar särskilt väl. Det visar bara ett litet urval av ingående länkar och det verkar inte som om de ens sorterar vilka som visas särskilt väl. Många använder Google’s webmaster tools men inte ens det är särskilt tillförlitligt och det funkar dessutom bara på siter som du kontrollerar, du måste verifiera att du är ägaren till siten innan du får ut någon information. Yahoo’s Linkdomain: är det verktyg som fungerar allra bäst idag. Tyvärr har även det en del brister förmodligen mest beroende på Yahoo’s sämre och långsammare indexering.

När jag använder siteexplorer, som Yahoo’s verktyg för sådana här funktioner, brukar jag helt enkelt öppna yahoo.com och skriva:

Linkdomain:www.sajten.com -domain:sajten.com

Med den här funktionen får du fram samtliga länkar som pekar till www.sajten.com eller någon av dess undersidor. Du slipper i och med -domain alla länkar som kommer från den egna sajten. Notera tricket med www som bara används i den första. Det här är under förutsättning att du valt att rikta länkarna till sajten med www. Yahoo hanterar www som en egen subdomän, det betyder att eventuella länkar till andra subdomäner på domänen inte kommer med. Dessutom väljer jag att i -domain använda domänen utan www vilket ger att länkar från subdomäner inte heller visas.

2 kommentarer

  1. Mycket bra och välskriven info här! Försöker anpassa min blogg för google och bygga upp ett länknätverk från grunden. Jag får dessvärre inte detta verktyg att fungera.. Får inte upp några resultat..

    Kommentar av Petter

  2. Nej den här artikeln har några år på nacken och tyvärr har Yahoo hunnit ta bort funktionen. Kan tipsa om SEOlytics istället eller MajesticSEO (som är en av datakällorna i SEOlytics).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!