Sökmotorkonsult.se

Appar i sökresultatet för Android-enheter

Appar i sökresultatet

Google jobbar ständigt med nya lösningar och funktioner för att bli bättre och visa relevant resultat för den som söker. Ett nytt steg i den riktningen innebär att Google nu börjar visa appar i sökresultatet som du har installerade på din Android-enhet.

Tillgängligheten för denna spännande funktion sträcker sig till de som använder sig av Google Search App eller är inloggade i en webbläsare på en Andriod-enhet. Först då kan du börja se information från dina installerade appar i sökresultatet, men än så länge är det en ganska liten skara av appar som är tillagda.

Du som app-distributör kan efter att ha genomfört vissa tekniska åtgärder tillåta Google spindla din app på samma sätt som din hemsida, och koppla ihop sidor från din sajt med specifikt innehåll i din app. Denna app-indexering innebär att när Google presenterar ett resultat och känner av att du har appen installerad från samma avsändare dyker det upp en smart ”Öppna i app”-knapp som gör att du går direkt till sidan som matchar sökningen. Dock påverkar inte denna typ av indexering rankingen för din sajt. Istället får du ett annorlunda resultat som kan sticka ut och säkerställer att besökaren får en bra upplevelse i mobilen om det skulle vara så att ni har en app, men en sajt som kanske inte är responsiv.

Som i exemplet nedan kan det handla om en sökning på ett recept som visar en avsändare från vilka du även har en app installerad.

Appar i sökresultatet

Det är även möjligt att i sökresultatet klicka på en ”Hämta”-knapp som slussar dig vidare till Google Play-butiken om du sökt efter en apps fullständiga namn, där du enkelt kan köpa eller ladda ner appen.

Google jobbar aktivt med app-utvecklare för att utöka antalet sajter där det visas en app i sökresultatet.

Sidan är senast uppdaterad 2014-06-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?