Sökmotorkonsult.se

Appar i sökresultatet för Android-enheter

Appar i sökresultatet

Google jobbar ständigt med nya lösningar och funktioner för att bli bättre och visa relevant resultat för den som söker. Ett nytt steg i den riktningen innebär att Google nu börjar visa appar i sökresultatet som du har installerade på din Android-enhet.

Tillgängligheten för denna spännande funktion sträcker sig till de som använder sig av Google Search App eller är inloggade i en webbläsare på en Andriod-enhet. Först då kan du börja se information från dina installerade appar i sökresultatet, men än så länge är det en ganska liten skara av appar som är tillagda.

Du som app-distributör kan efter att ha genomfört vissa tekniska åtgärder tillåta Google spindla din app på samma sätt som din hemsida, och koppla ihop sidor från din sajt med specifikt innehåll i din app. Denna app-indexering innebär att när Google presenterar ett resultat och känner av att du har appen installerad från samma avsändare dyker det upp en smart ”Öppna i app”-knapp som gör att du går direkt till sidan som matchar sökningen. Dock påverkar inte denna typ av indexering rankingen för din sajt. Istället får du ett annorlunda resultat som kan sticka ut och säkerställer att besökaren får en bra upplevelse i mobilen om det skulle vara så att ni har en app, men en sajt som kanske inte är responsiv.

Som i exemplet nedan kan det handla om en sökning på ett recept som visar en avsändare från vilka du även har en app installerad.

Appar i sökresultatet

Det är även möjligt att i sökresultatet klicka på en ”Hämta”-knapp som slussar dig vidare till Google Play-butiken om du sökt efter en apps fullständiga namn, där du enkelt kan köpa eller ladda ner appen.

Google jobbar aktivt med app-utvecklare för att utöka antalet sajter där det visas en app i sökresultatet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?