Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Appar i sökresultatet för Android-enheter

Appar i sökresultatet

Google jobbar ständigt med nya lösningar och funktioner för att bli bättre och visa relevant resultat för den som söker. Ett nytt steg i den riktningen innebär att Google nu börjar visa appar i sökresultatet som du har installerade på din Android-enhet.

Tillgängligheten för denna spännande funktion sträcker sig till de som använder sig av Google Search App eller är inloggade i en webbläsare på en Andriod-enhet. Först då kan du börja se information från dina installerade appar i sökresultatet, men än så länge är det en ganska liten skara av appar som är tillagda.

Du som app-distributör kan efter att ha genomfört vissa tekniska åtgärder tillåta Google spindla din app på samma sätt som din hemsida, och koppla ihop sidor från din sajt med specifikt innehåll i din app. Denna app-indexering innebär att när Google presenterar ett resultat och känner av att du har appen installerad från samma avsändare dyker det upp en smart ”Öppna i app”-knapp som gör att du går direkt till sidan som matchar sökningen. Dock påverkar inte denna typ av indexering rankingen för din sajt. Istället får du ett annorlunda resultat som kan sticka ut och säkerställer att besökaren får en bra upplevelse i mobilen om det skulle vara så att ni har en app, men en sajt som kanske inte är responsiv.

Som i exemplet nedan kan det handla om en sökning på ett recept som visar en avsändare från vilka du även har en app installerad.

Appar i sökresultatet

Det är även möjligt att i sökresultatet klicka på en ”Hämta”-knapp som slussar dig vidare till Google Play-butiken om du sökt efter en apps fullständiga namn, där du enkelt kan köpa eller ladda ner appen.

Google jobbar aktivt med app-utvecklare för att utöka antalet sajter där det visas en app i sökresultatet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner