Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Appar i sökresultatet för Android-enheter

Appar i sökresultatet

Google jobbar ständigt med nya lösningar och funktioner för att bli bättre och visa relevant resultat för den som söker. Ett nytt steg i den riktningen innebär att Google nu börjar visa appar i sökresultatet som du har installerade på din Android-enhet.

Tillgängligheten för denna spännande funktion sträcker sig till de som använder sig av Google Search App eller är inloggade i en webbläsare på en Andriod-enhet. Först då kan du börja se information från dina installerade appar i sökresultatet, men än så länge är det en ganska liten skara av appar som är tillagda.

Du som app-distributör kan efter att ha genomfört vissa tekniska åtgärder tillåta Google spindla din app på samma sätt som din hemsida, och koppla ihop sidor från din sajt med specifikt innehåll i din app. Denna app-indexering innebär att när Google presenterar ett resultat och känner av att du har appen installerad från samma avsändare dyker det upp en smart ”Öppna i app”-knapp som gör att du går direkt till sidan som matchar sökningen. Dock påverkar inte denna typ av indexering rankingen för din sajt. Istället får du ett annorlunda resultat som kan sticka ut och säkerställer att besökaren får en bra upplevelse i mobilen om det skulle vara så att ni har en app, men en sajt som kanske inte är responsiv.

Som i exemplet nedan kan det handla om en sökning på ett recept som visar en avsändare från vilka du även har en app installerad.

Appar i sökresultatet

Det är även möjligt att i sökresultatet klicka på en ”Hämta”-knapp som slussar dig vidare till Google Play-butiken om du sökt efter en apps fullständiga namn, där du enkelt kan köpa eller ladda ner appen.

Google jobbar aktivt med app-utvecklare för att utöka antalet sajter där det visas en app i sökresultatet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner