Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Appar i sökresultatet för Android-enheter

Appar i sökresultatet

Google jobbar ständigt med nya lösningar och funktioner för att bli bättre och visa relevant resultat för den som söker. Ett nytt steg i den riktningen innebär att Google nu börjar visa appar i sökresultatet som du har installerade på din Android-enhet.

Tillgängligheten för denna spännande funktion sträcker sig till de som använder sig av Google Search App eller är inloggade i en webbläsare på en Andriod-enhet. Först då kan du börja se information från dina installerade appar i sökresultatet, men än så länge är det en ganska liten skara av appar som är tillagda.

Du som app-distributör kan efter att ha genomfört vissa tekniska åtgärder tillåta Google spindla din app på samma sätt som din hemsida, och koppla ihop sidor från din sajt med specifikt innehåll i din app. Denna app-indexering innebär att när Google presenterar ett resultat och känner av att du har appen installerad från samma avsändare dyker det upp en smart ”Öppna i app”-knapp som gör att du går direkt till sidan som matchar sökningen. Dock påverkar inte denna typ av indexering rankingen för din sajt. Istället får du ett annorlunda resultat som kan sticka ut och säkerställer att besökaren får en bra upplevelse i mobilen om det skulle vara så att ni har en app, men en sajt som kanske inte är responsiv.

Som i exemplet nedan kan det handla om en sökning på ett recept som visar en avsändare från vilka du även har en app installerad.

Appar i sökresultatet

Det är även möjligt att i sökresultatet klicka på en ”Hämta”-knapp som slussar dig vidare till Google Play-butiken om du sökt efter en apps fullständiga namn, där du enkelt kan köpa eller ladda ner appen.

Google jobbar aktivt med app-utvecklare för att utöka antalet sajter där det visas en app i sökresultatet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom några av de saker som hjälper, och vad som stjälper din Facebook-videoannonsering. Vad ska vara med i en Facebook […]

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner