Sökmotorkonsult.se

Är AMP på väg bort?

AMP

Fler och fler sajter stänger ned sina AMP-sidor. Är det början till slutet för Googles prestigeprojekt AMP som vi nu bevittnar?

Google lanserade AMP (Accelerated Mobile Pages) under 2015. Syftet var att förbättra upplevelsen för mobila besökare främst genom en minskad laddningstid. Förenklat kan man beskriva AMP som ett (väldigt) förenklat ramverk för webbsidor. AMP har inte riktigt blivit den succé som Google nog hade hoppats.

Men det har ändå varit många nyhetssajter som valt att implementera AMP. Anledningen till detta är bland annat att Google krävt AMP för att visas i Top Stories, och när stora nyheter briserar genererar Top Stories väldigt mycket trafik. Så vissa publicister har känt sig mer eller mindre tvungna att använda sig av AMP.

Fler sajter väljer bort AMP

På senare tid har fler och fler sajter valt att stänga ned sina AMP-sidor. Denna trend är säkert delvis en följd av att Google tidigare i år släppte på AMP-kravet för Top Stories.

Min känsla är att vi nu bevittnar början på slutet för AMP. Detta tekniska initiativ från bland annat Google har spelat ut sin roll.

AMP på Sökmotorkonsult.se

Personligen har jag aldrig gillat AMP. Jag upplever det som tekniskt krångligt och väldigt begränsat. Men då Sökmotorkonsult.se är en nyhetssajt valde vi ändå att testa AMP för ett antal år sedan. Det är ju alltid spännande att testa saker, även om man inte riktigt gillar dem…

Jag kan inte påstå att jag sett någon positiv effekt av AMP under alla de år vi haft det. Ja, förutom att AMP-sidor laddar väldigt snabbt, det kan man inte ta ifrån dem.

Om jag hade kunnat svinga ett magisk svärd och plockat bort AMP från våra sidor hade jag tagit bort AMP direkt. Men tyvärr krävs det lite arbete med att peka om URL:er så det bli lite längre fram

Vad tror du? Har AMP en framtid? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-11-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.