Sökmotorkonsult.se

Är AMP på väg bort?

AMP

Fler och fler sajter stänger ned sina AMP-sidor. Är det början till slutet för Googles prestigeprojekt AMP som vi nu bevittnar?

Google lanserade AMP (Accelerated Mobile Pages) under 2015. Syftet var att förbättra upplevelsen för mobila besökare främst genom en minskad laddningstid. Förenklat kan man beskriva AMP som ett (väldigt) förenklat ramverk för webbsidor. AMP har inte riktigt blivit den succé som Google nog hade hoppats.

Men det har ändå varit många nyhetssajter som valt att implementera AMP. Anledningen till detta är bland annat att Google krävt AMP för att visas i Top Stories, och när stora nyheter briserar genererar Top Stories väldigt mycket trafik. Så vissa publicister har känt sig mer eller mindre tvungna att använda sig av AMP.

Fler sajter väljer bort AMP

På senare tid har fler och fler sajter valt att stänga ned sina AMP-sidor. Denna trend är säkert delvis en följd av att Google tidigare i år släppte på AMP-kravet för Top Stories.

Min känsla är att vi nu bevittnar början på slutet för AMP. Detta tekniska initiativ från bland annat Google har spelat ut sin roll.

AMP på Sökmotorkonsult.se

Personligen har jag aldrig gillat AMP. Jag upplever det som tekniskt krångligt och väldigt begränsat. Men då Sökmotorkonsult.se är en nyhetssajt valde vi ändå att testa AMP för ett antal år sedan. Det är ju alltid spännande att testa saker, även om man inte riktigt gillar dem…

Jag kan inte påstå att jag sett någon positiv effekt av AMP under alla de år vi haft det. Ja, förutom att AMP-sidor laddar väldigt snabbt, det kan man inte ta ifrån dem.

Om jag hade kunnat svinga ett magisk svärd och plockat bort AMP från våra sidor hade jag tagit bort AMP direkt. Men tyvärr krävs det lite arbete med att peka om URL:er så det bli lite längre fram

Vad tror du? Har AMP en framtid? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-11-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.