Sökmotorkonsult.se

Är AMP på väg bort?

AMP

Fler och fler sajter stänger ned sina AMP-sidor. Är det början till slutet för Googles prestigeprojekt AMP som vi nu bevittnar?

Google lanserade AMP (Accelerated Mobile Pages) under 2015. Syftet var att förbättra upplevelsen för mobila besökare främst genom en minskad laddningstid. Förenklat kan man beskriva AMP som ett (väldigt) förenklat ramverk för webbsidor. AMP har inte riktigt blivit den succé som Google nog hade hoppats.

Men det har ändå varit många nyhetssajter som valt att implementera AMP. Anledningen till detta är bland annat att Google krävt AMP för att visas i Top Stories, och när stora nyheter briserar genererar Top Stories väldigt mycket trafik. Så vissa publicister har känt sig mer eller mindre tvungna att använda sig av AMP.

Fler sajter väljer bort AMP

På senare tid har fler och fler sajter valt att stänga ned sina AMP-sidor. Denna trend är säkert delvis en följd av att Google tidigare i år släppte på AMP-kravet för Top Stories.

Min känsla är att vi nu bevittnar början på slutet för AMP. Detta tekniska initiativ från bland annat Google har spelat ut sin roll.

AMP på Sökmotorkonsult.se

Personligen har jag aldrig gillat AMP. Jag upplever det som tekniskt krångligt och väldigt begränsat. Men då Sökmotorkonsult.se är en nyhetssajt valde vi ändå att testa AMP för ett antal år sedan. Det är ju alltid spännande att testa saker, även om man inte riktigt gillar dem…

Jag kan inte påstå att jag sett någon positiv effekt av AMP under alla de år vi haft det. Ja, förutom att AMP-sidor laddar väldigt snabbt, det kan man inte ta ifrån dem.

Om jag hade kunnat svinga ett magisk svärd och plockat bort AMP från våra sidor hade jag tagit bort AMP direkt. Men tyvärr krävs det lite arbete med att peka om URL:er så det bli lite längre fram

Vad tror du? Har AMP en framtid? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 76 av Sökpodden

#76 POAS

Hajpade POAS inleder avsnitt 76 av Sökpodden. Vi fortsätter att prata om samarbetet mellan marknads- och inköpsavdelningar och avslutar med brandannonsering på Google Ads. Du lyssnar väl?