Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Google news feed

Google har i dagarna lanserat en ny Facebook-inspirerad nyhetsfeed på startsidan på Google. Blir denna nya satsning en succé eller är det ett nytt Google Plus vi ser?

I förra veckan berättade Google om sin nya feed. Den tidigare klassiskt rena startsidan på Google ska fyllas med en feed av nyheter som är anpassad efter användarens intresse. Nyhetsfeeden är lanserad i USA och kommer till resten av världen inom några veckor.

Ett nytt Google Plus och AMP

Att Googles nya feed är ett svar på Facebooks nyhetsfeed känns givet. Googles kassako är söket och Facebooks motsvarande kassako är flödet. Här plockar Google en del av Facebooks succé med syftet att få användarna att stanna längre på Google vilket i sin tur ska leda till mer annonsintäkter.

Det är inte första gången som Google försöker kopiera någon av Facebooks succéer. Ingen glömmer väl den tänkta ”Facebook-dödaren” Google Plus. Eller det är faktiskt exakt vad som hänt, Google Plus har fallit i total glömska. Ett fiasko om du frågar mig.

Jag tänker också på AMP som är ett svar på Facebooks Instant Articles. Det är ingen tvekan att Google satsar stenhårt på AMP, precis som på Google Plus en gång i tiden.

Det är för tidigt att säga om AMP blir succé eller fiasko. Personligen är jag inte förtjust i AMP, även om jag såklart gillar syftet att göra mobila sidor snabbare. För mig är AMP en teknisk tillbakagång, som om vi skulle gå tillbaka till WAP (för yngre läsare: WAP var en Text-tv-liknande teknik som användes i mobiltelefoner innan vi fick riktigt internet i mobilen).

Förstå mig rätt, Google gör många bra saker. Jag tror bara inte att nya feeden kan läggas till listan av succéer när vi summerar hur det gått om något år.

Optimera för feeden

Vi som jobbar med SEO måste förhålla oss till Google Plus, AMP och den nya feeden oavsett om vi tror på det eller inte. En tanke som dyker upp direkt är möjligheten att optimera för att synas i feeden.

För även om feeden till stor utsträckning kommer vara personlig för användaren kommer den baseras på en algoritm. Precis som Googles övriga algoritmer kommer den gå att påverka. Frågan är bara hur.

Vad tycker du om Googles nya feed? Skriv gärna en kommentar nedan.

Fotnot: Bilden är från Googles nyhet om feeden

 

En kommentar

  1. Första gången jag provade Google minns jag att jag uppskattade att att sidan var helt ren, dvs bara ett enda sökfält samtidigt som man visste att systemet bakom var otroligt avancerat. At nu trycka in nyheter (eller annat) kommer bli distraherade. Som exempel har jag övergett Facebook sedan länge då det blivit för mycket av oväsentligheter som stör. Jag vet flera som gjort det samma.

    Kommentar av Christian Paulsen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner