Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Google news feed

Google har i dagarna lanserat en ny Facebook-inspirerad nyhetsfeed på startsidan på Google. Blir denna nya satsning en succé eller är det ett nytt Google Plus vi ser?

I förra veckan berättade Google om sin nya feed. Den tidigare klassiskt rena startsidan på Google ska fyllas med en feed av nyheter som är anpassad efter användarens intresse. Nyhetsfeeden är lanserad i USA och kommer till resten av världen inom några veckor.

Ett nytt Google Plus och AMP

Att Googles nya feed är ett svar på Facebooks nyhetsfeed känns givet. Googles kassako är söket och Facebooks motsvarande kassako är flödet. Här plockar Google en del av Facebooks succé med syftet att få användarna att stanna längre på Google vilket i sin tur ska leda till mer annonsintäkter.

Det är inte första gången som Google försöker kopiera någon av Facebooks succéer. Ingen glömmer väl den tänkta ”Facebook-dödaren” Google Plus. Eller det är faktiskt exakt vad som hänt, Google Plus har fallit i total glömska. Ett fiasko om du frågar mig.

Jag tänker också på AMP som är ett svar på Facebooks Instant Articles. Det är ingen tvekan att Google satsar stenhårt på AMP, precis som på Google Plus en gång i tiden.

Det är för tidigt att säga om AMP blir succé eller fiasko. Personligen är jag inte förtjust i AMP, även om jag såklart gillar syftet att göra mobila sidor snabbare. För mig är AMP en teknisk tillbakagång, som om vi skulle gå tillbaka till WAP (för yngre läsare: WAP var en Text-tv-liknande teknik som användes i mobiltelefoner innan vi fick riktigt internet i mobilen).

Förstå mig rätt, Google gör många bra saker. Jag tror bara inte att nya feeden kan läggas till listan av succéer när vi summerar hur det gått om något år.

Optimera för feeden

Vi som jobbar med SEO måste förhålla oss till Google Plus, AMP och den nya feeden oavsett om vi tror på det eller inte. En tanke som dyker upp direkt är möjligheten att optimera för att synas i feeden.

För även om feeden till stor utsträckning kommer vara personlig för användaren kommer den baseras på en algoritm. Precis som Googles övriga algoritmer kommer den gå att påverka. Frågan är bara hur.

Vad tycker du om Googles nya feed? Skriv gärna en kommentar nedan.

Fotnot: Bilden är från Googles nyhet om feeden

 

En kommentar

  1. Första gången jag provade Google minns jag att jag uppskattade att att sidan var helt ren, dvs bara ett enda sökfält samtidigt som man visste att systemet bakom var otroligt avancerat. At nu trycka in nyheter (eller annat) kommer bli distraherade. Som exempel har jag övergett Facebook sedan länge då det blivit för mycket av oväsentligheter som stör. Jag vet flera som gjort det samma.

    Kommentar av

    Christian Paulsen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli som ämnar att göra laddningstider till en viktigare faktor i algoritmen.

Google Ads ersätter AdWords - 460

AdWords blir Google Ads

AdWords blir Google Ads. Efter nästan 18 år har Google bestämt sig för att byta namn på sin populära annonsplattform. Vad tycker du om AdWords nya namn?

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner