Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Google news feed

Google har i dagarna lanserat en ny Facebook-inspirerad nyhetsfeed på startsidan på Google. Blir denna nya satsning en succé eller är det ett nytt Google Plus vi ser?

I förra veckan berättade Google om sin nya feed. Den tidigare klassiskt rena startsidan på Google ska fyllas med en feed av nyheter som är anpassad efter användarens intresse. Nyhetsfeeden är lanserad i USA och kommer till resten av världen inom några veckor.

Ett nytt Google Plus och AMP

Att Googles nya feed är ett svar på Facebooks nyhetsfeed känns givet. Googles kassako är söket och Facebooks motsvarande kassako är flödet. Här plockar Google en del av Facebooks succé med syftet att få användarna att stanna längre på Google vilket i sin tur ska leda till mer annonsintäkter.

Det är inte första gången som Google försöker kopiera någon av Facebooks succéer. Ingen glömmer väl den tänkta ”Facebook-dödaren” Google Plus. Eller det är faktiskt exakt vad som hänt, Google Plus har fallit i total glömska. Ett fiasko om du frågar mig.

Jag tänker också på AMP som är ett svar på Facebooks Instant Articles. Det är ingen tvekan att Google satsar stenhårt på AMP, precis som på Google Plus en gång i tiden.

Det är för tidigt att säga om AMP blir succé eller fiasko. Personligen är jag inte förtjust i AMP, även om jag såklart gillar syftet att göra mobila sidor snabbare. För mig är AMP en teknisk tillbakagång, som om vi skulle gå tillbaka till WAP (för yngre läsare: WAP var en Text-tv-liknande teknik som användes i mobiltelefoner innan vi fick riktigt internet i mobilen).

Förstå mig rätt, Google gör många bra saker. Jag tror bara inte att nya feeden kan läggas till listan av succéer när vi summerar hur det gått om något år.

Optimera för feeden

Vi som jobbar med SEO måste förhålla oss till Google Plus, AMP och den nya feeden oavsett om vi tror på det eller inte. En tanke som dyker upp direkt är möjligheten att optimera för att synas i feeden.

För även om feeden till stor utsträckning kommer vara personlig för användaren kommer den baseras på en algoritm. Precis som Googles övriga algoritmer kommer den gå att påverka. Frågan är bara hur.

Vad tycker du om Googles nya feed? Skriv gärna en kommentar nedan.

Fotnot: Bilden är från Googles nyhet om feeden

 

En kommentar

  1. Första gången jag provade Google minns jag att jag uppskattade att att sidan var helt ren, dvs bara ett enda sökfält samtidigt som man visste att systemet bakom var otroligt avancerat. At nu trycka in nyheter (eller annat) kommer bli distraherade. Som exempel har jag övergett Facebook sedan länge då det blivit för mycket av oväsentligheter som stör. Jag vet flera som gjort det samma.

    Kommentar av

    Christian Paulsen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner