Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Google news feed

Google har i dagarna lanserat en ny Facebook-inspirerad nyhetsfeed på startsidan på Google. Blir denna nya satsning en succé eller är det ett nytt Google Plus vi ser?

I förra veckan berättade Google om sin nya feed. Den tidigare klassiskt rena startsidan på Google ska fyllas med en feed av nyheter som är anpassad efter användarens intresse. Nyhetsfeeden är lanserad i USA och kommer till resten av världen inom några veckor.

Ett nytt Google Plus och AMP

Att Googles nya feed är ett svar på Facebooks nyhetsfeed känns givet. Googles kassako är söket och Facebooks motsvarande kassako är flödet. Här plockar Google en del av Facebooks succé med syftet att få användarna att stanna längre på Google vilket i sin tur ska leda till mer annonsintäkter.

Det är inte första gången som Google försöker kopiera någon av Facebooks succéer. Ingen glömmer väl den tänkta ”Facebook-dödaren” Google Plus. Eller det är faktiskt exakt vad som hänt, Google Plus har fallit i total glömska. Ett fiasko om du frågar mig.

Jag tänker också på AMP som är ett svar på Facebooks Instant Articles. Det är ingen tvekan att Google satsar stenhårt på AMP, precis som på Google Plus en gång i tiden.

Det är för tidigt att säga om AMP blir succé eller fiasko. Personligen är jag inte förtjust i AMP, även om jag såklart gillar syftet att göra mobila sidor snabbare. För mig är AMP en teknisk tillbakagång, som om vi skulle gå tillbaka till WAP (för yngre läsare: WAP var en Text-tv-liknande teknik som användes i mobiltelefoner innan vi fick riktigt internet i mobilen).

Förstå mig rätt, Google gör många bra saker. Jag tror bara inte att nya feeden kan läggas till listan av succéer när vi summerar hur det gått om något år.

Optimera för feeden

Vi som jobbar med SEO måste förhålla oss till Google Plus, AMP och den nya feeden oavsett om vi tror på det eller inte. En tanke som dyker upp direkt är möjligheten att optimera för att synas i feeden.

För även om feeden till stor utsträckning kommer vara personlig för användaren kommer den baseras på en algoritm. Precis som Googles övriga algoritmer kommer den gå att påverka. Frågan är bara hur.

Vad tycker du om Googles nya feed? Skriv gärna en kommentar nedan.

Fotnot: Bilden är från Googles nyhet om feeden

 

En kommentar

  1. Första gången jag provade Google minns jag att jag uppskattade att att sidan var helt ren, dvs bara ett enda sökfält samtidigt som man visste att systemet bakom var otroligt avancerat. At nu trycka in nyheter (eller annat) kommer bli distraherade. Som exempel har jag övergett Facebook sedan länge då det blivit för mycket av oväsentligheter som stör. Jag vet flera som gjort det samma.

    Kommentar av

    Christian Paulsen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner