Sökmotorkonsult.se

Är min sida straffad av Google?

Straff

Det är lätt att bli orolig och det är ofta vi får mail från webmasters och sökmotoroptimerare som är rädda att deras site blivit straffad av Google. Vi ska därför ta en liten titt på straff idag, vad det är och hur man hanterar dem när de dyker upp.

Till att börja med så ska jag dela med mig av en hemlighet som kan göra dig känd som super-seo utan att du egentligen behöver anstränga dig. Med lite statistik i ryggsäcken kan man nämligen dra en ganska intressant slutsats. Om någon frågar dig om deras site är straffad så är det bara att svara nej direkt. I 99% av fallen är det nämligen inte fråga om ett straff även om det är lätt att tro det. Siter straffas väldigt sällan.

Vi ska också börja med att bena ut att det finns en skillnad på straff och filter. Filter är mycket vanligare än straff och för att vi ska förstå skillnaden så tänkte jag att vi skulle titta på anledningen. Google har en lång rad filter som gör just det de låter som, de filtrerar sidor som ska visas i sökresultaten, t ex Panda är ett filter. Här är det inte fråga om att någon gjort något fel, bara att Google vill filtrera bort innehåll som inte lever upp till standarden för ett bra sökresultat. Det kan handla om för dåligt skrivna texter, duplicerat innehåll och en lång rad andra saker som gör att Google inte anser att det är tillräckligt bra för att få en framträdande plats.

Straff däremot är något som händer när Google anser att du manipulerar och saboterar deras sökresultat. Det kan handla om sådant som Doorway Pages, stora mängder automatiskt genererat innehåll eller väldigt aggressivt länkbygge. Det finns olika typer av straff och de kan te sig väldigt olika, de kan vara på sidnivå eller sitenivå, de kan vara automatiska eller manuella och de kan vara olika hårda och ibland tidsbestämda. När det kan vara på så här många sätt, hur vet man egentligen att den är straffad om den är det?

Det kan faktiskt vara svårt att veta men det finns lite undersökningar du kan göra för att komma närmare svaret. Du kanske inte med säkerhet kan komma fram till att det är frågan om straff men du kan i alla fall sortera bort väldigt många fall där det inte är det. Det allra första du ska tänka på är att tid är en faktor, om siten är ny är svaret nästan alltid att vänta. Ofta poppar en site upp i sökresultaten för att sen störta eller försvinna helt ett tag när den är alldeles färsk. Det gäller också även ibland med en äldre site, du kollar sökresultaten en morgon och upptäcker att du tappat massor av positioner och får panik. Här är det också dags att vänta några dagar, ibland strular resultaten lite och nästan alltid går det till sig. Det finns ingen anledning att ge sig in och göra en massa förändringar.

När vi väl tagit oss förbi tidshindret finns det några sökningar att göra och du ska få dem i punktform för det är ganska enkla grejer.

5 sätt att kontrollera om Google straffat dig

  1. Är siten indexerad? Kontrollera med site:sökning.
  2. Håller du en position när du söker på unika meningar från dina sidor?
  3. Hittar du din site när du söker på ditt varumärke/domän?
  4. Håller du en position när man söker efter hela din titel, eller titlar på undersidor.
  5. Kontrollera robots.txt och meta robotstaggar, kontrollera så att din sida inte är hackad (kolla källan efter konstigheter).
Om det dyker upp något när du går igenom de här testerna kan det hända att du faktiskt är straffad och då gäller det att ta reda på varför. Tyvärr är det om möjligt ännu mer komplicerat men ofta så har man en aning om vad som kan ha gått snett. Det finns därför egentligen bara 4 sätt att gå framåt.

 

Rensa undan felaktigheter

Siffran ettDen första metoden att hantera det här är att helt enkelt ta bort allt som kan ha orsakat det, om det handlar om struktur och innehåll på siten så är det ofta inte så svårt. Rensa bort konstiga redirects, fula utlänkar eller andra lurigheter och sen bara vänta igen.

 

Reinclusion Request

Siffran tvåMetod nummer två är allt det som är i punkt ett men du gör en reinclusion request, det här ska du göra om du tror att det är ett manuellt straff.

 
 
 

Göra inget

Siffran treMetod nummer tre är faktiskt att fortsätta bygga länkar och låtsas som inget, om du får tag på bra länkar med mycket förtroende kan det hjälpa. Jag är fortfarande inte säker på om det kan lösa ett straff men allt annat löser det så om du inte riktigt är säker så är det en bra modell. Vettigt ändå att rensa undan skräp. Det kan dessutom hända att det var ett tidsbestämt straff så då kan du komma tillbaka med mer, bättre och starkare länkar.

 

Redirecta straffade domänen

Siffran fyraDen fjärde och sista metoden är den jag upplever fungera bäst och oftast. Den är lite drastisk men det går att testa och om det inte löser problemet kan man reversera den. Det handlar om att redirecta hela domänen till en ny. Kanske har du ditt varumärke med andra toppdomäner, du kan byta från minsida.com till minsida.org. Ofta följer inte straffen med i redirecten, ofta löser det här problemet.

 

Nu är du lite bättre rustad att hantera straff, det finns förstås väldigt mycket mer att lära sig om dem men det här är åtminstone en start. Jag skulle än en gång vilja trycka på att det är viktigt att ta det lugnt och långsamt, allt som oftast är det inte fråga om straff och ibland är det bara tid som löser det.

 

17 kommentarer

  1. Riktigt bra Magnus!

    Tack för många fina poster!

    Du är en tillgång i seo Sverige!

    Kommentar av Petter

  2. Tack ska du ha Petter, det värmer.

  3. Många bra tips här. Redirecten var ny för mig. Följer den kraften i de inlänkar man byggt till den eventuellt straffade sidan med till sajten man gör redirecten till?

    Kommentar av Johan

  4. Ja, det gör de ofta men när det gäller straff så är det ofta många okända faktorer.

  5. Intressant. Det är mycket fokus på Google, men hur resonerar Microsoft med deras Bing? Jag misstänker att jag blev straffad när jag la in Googleannoner på sidan. Jag låg på plats nummer 6 på Bing, ungefär samma plats på Google. Sen en vacker dag hamnade jag på runt 60 på Bing, fortfarande på topp 10 på Google. Lite oroväckande att dom tolkar sidor så väldigt olika. Vad finns det för kunskaper kring Bing egentligen? Eller ingen bryr sig?

    Kommentar av Raymond

  6. I Sverige är det i det närmaste så att ingen bryr sig. I USA är det annorlunda förstås där både Bing och Yahoo har marknadsandelar.

    Generellt så har Bing mycket färre och mindre finmaskiga filter och straff, oftast är det mycket svårare att fastna där.

  7. […] Sökmotorkonsult förklarar bestraffningar […]

    Pingback av Vecka 49 – Tillbaka! - PRODUKTION203

  8. Måste säga att det där med Redirecte inte är något jag testat och det låter helt klart som ett smart sätt att ta sig ur ett filter/straff. Tack för att du delar Magnus.

    Kommentar av Daniel Lazic

  9. Bra att du benar ut det här med straff.

    Det är det som är lite kul med Pineberry att ni delar med er av kunskapen istället för att bara fungera som en nyhetskanal som återberättar SEO nyheter, vilket många andra sökoptimeringsföretag uppenbarligen tycker är en viktig funktion att fylla.

  10. Tackar, det är mycket för att jag tycker det är roligare att skriva om sånt som intresserar mig. Vi har nog iofs tänkt att få in lite mer nyheter med, nu har vi varit väldigt restriktiva med vad som kommer igenom men jag tror det blir bättre med fler nyhetsposter, kanske en i veckan eller så.

  11. Var orolig för ett tag sen att min sajt blivit straffad, men körde på nr 3 och efter 2-3 veckor var den tillbaks. Bra tips här.

    Kommentar av Johnny

  12. Ay,

    Jag har precis startat itfeelsgood.se och vill självklart undvika att bli pandaliserad. Nästa topic bör således vara ”5 sätt att undvika pandalisering för Jimmy” :D

    Kommentar av Jimmy

  13. Trots att råd nummer 3 är det enklaste så är det med säkerhet det som folk har svårast för. Tack för råden!

    Kommentar av Jörgen

  14. Tålamod… Jag tror mkt på metod 3

    Kommentar av Hanna

  15. Använder mig av metod nr 3 nu på en av mina sidor som för två veckors sedan blev utsatt för ”något”, och hoppas på det bästa. Har förekommit med några av mina andra sidor att det har funkat, så hoppas på det igen, för det är som du skrivit att om man kommer tillbaka förmodligen har riktigt bra med länkkraft.

    Mycket bra tips för övrigt.

    Kommentar av KarlDJ

  16. En av mina sajter har precis kraschat i sökresultaten och detta var en sajt med en ganska hög inkomst när det gällde Google Adsense. Så jag är är nästan desperat att hitta en lösning!

    Men som du nämner, man får ge det tid. har hänt innan och efter 1 vecka var sajten tillbaka igen och hade då även fått en mycket bättre placering.

    Men jag ska iallafall fixa några riktigt starka länkar och se om det hjälper.

    Kommentar av Rasmus

  17. Jag har läst många av dina inlägg och återkommer ofta till dem, likt ett uppslagsverk. Vill bara passa på att tacka för välskrivna tips som hjälp mig genom åren!

    Kommentar av Emil Frisk

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?