Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man kan tolka Googles algoritmer.

När jag pratar sökmotoroptimering med kunder eller folk inom digital marknadsföring så pratar många om att försöka ranka högt på Google för att få in så mycket organisk trafik som möjligt. I samma veva dyker begreppen rankingfaktor och rankingsignal upp. Man pratar om dessa, som att de är samma sak. Min tanke blev då, vad säger Google själva?

Googles rankingsystem

Google uttrycker själva att deras rankingsystem består av en serie algoritmer, och för att ge besökaren bästa möjliga information så tittar algoritmerna på olika faktorer. Vidare på samma tema så nämner Google att algoritmerna analyserar signaler som anger om användare kan se ett resultat. Detta gav mig tanken:

Vänta nu…? Kan en algoritm verkligen analysera, eller behöver den något mer än en signal för att kunna analysera.

Algoritmer, faktorer och signaler

Genom att undersöka begreppen djupare så är min uppfattning att det ligger till så här. En algoritm beskrivs, rent matematiskt, som en mängd instruktioner. Dessa instruktioner ska efter exekvering (körning) lösa ett problem eller uppgift och få ett resultat. En algoritm behöver alltså hjälp att få till ett resultat.

En signal kan de flesta definiera vad det är, tex ett tecken eller ett anrop. En faktor har många hört om i skolan, faktor gånger faktor är lika med produkt. En faktor kan alltså definieras som en beståndsdel eller medverkande kraft. Så vad säger dessa definitioner oss, är faktorer och signaler samma sak?

Matlagning = följa algoritmen?

Vissa tycker att matematiska begrepp är det tråkigaste som finns, och algoritm är kanske inte ett ord som lättar upp stämningen. Det finns dock ett enklare sätt att beskriva en algoritm, nämligen som ett recept. Även om många algoritmer är betydligt mer komplexa än ett recept så kan man förstå principen genom att illustrera med ett recept som exempel. Istället för att blanda eller koka ingredienserna i receptet, så använder algoritmen olika faktorer, tex de fyra räknesätten, för att kunna få fram ett resultat. Låt mig ta ett exempel:

Vi ska laga en lasagne. För att få till en lasagne så behöver man ingredienser, en ugn eller värmekälla och följa ett antal steg, i en viss ordning. Detta måste göras för att få ett resultat, en lasagne.

Receptet (algoritmen), med tillhörande instruktioner, behöver alltså innehålla ingredienser (signaler), som sedan bearbetas i en ugn (faktor) för att laga maten så att man får en färdig maträtt (resultat). En faktor och en signal är, enligt mitt resonemang, alltså inte samma sak. Dock hänger de ihop.

Vad är en faktor och vad är en signal?

För att försöka definiera skillnaden mellan dessa väljer jag två exempel på rankingfaktorer:

  • Innehåll
  • Länkar

Med bra innehåll och starka länkar till en sida på min webbplats, ökar sannolikheten att den sidan rankar bra. Hur faktorerna avgör detta beror på styrkan i signalerna. Exempel på signaler:

  • Titel på sidan
  • Använda sökordet i olika rubriker (H1, H2, H3 etc)
  • Antalet domäner som länkar till din sida
  • Den länkande domänens auktoritet

Signalernas styrka har olika mycket påverkan på faktorerna. Att ändra en H3:a i brödtexten har inte samma starka påverkan på rankingen som att ha sökordet med i titeln. Tio länkar från lågkvalitativa domäner har inte lika stark påverkan som en länk från startsidan på Facebook (hur man nu skulle kunna lyckas få den länken). Faktorerna tolkar signalerna utifrån deras styrka, vilket hjälper algoritmen att ta ett beslut och presentera ett resultat.

Spelar det någon roll vad man kallar det?

Nja, för den som inte är så intresserad och inte vill ”nörda ner sig” så kan man kalla det för vad man vill eller det man tycker passar. Men för den som vill förstå sig på och dyka ned i begreppen så finns det en skillnad. Jag vill med denna artikel, ifrågasätta och problematisera kring begreppen, lite som ”experterna” i en fotbollsstudio. För den publik som gillar och kan mycket om fotboll, så blir det mer intressant om en expert beskriver situationen med ”korrekta” fotbollstermer.

Exempelvis: Målvakten rullar ut bollen på högerbacken, som slår en långboll upp på targetspelaren. Targetspelaren lägger tillbaka bollen på innermittfältaren, som smeker en boll i djupled, mellan innerbackarna, på forwarden som med en fin mottagning tar med bollen i farten och avslutar med en chip över motståndarnas målvakt.

Man skulle lika gärna kunna beskriva samma situation som: En spelare kastar bollen till en annan spelare som skjuter bollen framåt till en tredje spelare som passar bollen till en fjärde spelare. Den fjärde spelaren passar sedan bollen till den femte spelaren som sedan skjuter bollen i mål. Samma situation och korrekt återberättat, men är det lika beskrivande?

Hur skapar man den mest relevanta lasagnen (i Googles ögon)?

Googles algoritmer jobbar för att presentera det mest relevanta resultatet utifrån en sökning. För att återgå till exemplet med lasagne, så kan det ju finnas flera webbplatser som vill ranka högt på sökordet lasagne. För att bli det mest relevanta resultatet så behöver man ha koll på vilka faktorer och signaler som påverkar mest.

Med andra ord, om du ska laga en lasagne så kan du prova att göra det själv. Du kanske har sett någon annan laga en lasagne och du tror att det ska göras ungefär på ett visst sätt. Man kan chansa på vilka ingredienser som ska användas och ungefär vilken värme man ska ha i ugnen. Troligtvis får du någon form av resultat, men frågan är om Google tycker att du har gjort den mest relevanta lasagnen.

Eller så kan du ta hjälp av en mästerkock, som lagar mat varje dag. En kock som har koll på vilka ingredienser som bör ingå, och hur mycket av varje ingrediens man ska använda för att få ett så gott resultat som möjligt. Med stor sannolikhet så får du ett bättre och mer relevant resultat, återigen i Googles ögon, med hjälp av denna kock.

Vad anser du? Är rankingsignaler och rankingfaktorer samma sak, och spelar det någon roll vad man kallar dem?

 

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Se resultat

Loading ... Loading ...

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner