Sökmotorkonsult.se

Artikelkataloger åter populärt

En ultimat katalog?

En metod att arbeta med inlänkar som var väldigt populär förr var att publicera i så kallade artikelkataloger. På senare tid har metoden fått en revival men anledningarna kanske är lite annorlunda.

Det är svårt att bygga länkar, särskilt om du har en liten budget. En metod som blivit allt mer populär på senare tid bland de mindre aktörerna i branschen är att publicera artiklar i så kallade artikelkataloger. Det här är något som var väldigt stort förr och särskilt på andra sidan Atlanten, det fanns gott om stora content farms där vem som helst kunde publicera och det användes förstås till länkbygge. På svenska har det aldrig riktigt funnits sådana stora sajter som i USA men artikelkataloger har ändå varit en metod som funnits.

Det senaste året har folk åter igen fått upp ögonen för katalogerna eftersom de är ett mycket billigt sätt att skaffa sig en inlänk, kostnaden är helt enkelt kostnaden för att skriva en tillräckligt bra artikel för att den ska bli godkänd. Tyvärr har katalogerna inte samma effekt som de en gång hade däremot. Google är ganska skickliga på att förstå vad som är en länk du själv har kontroll över (du styr ankartexten, du står för innehållet) av den här typen och andra länkar. Det betyder inte på något som helst vis att artikelkataloger är värdelösa men jag skulle personligen aldrig använda det som hela min strategi.

Vad kan du använda artikelkataloger till?

Ett bra sätt att använda sig av artikelkataloger är att använda dem för att få bredd i länkprofilen. En naturlig länkprofil har många olika typer av länkar och länkkataloger fungerar bra i mixen. Räkna bara inte med att för alltid dominera alla sökresultat om du inte bygger andra länkar också.

En som framgångsrikt använt sig av kataloger är Petter Hedman som också driver en egen katalog, ta en titt på hur han arbetat så kanske du kan få uppslag.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

7 kommentarer

  1. Tidigare använde jag flitigt artikelkataloger, men har på senare tid inte gjort det. Det beror främst på attjag har egna, ej publika, bloggar att bygga länkar från. Med ej publika menar jag att inte vem som helst kan regga sig och skicka in texter.

    Kanske skulle man beställa ett gäng texter och slänga upp på några väl utvalda artikelkataloger.

    Oavsett om man skriver själv eller köper in texterna så kostar de pengar. Då tycker jag det är viktigt att inte slösa bort texter på skräpkataloger, utan istället ta sig tid och undersöka alla kandidater.

    Några faktorer som jag tycker är viktigt att titta på:
    – Indexerade sidor
    – Antal inlänkar
    – Antal utlänkar
    – PR (om den har PR över huvud taget)

  2. Jag driver själv Artikelparadis.se och använder frekvent artikelkataloger till att skaffa mig nya inlänkar. Det har fungerat riktigt bra men som du nämner, man bör inte lägga allt ”krut” på katalogerna. Det gäller att få till en variation på länkarna.

    På senaste tiden har jag upplevt ett stort problem. Det har nämligen skickats in en hel del ”spunna” artiklar. Texterna har varit top notch men tyvärr har liknande texter redan publicerats på andra kataloger och webbplatser.

    Något tips på vad som är ”för mycket” när det gäller spunna artiklar ? Ska man godkänna dem eller inte ? Tar gärna emot lite råd från SEO experterna :)

    Kommentar av Rasmus

  3. Tyvärr finns det flera ”article spinning” program som är riktigt bra, skriv en artikel och du själv väljer ut nyckelorden som inte skall spinnings, sedan sköter programmen resten, du kan enkelt få ut en 8-10 olika artikal som skickas in till olika artikel kataloger och de går igen kollen. Tråkigt för katalogerna, ett djävla dubbelkollande m.m.

    Kommentar av Lennart

  4. Artikelkataloger är utmärkt för bredden och för att initialt skapa länkar till nya sidor som behöver en push i relevansen. Med ett sunt skrivande och en vettig variation av ankartexter, så kan man skapa en hyfsad grund. Tillsammans med lite länkkataloger och bloggar så kan man komma ganska långt. Men precis som du säger Magnus, så ska man inte tro att man stänker till med en top 5:a på ”casino” direkt ;) Beträffande artikel-spinners och andra automatiska programvaror, så ska man nog lägga ner allt sådant. Även om man fortfarande kan komma undan med att skapa en del automatiska länkar så kommer man med all säkerhet inte att komma undan med det i framtiden. Länkarna som man bygger idag ska även funka om 5 år och bli starkare med tiden. Manuellt och kvalitativt länkarbete lönar sig.

  5. Tack för omnämnandet!

    Att blanda upp sin länkprofil med olika sorters länkar är naturligt. Satsa alltid på mer än sorters länkar och försök att få hög kvalitet på de länkar du anskaffar dig.

  6. Hej!
    Är ganska novis på det här med sökmotoroptimering och undrar hur man kollar kollar nedan?
    ”Några faktorer som jag tycker är viktigt att titta på:
    – Indexerade sidor
    – Antal inlänkar
    – Antal utlänkar”

    ..enligt Kristoffers inlägg ovan.
    Mvh
    Kalle

    Kommentar av Kalle

  7. Jag har använt några artikelkataloger och några starka (egna)nappade domäner för min blogg och peppar…peppar tai trä! Besökarna ökar och jag är starkare i google/bing.

    Kommentar av Kristina Ponting

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?