Sökmotorkonsult.se

Att använda Google Analytics för SEO

Sökord i Google AnalyticsJag har tidigare skrivit en del om SEO verktyg men där utelämnat Google Analytics, det är för att Analytics helt klart förtjänar en egen artikel för det är rejält användbart. Det finns förstås många andra statistikverktyg men jag använder Google Analytics och jag gör det dagligen.

Att hålla ordning på statistiken är extremt viktigt när det gäller SEO, inte bara för att mäta resultat utan för att komma framåt med sin sökmotoroptimering också. Jag ska förklara en av de metoder som jag arbetar med analytics för att öka trafiken på siten:

Välja sökord med Google Analytics
Gå igenom vilka sökord som du har trafik på, du hittar det under keywords i Google Analytics. Kolla alla sökord du har trafik på genom att kontrollera vilket land besökarna kommer från och från vilken sökmotor. När du fått fram ett antal sökord i det land som du är intresserad av och de alla kommer från Google ska du ta och söka på termen. Vilken position har du på orden? Om du har en position som inte är första borde du kunna ta positioner och på så vis öka trafiken. Om du har en site med mycket innehåll är och du har undersidor som rankar bra på vissa sökord kan du sen till exempel se till att sidan har en länk från första sidan. Har sidan redan det kan du gå vidare med att fixa interna länkar till den sidan. Kanske kan du få den populär i något av de sociala nätverken eller så kan du göra ett byte.

Genom att jobba på det här viset kan du öka trafiken utan allt för mycket ansträngning, vanligtvis har du goda möjligheter att nå bättre resultat på sökord där siten redan syns.


Warning: Attempt to read property "ID" on null in /www/sokmotorkonsult.se/wp-content/themes/sokmotorkonsult/parts/cta-in-content.php on line 18

Använda Goals för att tjäna mer pengar
Om du ser till att lägga till Goals i Analytics och sätta värde på dem kommer du inte bara få statistik över hur mycket pengar du tjänar utan också om hur mycket pengar du tjänar per besökare på ett visst sökord. Det gör att du vet vilka sökord som är mest lönsamma och snabbt och enkelt kan räkna ut hur mycket det är värt att klättra i positioner på det bestämda sökordet. Om du vill veta mer om hur man räknar på det ska du läsa artiklarna om konverteringsgrad och beräkna lönsamhet på internetmarknadsföringen. Du kan alltså ta reda på ganska exakt vad det är värt att klättra en position på ett sökord och då kan du förstås lätt beräkna hur mycket du kan tänka dig investera för att göra det.

Exempel (siffrorna påhittade):
På sökordet Sökmotoroptimering har jag en konverteringsgrad på 0.5% och varje enskild kund är värd 20.000 kr per år. Det gör att varje besökare är värd 100 kr. I dagsläget ligger den här siten på 10:e plats på sökordet och det innebär i grova drag 3% av trafiken. Den totala trafiken på termen är 8.300 i månaden och 3% ger mig då 249 besökare vilka totalt har ett värde av 24.900 kr per år. Om jag skulle lyckas få upp siten till en fjärde position skulle jag få ungfär 6% av den totala sökvolymen vilket alltså skulle vara dubbelt så många. Jag skulle då tjäna 49.800 kr per år på det sökordet. Jag vet sedan tidigare att jag har 30% marginal på mina kunder och det ger alltså en ökning i intäkter på 0.30 x 24900 kr = 7470 kr. I teorin skulle jag alltså kunna spendera 7470 kr per år för att nå den positionen men då skulle jag inte tjäna något på det. Nu är det bara för mig att bestämma hur mycket jag är beredd att satsa av den ökade vinsten och hur mycket jag behöver behålla själv.

Som du ser i det här exemplet är det inte särskilt lönsamt att optimera för just termen sökmotoroptimering. Jag betvivlar att man kan nå en fjärdeposition för 7000 kr per år och det gör det alltså till en förlustaffär om man har konverteringsgrad och besökarvärde som i exemplet.

Man måste som du ser vikta det mot konkurrensen på sökordet och det är ett knivigare problem, jag återkommer med mer om det i ett senare läge, tills vidare kan ROI och SEO var bra läsning om Return of Investment.

Sidan är senast uppdaterad 2017-02-14

5 kommentarer

  1. Hej Magnus,

    Google Analytics är minst sagt ett kapabelt verktyg. Dessutom finns det en uppsjö av anpassningar och konfihurationer som man kan göra för att anpassa efter olika behov. Dessutom har ju de nya segmenterings och rapportfunktionerna minst sagt underlättat hanteringen en hel del.

    Och nu har vi ju dessutom fått en Google Analytics Authorized Consultant i Sverige:
    http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/google-etablerar-partnerprogram-i-sverige-utser-klikki-till-sveriges-foersta-google-analytics-partner-257740

    Kommentar av Bernt

  2. Jag har själv inte hunnit gå igenom de nya funktionerna än men jag räknar med att det ska underlätta en del av vår rapporthantering.

    Kommentar av Magnus

  3. Vilka mål bör man lägga upp tycker du?

    Mvh
    Magnus

  4. Det är helt klart beroende på vad det är som är att betrakta som ett avslut på siten. Om det är en site med försäljning så är det ju vid genomförd betalning som är viktigast men det kan finnas gott om delmål, registrering etc.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.