Sökmotorkonsult.se

Att bygga för besökaren

Många gånger får jag höra att så länge man bygger för besökaren så kommer man nå bra resultat i sökmotorerna. Det är skitsnack. Det finns inget som säger att så är fallet och jag ska ge ett tydligt exempel. Låt säga att du har en site om flygsäkerhet. Du går noga igenom säkerhetsföreskrifterna precis som på ett flygplan. För att vara extra tydlig har du valt att göra det som en film, precis som den på ett flygplan. De som gjort dem har ju nämligen försökt göra dem så absolut tydligt som möjligt så varför inte använda samma metod. Din site är dessutom så enkel att använda att det enda som finns på siten är just den här filmen. Man kommer till en sida där det direkt startar en film som på ett noggrant och väl beprövat sätt förklarar hur man ska göra i nödfall på ett flygplan. Du har byggt din site för besökaren. Besökaren kommer få ut den information som denne var ute efter enkelt och tydligt. Google å andra sidan kommer inte att förstå ett skit av siten. Google kommer anse att du i princip inte har något content. Google kommer inte att ha några rubriker att bedöma innehållet på. Google kan inte se på film, åtminstone inte och få ut något vettigt. Teorin att bygga för besökaren automatiskt är bra för resultat i sökmotorer är inget annat än en dröm. Det är så många vill att det ska vara. Jag vill hävda att för att lyckas med sökmotoroptimering måste man arbeta med verkligheten så som den är, inte så som man önskar att den vore.

Tro inte att jag tycker att man ska åsidosätta användarvänlighet. Naturligtvis är det något man ska jobba med men det kommer inte räcka för bra resultat i SERPEN. Se till att göra en ordentlig optimering också, det är inget man kommer undan bara för att man har världens finaste navigering eller extremt tydliga bilder.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?