Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Att bygga för besökaren

Många gånger får jag höra att så länge man bygger för besökaren så kommer man nå bra resultat i sökmotorerna. Det är skitsnack. Det finns inget som säger att så är fallet och jag ska ge ett tydligt exempel. Låt säga att du har en site om flygsäkerhet. Du går noga igenom säkerhetsföreskrifterna precis som på ett flygplan. För att vara extra tydlig har du valt att göra det som en film, precis som den på ett flygplan. De som gjort dem har ju nämligen försökt göra dem så absolut tydligt som möjligt så varför inte använda samma metod. Din site är dessutom så enkel att använda att det enda som finns på siten är just den här filmen. Man kommer till en sida där det direkt startar en film som på ett noggrant och väl beprövat sätt förklarar hur man ska göra i nödfall på ett flygplan. Du har byggt din site för besökaren. Besökaren kommer få ut den information som denne var ute efter enkelt och tydligt. Google å andra sidan kommer inte att förstå ett skit av siten. Google kommer anse att du i princip inte har något content. Google kommer inte att ha några rubriker att bedöma innehållet på. Google kan inte se på film, åtminstone inte och få ut något vettigt. Teorin att bygga för besökaren automatiskt är bra för resultat i sökmotorer är inget annat än en dröm. Det är så många vill att det ska vara. Jag vill hävda att för att lyckas med sökmotoroptimering måste man arbeta med verkligheten så som den är, inte så som man önskar att den vore.

Tro inte att jag tycker att man ska åsidosätta användarvänlighet. Naturligtvis är det något man ska jobba med men det kommer inte räcka för bra resultat i SERPEN. Se till att göra en ordentlig optimering också, det är inget man kommer undan bara för att man har världens finaste navigering eller extremt tydliga bilder.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner