Sökmotorkonsult.se

Att få bloggare att länka till dig – 5 tips

Ett av de allra billigaste sätten att sökmotoroptimera är när man lyckas få bloggare att skriva om din site. Om du lyckas förmedla ett budskap som attraherar blogglänkar och som dessutom får uppmärksamhet i bloggosfären kan du få enormt med inlänkar i princip gratis. Det är tyvärr inte helt enkelt däremot. Framför allt är det inte särskilt lätt att få dem att använda rätt ankartexter. Resultatet är att om man sökmotoroptimerar sein egen tjänst på fritiden kan det helt klart vara ett alternativ men om man optimerar mer professionelt är det ett problem. Som sökmotoroptimerare, särskilt som konsult har man endast mycket sällan tid att jobba med länkbeten på det sättet.

Här kommer i alla fall lite tips på hur man kan attrahera blogglänkar

1 Skriv något om bloggosfären
Bloggare har en förmåga att reagera på saker som de upplever handlar om dem. En av de mest framgångsrika länkbeten på senaste tiden som riktar sig mot bloggosfären är en tidningskrönikör som skriver om bloggosfären ”Den särskrivande bloggsörjan”. Massor av länkar förstås.

2 Skriv om något aktuellt inom bloggvärlden. Om du lyckas ta dig in på förstasidan på knuff.se (nästan bara om du skriver om politik som det fungerar) så kan du räkna med att få en rad inlänkar från de bloggare som håller koll på vad som händer där.

3 Kommentera i bloggar. Om du ofta kommenterar har kommer de börja känna igen dig, känner de igen dig kan de i större utsträckning tänka sig att länka.

4 Håll med någon i en hetsig debatt. Genom att hålla med någon av de heta bloggarna som ständigt letar stöd för sina linjer kan du få inlänkar bara för att de vill visa att andra tycker som de. Bästa exemplet här är FRA-debatten där alla inblandade fått massor av länkar.

5 Tigg länkar. Att faktiskt be om länkar för att man ska klå någon som bloggosfären tycker illa om (storebror, staten, storföretag eller vad som helst) kan faktiskt vara effektivt.

Jag kommer lite senare skriva en artikel om hur man får länkar från bloggosfären genom att snarare belöna de som länkar till dig än att starkt uppmuntra till länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

4 kommentarer

  1. Tack för tipsen- låter vettigt.

    Kommentar av Patrik

  2. Tack för mycket bra tips! Jag driver en verksamhet där det inte är helt enkelt med länkbete, men jag kommer försöka mig på det här med länkbete på bloggar inom kort. Eftersom jag är främst är intresserad av länkkraften för att pusha min sida framåt undrar jag om jag ska ge mig på exempelvis politiska bloggar eftersom det är lite känsligt. Det känns som att ju mer kontroversiellt ämnet är desto större möjligheter…

    Kommentar av Christer Bjuhr

  3. Jag skulle nog iaf satsa på bloggar som ligger så nära i ämne som möjligt, större chanser och relevantare länkar.

    Kommentar av Magnus

  4. Länkbete har jag aldrig använt mig av. Men gratis inlänkar säger man ju inte nej till !

    Ett bra sätt måste ju vara att starta en bloggtopplista av något slag och sen begära tillbakalänk i form av en en liten knapp när någon lägger in sin blogg i listan. Eller en länkkatalog fungerar ju lika bra.

    Har för mig att starta detta i framtiden.

    Kommentar av Rasmus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?