Sökmotorkonsult.se

Att få bloggare att länka till dig – 5 tips

Ett av de allra billigaste sätten att sökmotoroptimera är när man lyckas få bloggare att skriva om din site. Om du lyckas förmedla ett budskap som attraherar blogglänkar och som dessutom får uppmärksamhet i bloggosfären kan du få enormt med inlänkar i princip gratis. Det är tyvärr inte helt enkelt däremot. Framför allt är det inte särskilt lätt att få dem att använda rätt ankartexter. Resultatet är att om man sökmotoroptimerar sein egen tjänst på fritiden kan det helt klart vara ett alternativ men om man optimerar mer professionelt är det ett problem. Som sökmotoroptimerare, särskilt som konsult har man endast mycket sällan tid att jobba med länkbeten på det sättet.

Här kommer i alla fall lite tips på hur man kan attrahera blogglänkar

1 Skriv något om bloggosfären
Bloggare har en förmåga att reagera på saker som de upplever handlar om dem. En av de mest framgångsrika länkbeten på senaste tiden som riktar sig mot bloggosfären är en tidningskrönikör som skriver om bloggosfären ”Den särskrivande bloggsörjan”. Massor av länkar förstås.

2 Skriv om något aktuellt inom bloggvärlden. Om du lyckas ta dig in på förstasidan på knuff.se (nästan bara om du skriver om politik som det fungerar) så kan du räkna med att få en rad inlänkar från de bloggare som håller koll på vad som händer där.

3 Kommentera i bloggar. Om du ofta kommenterar har kommer de börja känna igen dig, känner de igen dig kan de i större utsträckning tänka sig att länka.

4 Håll med någon i en hetsig debatt. Genom att hålla med någon av de heta bloggarna som ständigt letar stöd för sina linjer kan du få inlänkar bara för att de vill visa att andra tycker som de. Bästa exemplet här är FRA-debatten där alla inblandade fått massor av länkar.

5 Tigg länkar. Att faktiskt be om länkar för att man ska klå någon som bloggosfären tycker illa om (storebror, staten, storföretag eller vad som helst) kan faktiskt vara effektivt.

Jag kommer lite senare skriva en artikel om hur man får länkar från bloggosfären genom att snarare belöna de som länkar till dig än att starkt uppmuntra till länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

4 kommentarer

  1. Tack för tipsen- låter vettigt.

    Kommentar av Patrik

  2. Tack för mycket bra tips! Jag driver en verksamhet där det inte är helt enkelt med länkbete, men jag kommer försöka mig på det här med länkbete på bloggar inom kort. Eftersom jag är främst är intresserad av länkkraften för att pusha min sida framåt undrar jag om jag ska ge mig på exempelvis politiska bloggar eftersom det är lite känsligt. Det känns som att ju mer kontroversiellt ämnet är desto större möjligheter…

    Kommentar av Christer Bjuhr

  3. Jag skulle nog iaf satsa på bloggar som ligger så nära i ämne som möjligt, större chanser och relevantare länkar.

    Kommentar av Magnus

  4. Länkbete har jag aldrig använt mig av. Men gratis inlänkar säger man ju inte nej till !

    Ett bra sätt måste ju vara att starta en bloggtopplista av något slag och sen begära tillbakalänk i form av en en liten knapp när någon lägger in sin blogg i listan. Eller en länkkatalog fungerar ju lika bra.

    Har för mig att starta detta i framtiden.

    Kommentar av Rasmus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?