Sökmotorkonsult.se

Att komma ur filter

Jag har genomfört en hel del experiment med en blogg som hamnade sist i sökresultatet. Den låg hel enkelt stadigt sist på alla sökord som det kunde vara rimligt att den visades på. Anledningen att den hamnade där är att det helt enkelt har experimenterats en hel del med den. Jag har använt den för att testa teorier, undersöka förändringar i Googles algoritm och liknande.

Nu har den efter en hel del trixande och experimenterande tagit sig ur det filter den satt i. Jag är inte säker att den nått sin fulla potential men nu får den åtminstone en del sökmotortrafik. Det som gjorts med den är några saker.

Adsense har tagits bort.

En av de gängse teorierna är att det som kallas 950+ filtret är avhängigt av Googles annonser. Att det finns för att Google inte vill att andra tjänar pengar på att sno åt sig sökmotortrafik från Google för att sen direkt klicka på Googles egna annonser fast på en annan persons site.

Domänen har bytts och redirectats

Jag köpte en ny domän och redirectade den gamla till den nya. Jag förstår att det här kanske inte är en åtgärd man gärna gör åt en kund men det kan vara nådvändigt.

Nytt bra content och utlänkar.

Tidigare hade siten knappt några utlänkar. Jag har sålt länkar på den tidigare och inte velat ha länkar på den gratis. Därför har de utlänkar som funnits på den varit något slaskiga om vi så säger. Nu har det länkats till några på ämnet viktiga bloggar och en eller annan wikipedia-artikel. Dessutom har jag lagt en del fokus på att skriva lite större och bättre artiklar.

Införskaffat starka relevanta inlänkar

Tillsammans med Domänbytet tror jag att det här är den viktigaste förändringen. Jag har fått några starka relevanta inlänkar och det verkar ha gjort susen.

Nästa steg är att försöka sumpa ner den i filtret igen och försöka plocka ut den med bara en eller två av dessa förändringar för att ta reda på hur lite eller mycket som krävs för att kunna få ut den. Nu vet vi i alla fall att ovan nämnda förändringar -är tillräckligt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]