Sökmotorkonsult.se

Att komma ur filter

Jag har genomfört en hel del experiment med en blogg som hamnade sist i sökresultatet. Den låg hel enkelt stadigt sist på alla sökord som det kunde vara rimligt att den visades på. Anledningen att den hamnade där är att det helt enkelt har experimenterats en hel del med den. Jag har använt den för att testa teorier, undersöka förändringar i Googles algoritm och liknande.

Nu har den efter en hel del trixande och experimenterande tagit sig ur det filter den satt i. Jag är inte säker att den nått sin fulla potential men nu får den åtminstone en del sökmotortrafik. Det som gjorts med den är några saker.

Adsense har tagits bort.

En av de gängse teorierna är att det som kallas 950+ filtret är avhängigt av Googles annonser. Att det finns för att Google inte vill att andra tjänar pengar på att sno åt sig sökmotortrafik från Google för att sen direkt klicka på Googles egna annonser fast på en annan persons site.

Domänen har bytts och redirectats

Jag köpte en ny domän och redirectade den gamla till den nya. Jag förstår att det här kanske inte är en åtgärd man gärna gör åt en kund men det kan vara nådvändigt.

Nytt bra content och utlänkar.

Tidigare hade siten knappt några utlänkar. Jag har sålt länkar på den tidigare och inte velat ha länkar på den gratis. Därför har de utlänkar som funnits på den varit något slaskiga om vi så säger. Nu har det länkats till några på ämnet viktiga bloggar och en eller annan wikipedia-artikel. Dessutom har jag lagt en del fokus på att skriva lite större och bättre artiklar.

Införskaffat starka relevanta inlänkar

Tillsammans med Domänbytet tror jag att det här är den viktigaste förändringen. Jag har fått några starka relevanta inlänkar och det verkar ha gjort susen.

Nästa steg är att försöka sumpa ner den i filtret igen och försöka plocka ut den med bara en eller två av dessa förändringar för att ta reda på hur lite eller mycket som krävs för att kunna få ut den. Nu vet vi i alla fall att ovan nämnda förändringar -är tillräckligt.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.