Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Att ta din SEO ur källaren

Skala

SEO har två egentliga trösklar, den första är den långa startsträcka som finns för den som vill komma igång själv. Det är svårt att sortera och välja bland den information som finns på nätet och det finns ingen egentlig utbildning. Den andra tröskeln kommer när det är dags att bli något annat än en hemmapulare. För att ta din SEO ur källaren behövs, som i nästan all business, processer.

Att lyckas med sökmotoroptimering för en site är något helt annat än att göra det gång efter gång med site efter site. Det är också något helt annat att göra det med lönsamhet på en rimlig nivå än att jobba timme efter timme för småpengar. Sanningen är ju att förr eller senare om man fortsätter bygga satellitsiter, skriva artiklar i artikelkataloger och gästposta i bloggar kommer man nå resultat. Det är inte frågan om det går, det är frågan om det är rimligt.

Om du vill ta förstaplatsen på ett svårt sökord i Sverige kan du i teorin kontakta bloggare efter bloggare och be om att få skriva en gästpost till dess du nått positionen. Om du kan räkna med att tjäna några hundra kronor i månaden på att hålla positionen och det krävs 50 gästposter är det lätt att räkna ut att det inte är särskilt lönsamt. Visst kan man göra det för att komma igång, få en start om man inte värderar sin tid. Om du vill bli något annat än en hemmaknåpare fungerar det däremot inte.

Det är därför du måste ha processer. Du måste bygga en lösning som skalar om du vill komma någonstans och det är en investering. Skalbarhet är A och O (inte bara inom SEO). Jag skulle till och med vilja påstå att sökmotoroptimering är ruskigt enkelt, det är sökmotoroptimering i större skala som innebär all utmaning. Jag tänkte lyfta upp lite exempel på problem man kan stöta på.

Vad sägs om gästbloggande?

Om du valt att arbeta med gästbloggposter som i exemplet ovan. Hur mycket resultat kan du leverera? Om vi utgår från att du kan få till en till två bra gästposter om dagen och du behöver 20-30 för att nå resultat på en genomsnittlig kund. Vad måste du då ta betalt av den kunden? Du har bara 20 arbetsdagar på en månad och behöver alltså jobba minst 10 dagar för att få resultat. Halva din månadslön måste komma från den kunden. Om du är hederlig och betalar egenavgifter och skatter så är det inte en helt oansenlig summa.

Om vi då tar det ett steg till, kan du hitta tillräckligt med företag så du kan fortsätta få betalt på det sättet och viktigare ändå, kan du hitta bloggare? Vi får utgå från att du plockat den lägst hängande frukten den första månaden, nästa bloggare blir ett steg svårare än den förra och din lönsamhet blir mindre och mindre. På sikt kanske du bara kan leverera en länk per dag och behöver mer. Modellen skalar dåligt alltså.

Satellitsiter då?

Ok, vi struntar i gästbloggande då och går på byggandet av satellitsiter. Man kan göra det på många sätt men låt oss anta att du bygger dig ett eget nätverk av siter som du kan använda för att länka till alla dina kunder. Det är helt klart möjligt att göra i skala (det är visserligen gästbloggande med, jag har sett det göras framgångsrikt i skala men det var tack vare bra processer). Du tänker att det är enkelt att skala om man redan sitter på ett stort nätverk av siter eller om man bygger på i bra hastighet. Jag skulle vilja ställa lite kontrollfrågor så kanske vi får lite perspektiv.

  • Om man har 100 siter på samma IP-nummer som länkar till samma site, hur bra fungerar det?
  • Om man har 100 siter inom samma c-klass, hur bra fungerar det?
  • Hur får man en någorlunda styrka på 100 siter?
  • Hur får man en någorlunda styrka på 1000 siter?
  • Om alla dina siter länkar till alla dina kunder, hur stor är risken då?
  • Om dina siter länkar till varandra, hur stor är risken då?

Vi har bara skummat lite på ytan av problemen som dyker upp när man ska bygga ett sitenätverk. Om jag ska vara uppriktig så har jag sett företag efter företag misslyckas med det här. Att sitta på många egna siter är en modell som skalar bra affärsmässigt men det är ett svårt stunt att klara av. Dessutom skulle jag säga att det är nära nog omöjligt att lyckas på första försöket.

Men lite smuts då?

Om det är för komplext kan vi väl bli lite smutsiga då, bloggkommentarer och forumprofiler. Ja, sanningen är att de skalar ganska lätt med automatiska eller semi-automatiska system men risken är ju enorm. Att ta en stor risk med en site är ju en sak men att ta en stor risk gång på gång med massor av siter innebär, om man läst lite sannolikhet vet man, att förr eller senare så går det åt skogen rejält. Ju längre du fortsätter desto större blir risken och det är ju motsatsen till skalbarhet.

Du har en lång lista med bloggar som ger dofollow på kommentarer och du tickar ut dina siter där en efter en. Det funkar fint en gång, det funkar fint två gånger och det funkar fint 10 gånger. Hur bra funkar det 1000 gånger? Tror du på allvar att det inte kommer hopas spamanmälningar över dig och att du aldrig kommer få en känga av Google? Google är sega när det gäller att hantera spam men förr eller senare gör de det och då brukar de göra det utan finess och utan silkesvantar på släggan.

Om jag helt enkelt länkar ihop då?

Ett knep som var väldigt populärt förr var att länka ihop sina kunders sitemap. Man la helt enkelt länkar till sina andra kunder i sitemap och det kunde kunden kanske känna till eller kanske inte. Jo, det skalar ju bra, ju fler kunder du har desto bättre resultat. Problemet är att det kommer en gräns när allt går åt helvete.

Förr eller senare har du blivit för stor på det här och Google hatar det. Att gå runt och vara hatad av Google är aldrig en bra idé när man pysslar med SEO. Det funkar bra när man sitter i sin källare och snickrar på några egna siter men om du når en tillräcklig storlek är resultatet det samma som i exemplet innan. Slägga, inga silkesvantar, känga och ritsch, ratsch filibombombom dina kunder lämnar dig och du är tillbaka i källaren.

Men va’ tusan?

Nu sitter jag och sågar alla möjliga metoder, finns det inget sätt framåt? Det finns helt klart sätt framåt och jag har sett företag göra bra ifrån sig med nästan alla metoder ovan. Det går att lyckas genom att kontakta bloggare efter bloggare i åratal, det går att lyckas med att bygga massor av siter och det går att bygga skräplänkar från kommentarer och forum. Det som skiljer agnarna från vetet här är processen. Du kanske inte tror mig när jag säger det men det är processen som målet. Om du har byggt en stabil och säker process som har bärighet ekonomiskt så kommer du lyckas.

Jag ska inte sätta upp din process åt dig men jag ska återigen ställa lite frågor.

  • Kan någon annan göra det du gör?
  • Blir det billigare att göra det ju oftare du gör det?
  • Om du sitter på Googles kontor i Mountain View och gör det, kommer du klara dig utan att bli bannad?

Om du svarat nej på någon av ovanstående frågor så skalar inte din modell, börja om från ritbordet.

12 kommentarer

  1. Bra skrivet Magnus, och huvudet på spiken för alla som vill ta sig an fler än en handfull kunder. Ser man sig runt i branschen så är det ju rätt många av de ”större” som uppenbarligen har felande processer (tänker på spamkommentarer för telias räkning, ihoplänkade sitemaps, dolda sidor osv).

    Själv skulle jag nog vilja påstå att det öht inte går att skapa fungerande processer utan att vara flera på kakan eller köpa in hjälp. Att sitta själv i ”källaren” och optimera sina egna sajter i all ära – helt klart genomförbart – men tar man sig an kunder kommer man behöva nätverka och sprida ut sig. Helt enkelt skapa processer tillsammans med andra.

    Kommentar av Jonas

  2. Tack för den fina sammanfattningen på vad man inte skall göra. Jag tror själv också på en skalbar modell, även om att bygga en stabil skalba rmodell kan ta längre tid så lönar det sig i längden. Den kända ketchup effekten brukar ha sin väg även inom SEO =) Tålamod är en huvud ingrediens.

    Kommentar av Fredrik J

  3. Det är ingen lätt match att skal upp tycker jag. Bra belysning av problemet. har du någon bra lösning, som du vill dela med dig av Magnus?

    Petter

    Kommentar av Petter

  4. Helt klart något som de flesta av oss brottats med. Och även fast man bygger bra med satelitsajter så behöver dessa få länkkraft från extern part för att kunna gynna de huvudsajter som vill ranka.

    Det gäller att hitta bra personer att samarbeta med precis som Jonas var inne på.

    Kommentar av Anders Granström

  5. ”Jag skulle till och med vilja påstå att sökmotoroptimering är ruskigt enkelt, det är sökmotoroptimering i större skala som innebär all utmaning.”

    Kan inte annat än att hålla med på just denna biten. (Och det mesta i bloggen för övrigt)
    Jag tror jag har läst en miljard olika ”SEO experters” utlåtande och lösningar på alla världens SEO problem, och allt som händer är att de gör något extremt simpelt till något väldigt komplext.

    Det tar mig ungefär 2 timmar att lära en fullständigt okunnig person SEO basics, sen handlar det mesta om hur mycket kapacitet under mössan personen i fråga har. Kreativitet och erfarenhet vinner!

    Det mest simpla och grundläggande är bra on-page SEO, (det fixar vem som helst på en dag, under förutsättning att man är läskunnig), bra content (det fixar vem som helst med en budget) och ett effektivt sätt att skaffa sig länkar. Många SEO’are försöker hitta en massa genvägar runt bra content med avancerade fusk-lösningar istället för att bara skapa bra content som är 100 gånger enklare…. har fortfarande inte riktigt förstått varför? :-)

    Så med andra ord, 2 av 3 är löjligt simpla om man är intresserad, så länkarna är alltså ”problemet”. Hur svårt är det att skaffa inlänkar till bra content om man har mycket vänner och bra rutiner? Då menar jag inte enbart ”SEO – Rutiner”, då menar jag rutiner över lag.
    Jag anser att det som SEO’s verkligen hjälper till med är att hitta låtsas-vänner som tycker att ditt content är bra. Och så som Google funkar just nu är dessa låtsas-vänner väldigt viktiga…..Men det kräver verkligen inte något extremt avancerat. Snarare bra rutiner.

    Kommentar av Niklas

  6. Som utomstående, jag praktiserar inte SEO, har jag svårt att se hur man kan hålla en bra position i längden om man inte också arbetar med innehållet (onsite/onpage). Och det är ett annat arbete och svårt att skala upp. Men det kanske går?

    Kommentar av Jonas F

  7. […] Sökmotorkonsult tar SEO ur källaren […]

    Pingback av Vecka 17 – follow the leader! - PRODUKTION203

  8. Ruskigt enkelt :) dock så låter det väldigt jobbigt i texten…

    Kommentar av Pierre

  9. Mycket bra inlägg som väcker en hel del tankar.

    Hur ser du på länkbyten i större skala? Det kräver ju en del jobb men om man effektiviserar det genom att byta till sig 30-50 länkar åt gången så får man ju ut betydligt mer av sin arbetstid jämfört med att byta enstaka länkar. Då är man inte heller helt beroende av att länka till kunder eller sitt stora projekt från sitt eget nätverk utan man kan länka till andra som i sin tur länkar till kunden.

  10. Jag ogillar sånt storskaligt bytande mycket för att man bli så väldigt begränsad. Hur många i Sverige kan du räkna upp som kan leverera länkar från 50 acceptabla siter i stöten och som är beredda att göra det? Dessutom kommer du ha mindre kontroll om du inte lägger ner ett enormt jobb på att kolla alla deras inlänkar.

    Kommentar av Magnus

  11. Mycket spännande, alltid trevligt med SEO tips! Var ett par nya knep att ta åt sig här med :)

    Det jag funderar på dock är om någon vet om ett verktyg som håller koll på dina länkbyten? så att länkarna faktiskt stannar efter att man har gjort bytet.

    vänligen,
    Fredrik Näs

    Kommentar av Fredrik Näs

  12. Mycket bra artikel Magnus!

    För en som mig som fortfarande är rätt ny i branschen och försöker hitta en bra process att arbeta efter, så fick jag nu ett nytt perspektiv. Även om jag idag bara arbetar med egna webbplatser, så vore det nog bra att skapa en bra process och som är skalbar.

    Kommentar av Stefan Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner