Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Author Rank

Author Rank är favoritämnet att diskutera just nu bland sökmotoroptimerare, sociala medier-gurus och faktiskt också Googles fd VD visar det sig. Många i det internationella SEO-communitiet likväl som i det svenska menar att Eric Schmidt bekräftat att Author Rank nu rullats ut. 

Till att börja med ska vi prata om vad Author Rank faktiskt innebär. Så här har Schmidt sagt:

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification

De allra flesta tolkar det som att om du har en stark profil på Google plus så kommer ditt innehåll få bättre placering i sökresultaten. Bild eller inte i sökresultaten kan knappast benämnas Rank, det är snarare mer av slaget universal search.

Till att börja med kan vi väl enas om att det här är något som ännu inte hänt, lite grammatik-kunskaper visar att Will be inte betyder att något har hänt utan att de kommer hända i framtiden. Sen kommer det som är lite knivigt att greppa ibland: Du kan inte göra framtida sökmotoroptimering.

Det är oerhört vanligt att sökmotoroptimerare världen över springer efter det senaste. Fenomenet kallas Shiny Object Syndrome och står i princip för att du hela tiden blir distraherad av något nytt blänkande. Google säger själva att de mäter över 200 variabler när de rankar en sida till sökresultatet. Om Author Rank kommer vara mer eller mindre viktigt, när det kommer rullas ut eller ens om det kommer rullas ut på andra språk än engelska vet vi inget om. Låt oss anta att de rullar ut om 2 år, bara på de tio största språken och det har mindre påverkan än footertext. Var det värt ansträngningen att lägga två år på att bygga upp en stark profil istället för att få en enda länk?

När ska vi lära oss att framtida SEO måste göras i framtiden? Det handlar inte ens om att köpa grisen i säcken, det handlar om att köpa framtida fläsk.

Det är också värt att lägga några minuter på att läsa Victor Kaugesaars post: Author Rank – Ett Genialt PR-trick.

14 kommentarer

  1. Håller med till 100%

    Dock så ska man inte underskatta CTR-ökningen av att få en bild i resultatet, men det är ju något helt annat än ranking.

    Kommentar av

    Björn

  2. Man är väl tänkt att koppla sin google+ profil till det man skriver (som du gjort här antar jag) för att på så sätt verifiera författaren. Torde medföra starkare personlig profil samt mer trafik till Google+ – detsamma går även att göra för facebook så det tar nog inte lång tid innan det rullas ut.

    Kommentar av

    Palle

  3. Men vad innebär ”en starkare personlig profil” – kommer det göra någon skillnad för dig eller kommer den enda fördelen med det vara att Google kan samla in mer data om dig? Det finns över 200 faktorer i algoritmen, lägg tiden på dem som är viktigast innan du är nere och rotar på den minst viktiga. Eftersom du inte kan veta någonting alls om Author Ranks framtida betydelse så är det bara att ignorera (om du inte ändå håller på och pratar på Google Plus).

  4. Jag håller med om att det är dumt att lägga mycket energi för att försöka boosta sin Author Rank, innan man har något som helst hum om vilken effekt det kommer att ge. Bra liknelse med framtida fläsk!

    Däremot är det ju superintressant att höra hur mycket Google satsar på sin sociala plattform. Ens närvaro på G+ kommer ju tveklöst att ha betydelse om Big G lyckas med sin strategi, så varför inte sätta ned några travande fötter redan nu?

  5. Vore ju konstigt om jag inte höll med, skrev ju faktiskt en bloggpost just med titeln ”Framtidens SEO är just framtidens SEO” för en dryg vecka sedan. Det är givetvis intressant att testa och spekulera i vad som komma skall men man får ju aldrig riskera att det sker på bekostnad av det som faktiskt bevisligen fungerar.Jag har, vilket jag haft svårt att dölja, lite svårt för de som bara befinner sig i framtiden. Risken är ju stor att de stannar där i evighet:) En bra mix är nog bra. Det är ju precis lika farligt att fastna i det förflutna. Det var ju i veckan en känd seo-profil yttrade nåt i stil med att ”det funkade ju förr” och det tycker jag inte man kan ha som ledstjärna i sit seoarbete. Om jag beskriver obegripligt nu så finns det skäl till det:)) En annan historia…

  6. Framtida SEO är en bra produkt att marknadsföra för dem som inte kan leverera nutida SEO.

  7. På en SERP där många företag skriver om samma sak på samma sätt och utan någon egentlig variation, kan en profilbild verkligen sticka ut. Im just sayin..

    Kommentar av

    Björn

  8. Fast profilbild är ju inte Author Rank, profilbilden har ju funnits hur länge som helst och är väl knappast ens värt att diskutera? Frågan är ju hur sidan kommer rankas och hur en stark författarprofil (så som de flesta spekulerat) kommer påverka det.

  9. Att jobba i nuet är givetvis viktigt men samtidigt så tycker jag att man bör jobba på ett smart sätt som gör att det är framtidssäkert så att man inte åker på någon framtida Panda eller liknande.

    Vad det gäller Author rank så är det givetvis spännande och säkert därför det skrivs och spekuleras mycket i ämnet men jag håller med om att man nog än så länge inte bör lägga ner för mycket tid på det.

    Kommentar av

    Robin

  10. Tycker att grundtanken med Author Rank är bra men det känns som att Google + måste få lite större genomslag (jämfört Facebook tex.) för att det ska fungera i längden. Å andra sidan kanske detta är ett sätt att pucha Google +. Hönan eller ägget..

    Kommentar av

    Smiro

  11. Vill bara förtydliga, såklart finns det poänger i att jobba framtidssäkert och det är komplicerat att reda ut vad det egentligen innebär. Att Author Rank skulle vara ett sätt att framtidssäkra har jag däremot riktigt svårt att se, det är väl mest ett försök att ta en genväg till bättre positioner av de sökmotoroptimerare som inte orkar med det långtråkiga länkarbetet. Genvägar till bättre sökresultat är sällan framtidssäkring.

    Kommentar av

    Magnus Bråth

  12. Hej Magnus,

    Jag håller med dig att det är bra om folk skiljer på authorship och authorrank(även om ett patent har vart i Googles ägo sedan några år) och om det faktiskt fungerar idag. Svenska serpen ligger med säkerhet inte på deras priolista i alla fall. Jag inser också och jag har för mig att någon skrev om det, att Authorship är riktigt smart av Google, och man kalla det PR.

  13. […] fritt. Det är en ständig kamp om uppmärksamhet och när någon kan visa något helt nytt som Author Rank eller Retweets (ta en titt på det här exemplet, hur många felaktigheter i undersökningen hittar […]

  14. […] Google har vidtagit många fler åtgärder i kriget mot dåligt innehåll. Från januari 2012 analyserar Google webbsidors layout, och ger sidor med innehåll tidigt bättre ranking än dem som är tunna på innehåll ”ovanför vecket”. I april samma år infördes Penguin, som straffar webbsidor som försöker trixa med sökresultat. Ranking av webb- och blogg-författare – AuthorRank – är kanske nästa steg som Google vidtar. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner