Sökmotorkonsult.se

Baidu

BaiduBaidu är en helt kinesisk sökmotor vars enda egentliga konkurrent är Google. Under 2007 omsatte Baidu 12 miljarder svenska kronor så det är inte en liten sökmotor. Om man vill nå den kinesiska marknaden med sökmotoroptimering är det alltså inte tillräckligt med bara Google, man måste klara av att hantera Baidu också. Sökmotorn har 62% av den kinesiska sökmarknaden.

SEO för Baidu

Baidu har inte alls en lika sofistikerad algoritm som Google när det kommer till att bedöma länkars relevans. Det här innebär att den är mer lättpåverkad, men också att själva mängden länkar som behövs för att nå resultat är högre. En annan stor skillnad mot Google är att Meta-keywords och Meta-description fortfarande spelar stor roll i Baidu.

I övrigt är det ganska likt men serverns placering spelar större roll än för Google. Om du vill få trafik från Kina är det alltså bäst med en server i Kina. Förenklad kinesiska är det självklara valet när det gäller språk om du siktar på besökare från Kina.

En kommentar

  1. baidu är det bästa!

    Kommentar av lars

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.