Sökmotorkonsult.se

Baidu

BaiduBaidu är en helt kinesisk sökmotor vars enda egentliga konkurrent är Google. Under 2007 omsatte Baidu 12 miljarder svenska kronor så det är inte en liten sökmotor. Om man vill nå den kinesiska marknaden med sökmotoroptimering är det alltså inte tillräckligt med bara Google, man måste klara av att hantera Baidu också. Sökmotorn har 62% av den kinesiska sökmarknaden.

SEO för Baidu

Baidu har inte alls en lika sofistikerad algoritm som Google när det kommer till att bedöma länkars relevans. Det här innebär att den är mer lättpåverkad, men också att själva mängden länkar som behövs för att nå resultat är högre. En annan stor skillnad mot Google är att Meta-keywords och Meta-description fortfarande spelar stor roll i Baidu.

I övrigt är det ganska likt men serverns placering spelar större roll än för Google. Om du vill få trafik från Kina är det alltså bäst med en server i Kina. Förenklad kinesiska är det självklara valet när det gäller språk om du siktar på besökare från Kina.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. baidu är det bästa!

    Kommentar av lars

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.