Sökmotorkonsult.se

Baidu

BaiduBaidu är en helt kinesisk sökmotor vars enda egentliga konkurrent är Google. Under 2007 omsatte Baidu 12 miljarder svenska kronor så det är inte en liten sökmotor. Om man vill nå den kinesiska marknaden med sökmotoroptimering är det alltså inte tillräckligt med bara Google, man måste klara av att hantera Baidu också. Sökmotorn har 62% av den kinesiska sökmarknaden.

SEO för Baidu

Baidu har inte alls en lika sofistikerad algoritm som Google när det kommer till att bedöma länkars relevans. Det här innebär att den är mer lättpåverkad, men också att själva mängden länkar som behövs för att nå resultat är högre. En annan stor skillnad mot Google är att Meta-keywords och Meta-description fortfarande spelar stor roll i Baidu.

I övrigt är det ganska likt men serverns placering spelar större roll än för Google. Om du vill få trafik från Kina är det alltså bäst med en server i Kina. Förenklad kinesiska är det självklara valet när det gäller språk om du siktar på besökare från Kina.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. baidu är det bästa!

    Kommentar av lars

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?