Sökmotorkonsult.se

Beta och Byt (Bait and Switch)

Bete

Det är dags att vi får oss en länkstrategi till livs, det är många som efterfrågat en genomgång av en väl fungerande teknik för att bygga länkar. Därför ska vi ta en titt på något som jag valde att översätta till Beta och Byt, Bait and Switch på engelska.

Det här är egentligen en väldigt simpel teknik som uppstått genom att man insett att det finns ett inneboende problem med länkbeten. I de allra flesta fall så är det inte möjligt att beta med huvudprodukten. Om du har en lånejämförelsesida så kan du mycket väl få till ett bra länkbete på den, ex: Topp 10 skulder bland kändisar. Du kan säkert få en massa länkar till den artikeln från Pusha och bloggar etc. Problemet är att du vill ju inte länkar till den artikeln, där säljer du ju inget. Ok, det är bra med länkar generellt till siten men eg vill du ju ha länkar till din sida där man kan välja långivare.

För att lösa det här problemet har tekniken Bait and Switch uppkommit. Jag skulle direkt vilja säga att det kanske inte är det allra moraliskaste man kan göra här i livet så om du tycker att man inte får skriva om omoraliska saker så sluta läs här. Man kan beta och byta på 2 sätt, ett som är bättre och ett som är lite sämre. Vi börjar med det som är bättre. Vi tar exemplet från ovan, du har en lånejämförelsesite och har trycker ut ”Så mycket lånade svenska kändisar under 200”. Du får en massa länkar till artikeln från alla möjliga sociala medier inklusive en massa relevanta bloggar. Du har lyckats få till en riktigt stark sida om lån men det är ju inte en sida om lån som du kan tjäna något på. Lösningen är enkel, du byter efter ett tag ut innehållet på sidan till att innehålla en topplista över Sveriges bästa långivare. Vips så har du en massa länkar från bra bloggar och sociala nyhetssiter som länkar till din affiliatesida med ditt sökord i texten (lån kommer finnas med i de flesta av dem).

Den andra versionen som inte är riktigt lika vass är att använda sig av en 301:a. Till exmpel kan det behövas om du redan gjort det här en gång, du vill ju inte ha ytterligare en sida med jämförelser, du vill ju ha länkarna till den du redan börjat arbeta med. Då tar du helt enkelt och gör en redirect på betes-sidan till din jämförelsesida. Det fungerar inte riktigt lika bra men det ger en klar skjuts om du fått mycket länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

5 kommentarer

  1. Bait and Switch dräller det ju av lite överallt… ;)

    Men hur långsiktig blir effekten, innan länkarna ligger förstås kvar men med helt annat innehåll åker den väl ner rätt snart ändå?

    Har du någon uppfattning om hur konverteringsfrekvensen ser ut? Besökare som inte kommer dit de väntar sig konverterar ju sämre, men blir det sämre än om de hade kommit dit de förväntade sig och därifrån vidare till en ”korrekt” konverteringssida? See what I mean?

  2. Nej effekten försvinner inte, kanske kan man tappa något för att det blir aningens minskad relevans.

    När det gäller konverteringen får du komma ihåg att besökaren inte kommer via länken. I exemplet ovan så har jag ju sökt på lån och kommer till en lånejämförelsesida. Jag vet ju inte att det tidigare varit en topplista över kändisar (vilken skulle konvertera riktigt uselt). De få besökare som kommer via länkarna, i sociala medier åldras ju länkar väldigt fort, kommer däremot få något de inte förväntade sig men de skulle knappast generera några större intäkter ändå.

    Kommentar av Magnus

  3. Det är nog den här tekniken som sverigedemokraterna.de kommer köra med ;)

    Kommentar av Kim

  4. Det låter ganska osannolikt men det skulle fungera.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?