Bästa SEO-nyhetssajterna

Känner du att du ibland glömmer bort att hålla koll på senaste nytt inom SEO? Genom att hålla ett öga på branschens nyhetssajter kan du med enkla medel se till att ständigt vara uppdaterad och kunna agera snabbt.

Att ständigt hålla koll på senaste nytt inom SEO är svårt då nyheter kommer från alla olika håll: Twitter, Googles egna blogg och från de hundratals SEO-bloggarna med olika synsätt på SEO. Att ständigt hålla koll på dessa och samtidigt vara försöka granska trovärdigheten är i princip omöjligt. Det är här nyhetssajter kommer in.

Nyhetssajter samlar ihop branschens vassaste inlägg, gör oss uppmärksamma när mycket snack inom SEO-kretsar (forum, grupper och kommentarsfält) förekommer kring en ny uppdatering samt summerar vad Google egentligen menar med deras uttalanden.

Nedan kommer vi prata om de olika nyhetssajterna och förhoppningsvis så kan du få en och en annan sajt att hålla ögonen på.

Listan är utan inbördes ordning.

Search Engine Land


Startad av Chris Sherman och Danny Sullivan i 2006 har idag Search Engine Land en stor läsarskara som absorberar nyheter inom SEO och SEM.

Här hittar du allt från nyheter inom SEO, taktiker att implementera för er verksamhet, uppdateringar kring nya och gästinlägg.

Grundaren Danny Sullivan jobbar idag som rådgivare för sök på Google och är Google’s Search Liaison (som agerar som en länk mellan Google och sökmotorkonsulter). Detta påvisar vilket värde Search Engine Land, och inte minst Danny Sullivan, haft under alla dessa år. Danny Sullivan startade och drev Search Engine Watch innan han sålde det och startade Search Engine Land.

Sparktoro

En ny uppstickare som startades 2018 är Sparktoro Trending. Denna särskiljer sig från de andra sajterna då detta är en nyhetsaggregator.

Systemet fungerar på följande sätt:

  1. Marknadsförare från hela världen ansluter sitt Twitter-konto till Sparktoro Trending.
  2. När en av dessa konton tweetar en länk, så räknas detta som en röst till artikeln.
  3. De artiklar och länkar som tweetats och re-tweetats flest gånger, av konton som är kopplade med Sparktoro, blir listade på Sparktoro Trending.

Detta system gör att det mest populära artiklarna inom marknadsföring med enkelhet går att nå via Sparktoro’s sajt. Aggregatorn är inställd på allt som har med marknadsföring att göra, så därför är inte alltid innehållet endast SEO-fokuserat. Det finns mycket guldkorn som annars skulle fallit mellan stolarna att hitta här.

Sajten drivs av Moz-grundaren Rand Fishkin, en veteran inom SEO som har spridit mycket kunskap genom Moz och deras Whiteboard Friday de senaste 17 åren.

Search Engine Journal

Sedan 2003 har Search Engine Journal, även förkortat SEJ, varit en ledande nyhetskälla inom SEO och SEM. Med många olika skribenter så finns det SEO information kring alla olika sökmotorer, så som DuckDuckGo, Bing och YouTube, men såklart även Google. Det finns även massvis med matnyttig information kring SEM och digital marknadsföring överlag.

Search Engine Roundtable

Trots att designen på sajten är något mer daterad än de andra sajterna betyder detta inte att denna sida är sämre. Barry Schwartz har sedan starten i slutet på 2003 skrivit 24 000 inlägg på sajten där han summerar forumdiskussioner, nyheter kring SEO och Google’s uttalanden. Han och hans team är snabba på bollen att rapportera kring potentiella uppdateringar.

Search Engine Roundtable är mest fokuserad på SEO men har även en del inlägg kring Google Ads. Huvudfokuset är dock SEO.

Bonus: Marie Haynes – Search News You Can Use

Runt varannan vecka (tidsspannet är beroende på hur mycket som händer under veckan, på senaste tiden har det varit varje vecka) kommer Marie Haynes ut med ett nyhetsbrev där hon summerar nyheter och uppdateringar kring sök. Det finns en gratisversion samt en betald variant.

I Search News You Can Use får man detaljerade beskrivningar och länkar till branschens mest intressanta artiklar och nyheter, vare sig det är upptäckter eller studie en byrå har gjort, eller om det är ett uttalande från Google som lyfter något viktigt. Att försöka fånga upp samtliga nyhetskällor och sålla bort de nyheter som ej appliceras på sitt eget arbete är viktigt, och detta gör Haynes åt oss i hennes nyhetsbrev.

Har vi missat någon? Kommentera gärna nedan för att göra oss och andra medvetna om sajten!

2 kommentarer

  1. Det här är min starkaste rekommendation: cxl.com/blog, kanske borde läggas till i listan:)

    Kommentar av felix

  2. Hej Felix, tack för din kommentar!

    Ja, CXL har en riktigt bra blogg med matnyttiga inlägg – skulle väl dock säga att SEO:n inte är huvudfokus på bloggen. Men oavsett är den ju en grym källa till kunskap och inspiration till ens marknadsföring.

    Allt väl,
    Hektor

    Kommentar av Hektor Jeppesen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.