Sökmotorkonsult.se

Bästa SEO-nyhetssajterna

Känner du att du ibland glömmer bort att hålla koll på senaste nytt inom SEO? Genom att hålla ett öga på branschens nyhetssajter kan du med enkla medel se till att ständigt vara uppdaterad och kunna agera snabbt.

Att ständigt hålla koll på senaste nytt inom SEO är svårt då nyheter kommer från alla olika håll: Twitter, Googles egna blogg och från de hundratals SEO-bloggarna med olika synsätt på SEO. Att ständigt hålla koll på dessa och samtidigt vara försöka granska trovärdigheten är i princip omöjligt. Det är här nyhetssajter kommer in.

Nyhetssajter samlar ihop branschens vassaste inlägg, gör oss uppmärksamma när mycket snack inom SEO-kretsar (forum, grupper och kommentarsfält) förekommer kring en ny uppdatering samt summerar vad Google egentligen menar med deras uttalanden.

Nedan kommer vi prata om de olika nyhetssajterna och förhoppningsvis så kan du få en och en annan sajt att hålla ögonen på.

Listan är utan inbördes ordning.

Search Engine Land


Startad av Chris Sherman och Danny Sullivan i 2006 har idag Search Engine Land en stor läsarskara som absorberar nyheter inom SEO och SEM.

Här hittar du allt från nyheter inom SEO, taktiker att implementera för er verksamhet, uppdateringar kring nya och gästinlägg.

Grundaren Danny Sullivan jobbar idag som rådgivare för sök på Google och är Google’s Search Liaison (som agerar som en länk mellan Google och sökmotorkonsulter). Detta påvisar vilket värde Search Engine Land, och inte minst Danny Sullivan, haft under alla dessa år. Danny Sullivan startade och drev Search Engine Watch innan han sålde det och startade Search Engine Land.

Sparktoro

En ny uppstickare som startades 2018 är Sparktoro Trending. Denna särskiljer sig från de andra sajterna då detta är en nyhetsaggregator.

Systemet fungerar på följande sätt:

  1. Marknadsförare från hela världen ansluter sitt Twitter-konto till Sparktoro Trending.
  2. När en av dessa konton tweetar en länk, så räknas detta som en röst till artikeln.
  3. De artiklar och länkar som tweetats och re-tweetats flest gånger, av konton som är kopplade med Sparktoro, blir listade på Sparktoro Trending.

Detta system gör att det mest populära artiklarna inom marknadsföring med enkelhet går att nå via Sparktoro’s sajt. Aggregatorn är inställd på allt som har med marknadsföring att göra, så därför är inte alltid innehållet endast SEO-fokuserat. Det finns mycket guldkorn som annars skulle fallit mellan stolarna att hitta här.

Sajten drivs av Moz-grundaren Rand Fishkin, en veteran inom SEO som har spridit mycket kunskap genom Moz och deras Whiteboard Friday de senaste 17 åren.

Search Engine Journal

Sedan 2003 har Search Engine Journal, även förkortat SEJ, varit en ledande nyhetskälla inom SEO och SEM. Med många olika skribenter så finns det SEO information kring alla olika sökmotorer, så som DuckDuckGo, Bing och YouTube, men såklart även Google. Det finns även massvis med matnyttig information kring SEM och digital marknadsföring överlag.

Search Engine Roundtable

Trots att designen på sajten är något mer daterad än de andra sajterna betyder detta inte att denna sida är sämre. Barry Schwartz har sedan starten i slutet på 2003 skrivit 24 000 inlägg på sajten där han summerar forumdiskussioner, nyheter kring SEO och Google’s uttalanden. Han och hans team är snabba på bollen att rapportera kring potentiella uppdateringar.

Search Engine Roundtable är mest fokuserad på SEO men har även en del inlägg kring Google Ads. Huvudfokuset är dock SEO.

Bonus: Marie Haynes – Search News You Can Use

Runt varannan vecka (tidsspannet är beroende på hur mycket som händer under veckan, på senaste tiden har det varit varje vecka) kommer Marie Haynes ut med ett nyhetsbrev där hon summerar nyheter och uppdateringar kring sök. Det finns en gratisversion samt en betald variant.

I Search News You Can Use får man detaljerade beskrivningar och länkar till branschens mest intressanta artiklar och nyheter, vare sig det är upptäckter eller studie en byrå har gjort, eller om det är ett uttalande från Google som lyfter något viktigt. Att försöka fånga upp samtliga nyhetskällor och sålla bort de nyheter som ej appliceras på sitt eget arbete är viktigt, och detta gör Haynes åt oss i hennes nyhetsbrev.

Har vi missat någon? Kommentera gärna nedan för att göra oss och andra medvetna om sajten!

2 kommentarer

  1. Det här är min starkaste rekommendation: cxl.com/blog, kanske borde läggas till i listan:)

    Kommentar av felix

  2. Hej Felix, tack för din kommentar!

    Ja, CXL har en riktigt bra blogg med matnyttiga inlägg – skulle väl dock säga att SEO:n inte är huvudfokus på bloggen. Men oavsett är den ju en grym källa till kunskap och inspiration till ens marknadsföring.

    Allt väl,
    Hektor

    Kommentar av Hektor Jeppesen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.