Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Behåll lönsam trafik vid migrering

lönsam trafik

Står du inför en migrering av e-handelsplattform eller CMS-system? Det kan finnas flera anledningar bakom en migrering från en e-handelsplattform eller CMS-system till ett annat system. Din sajt växer så det knakar och din nuvarande plattform eller CMS-system motsvarar inte de tekniska krav som en sajt i expansiv tillväxtfas ställer. Vi tar upp tre viktiga punkter att ha i åtanke vid en migrering av e-handelsplattform eller CMS-system.

Att byta e-handelsplattform är något som i vissa faser är oundvikligt. Det i särklass viktigaste momentet vid en migrering är hanteringen av ompekningar från den gamla sajtstrukturen till den nya sajtstrukturen. Vid en migrering av en plattform till en annan kan en hel del saker gällande ompekningar gå fel, vilket i sin tur kan leda till ett tapp i rankingpositioner och en förlust av besökare som givetvis kommer att påverka ditt företags lönsamhet. I det här inlägget belyser vi tre scenarion som är viktiga att undvika när du byter plattform.

Peka om viktiga målsidor

En ompekning är en omdirigering som sker på servernivå. Det är viktigt att komma ihåg att olika servrar har olika metoder för att göra ompekningar. Den bästa formen av ompekningar sett ur Googles perspektiv är 301-ompekningar eftersom 301-ompekningar möjliggör en överföring av länkvärdet och ranking från den ursprungliga sidan till den nya sidan. Ur användarperspektiv, är det väsentligt att besökaren blir ompekad till relevant sida. En 301-ompekning garanterar att besökare och sökmotorer skickas till rätt sida, oavsett vilken källa besökaren kommer ifrån. En 301-ompekning är därför viktig för att inte förlora trafik till din sajt. En 301-ompekning är också viktig för att undvika duplicering av din gamla sajt. För att hantera dina ompekningar på ett smidigt sätt, använd reguljära regler när du genomför dem. Om du lyckas identifiera ett mönster innebär det att du enkelt kan transformera en gammal url till en ny likt  /om-oss.html till /om-oss.

3 ompekningsscenarion att undvika vid migrering av plattform

1. Den gamla URL:en matchar inte den nya URL:en1010690-web-surfing
Ett vanligt misstag är att peka om en URL till en URL som inte motsvarar den ursprungliga URL:en.

Exempelvis:
dingamlasajt.com/vitvaror/kylskåp/kylskåp-19872-485a.jsp
är 301 ompekad till:
dinnyasajt.com/vitvaror/kylskåp.php

I det här fallet har man pekat om den gamla URL:en till en kategorisida för kylskåp. URL:en för en specifik kylskåpsmodell går alltså till URL:en för kategorin kylskåp, men borde går till den nya URL:en för /kylskåp-19872-485a.jsp.

2. En specifik produktsida eller kategorisida existerar inte längre
I händelse av att en specifik produktsida inte existerar längre, finns två valmöjligheter; antingen pekar du till en sida som skulle fungera som ett motsvarigt substitut eller så pekar du mot en sida högre upp i strukturen.

Exempelvis:
dingamlasajt.com/vitvaror/kylskåp/kylskåp-19872-485a.jsp
är 301 ompekad till:
dinnyasajt.com/vitvaror/kylskåp

Om du har tagit bort hela underkategorin bör du peka om sidan till överordnad huvudkategori. Såhär bör det se ut:
dingamlasajt.com/vitvaror/kylskåp/kylskåp-19872-485a.jsp
är 301 ompekad till:
dinnyasajt.com/vitvaror

3. Undvik en 404-sida som inte är sökmotorvänlig
Även om du har en mycket detaljerade ompekningensplan för din migrering, kan en del sidor glömmas bort eller helt enkelt pekas fel. Lösningen för en vattentät migrering är att skapa en sökmotorvänlig 404-sida. Ur ett användarperspektiv, kan detta göra signifikant skillnad för besökarna.

När en webbsida som inte existerar hämtas, brukar webbservern svara med en HTTP-svarskod, även kallad 404-header. Majoriteten av de stora publiceringsverktygen och e-handelsplattformarna visar då en 404-mall. Det är givetvis upp till personen bakom sajten att avgöra hur man löser en 404-svarskod. Vad som är den mest optimala lösningen är beroende av hur många 404-sidor som genereras för att exempelvis produkter inte finns eller har blivit borttagna.

Vi rekommenderar att du implementerar en informativ 404-sida som tydligt visar att produkten inte finns och tydligt visar hur man kan navigera sig vidare på sajten. Addera även länkar till undersidor, kontaktuppgifter och eventuellt en sökfunktion för att ge användaren fler alternativ. Vidare föredrar vi att en sajt har en informativ 404-sida än att exempelvis bli direkt ompekad till startsidan, då får besökaren ingen information om varför en ompekning skett.

Avslutande tips: spindla av din sajt

Vi rekommenderar dig att testa dina ompekningar så snart som möjligt för att minska eventuellt tapp i ranking och trafikförlust. Använd ett verktyg för att spindla (genomsöka webbplatsen på liknande sätt som Googles robot gör) före migreringen och säkerställ att du sparar ner samtliga URL:ar för att sedan kunna jämföra så att de nya pekas rätt. Vi på Pineberry gillar Screaming Frog SEO Spider Tool.

För att ta reda på vilka dina viktigaste sidor är, använd förslagsvis Google Analytics och Google Webmaster Tools för att extrahera intressant statistik för dina nyckelsidor.467_0 Försäkra dig om att dina viktigaste sidor är ompekade med 301-ompekningar till motsvarande URL. Screaming Frog SEO Spider Tool är utmärkt för detta ändamål och i det här fallet använder du rapporten Redirect Chains. Andra verktyg som är användbara är vårt egna verktyg 301 redirect eller Redirection som är ett WordPress-plugin.

Behöver du hjälp vid en migrering, kontakta oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner