All SEO brukar delas in i två delar, White Hat och Black Hat SEO. Det kan väl tvistas en del huruvida det alltid är applicerbart men det är i alla fall en indelning som görs. Uttrycket Black Hat sägs komma från Västernfilmer där skurkarna alltid hade svart hat (Black hat) och de goda killarna vit (White hat). Uttrycket ska sen ha annamants av hackare där de som gjorde saker som var behjälpliga på olika sätt kallades White Hat medan de som saboterade kallades Black Hat. Det är förstås svårt att härleda uttryckets historia men så sägs det i alla fall ligga till.
Black Hat SEO brukar man kalla den typen av SEO som är lite smutsigare, som går emot sökmotorernas riktlinjer och ibland även allmänna moraliska och etiska regler, ibland även lagar. Det finns många metoder om man vill ägna sig åt Black Hat SEO och några exempel är Doorway pages, Dold text eller dolda länkar, skuggdomäner och nu på senaste tiden har det även dykt upp exempel där siter blivit hackade för att hackaren ska kunna smyga in länkar.
Som regel kan man väl säga att det går att nå kortsiktiga resultat med Black Hat men om man vill nå långsiktiga resultat och inte riskera något är det bara White Hat som gäller.
Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29
[…] Många tror att Cutts är världens främste sökmotoroptimerare men sanningen är förmodligen närmare den motsatta, han kan mycket väl vara världens främsta o-sökmotoroptimerare eftersom han har ansvar för att se till att det inte går att ta resultat med Black Hat-metoder. […]
Brukar man egentligen inte dela in de i 3 delar ? White, Grey och Black ??
Nja, jag gillar ju egentligen inte att dela in enligt den här indelningen alls eftersom den är luddig och nära nog omöjlig att applicera i de flesta fall. Bland de som gärna gör det så dras gränsen oftast vid två olika ställen.
Det första är vid Googles Riktlinjer, White Hat är de det som följer riktlinjerna, Black Hat det som bryter mot dem.
Den andra (lite rimligare indelningen) är att White Hat är SEO som är laglydig och Black Hat det som bryter mot lagen.
I inget av fallen finns det något utrymme emellan, både Googles riktlinjer och lagen är binär, antingen bryter man mot den eller så gör man det inte. Man kan inte vara Gray Hat Bankrånare eller få en Gray Hat frispark i straffområdet i fotboll.
Att det sen pratas en del om Gray upplever jag ofta att det handlar antingen om någon som vill trycka ner andra SEO:s som de själva anser gör fulare optimering eller att någon som sysslar med väldigt fula metoder vill säga sig vara finare än de egentligen är.