Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Black Hat SEO

All SEO brukar delas in i två delar, White Hat och Black Hat SEO. Det kan väl tvistas en del huruvida det alltid är applicerbart men det är i alla fall en indelning som görs. Uttrycket Black Hat sägs komma från Västernfilmer där skurkarna alltid hade svart hat (Black hat) och de goda killarna vit (White hat). Uttrycket ska sen ha annamants av hackare där de som gjorde saker som var behjälpliga på olika sätt kallades White Hat medan de som saboterade kallades Black Hat. Det är förstås svårt att härleda uttryckets historia men så sägs det i alla fall ligga till.

Black Hat SEO brukar man kalla den typen av SEO som är lite smutsigare, som går emot sökmotorernas riktlinjer och ibland även allmänna moraliska och etiska regler, ibland även lagar. Det finns många metoder om man vill ägna sig åt Black Hat SEO och några exempel är Doorway pages, Dold text eller dolda länkar, skuggdomäner och nu på senaste tiden har det även dykt upp exempel där siter blivit hackade för att hackaren ska kunna smyga in länkar.

Som regel kan man väl säga att det går att nå kortsiktiga resultat med Black Hat men om man vill nå långsiktiga resultat och inte riskera något är det bara White Hat som gäller.

3 kommentarer

  1. […] Många tror att Cutts är världens främste sökmotoroptimerare men sanningen är förmodligen närmare den motsatta, han kan mycket väl vara världens främsta o-sökmotoroptimerare eftersom han har ansvar för att se till att det inte går att ta resultat med Black Hat-metoder. […]

  2. Brukar man egentligen inte dela in de i 3 delar ? White, Grey och Black ??

    Kommentar av Rasmus

  3. Nja, jag gillar ju egentligen inte att dela in enligt den här indelningen alls eftersom den är luddig och nära nog omöjlig att applicera i de flesta fall. Bland de som gärna gör det så dras gränsen oftast vid två olika ställen.

    Det första är vid Googles Riktlinjer, White Hat är de det som följer riktlinjerna, Black Hat det som bryter mot dem.

    Den andra (lite rimligare indelningen) är att White Hat är SEO som är laglydig och Black Hat det som bryter mot lagen.

    I inget av fallen finns det något utrymme emellan, både Googles riktlinjer och lagen är binär, antingen bryter man mot den eller så gör man det inte. Man kan inte vara Gray Hat Bankrånare eller få en Gray Hat frispark i straffområdet i fotboll.

    Att det sen pratas en del om Gray upplever jag ofta att det handlar antingen om någon som vill trycka ner andra SEO:s som de själva anser gör fulare optimering eller att någon som sysslar med väldigt fula metoder vill säga sig vara finare än de egentligen är.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner