Sökmotorkonsult.se

Black Hat SEO – det pratas mer och mer om den mörka sidan

Det pratas allt mer om Black Hat SEO, något som inte varit särskilt känt för gemene man även om man kanske sett några av effekterna. Du kanske märkt kommentars-spam i bloggar eller hittat direkt felaktiga siter i sökresultaten? Det handlar ofta om Black Hat SEO.

Man brukar göra en distinktion mellan Black Hat och annan sökmotoroptimering men det är fortfarande något luddigt vad som kan anses Black Hat. En del säger att det helt enkelt är de som bryter mot lagen för att nå bättre resultat. Ja, det finns dom som gör det. En metod som dessa använder sig av är att hacka t ex wordpressbloggar (som den här) för att smyga in dolda länkar till sina egna siter och på så sätt få starka länkar.

De flesta har nog en lite generellare syn på vad Black Hat innebär och menar att om man inte följer sökmotorernas riktlinjer så är det Black Hat. Då inkluderas även sådant som Doorway Pages, Cloaking och länkbytessystem.

Oavsett hur man definerar Black Hat så finns det onekligen risker, man kan till exempel få sin site portad av Google och då är det en lång mödosam väg tillbaka in i sökresultaten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?