Sökmotorkonsult.se

Blekko – en utmanare att ta på allvar?

BläckfiskOm man arbetar med SEO i Sverige så finns det egentligen bara en sökmotor man behöver bry sig om att optimera för, och det är Google. Men det kan ändå vara värt att hålla koll på den kaliforniska jättens konkurrenter, och detta av två anledningar.

  1. Googles hegemoni kommer inte att vara för evigt.
  2. Andra sökmotorer kan underlätta arbetet med att optimera för Google.

En sökmotor som är intressant av båda dessa skäl är Blekko. Sedan början av detta år har trafiken till sajten ökat med mer än 300 %, och ungefär hälften av de unika besöken verkar komma från utanför USA. Det finns flera anledningar till detta, och det faktum att Blekko inte är Google är knappast den enda. Blekko har varit skickliga på att marknadsföra sig genom närvaro på mässor och andra evenemang. Mer om detta finns att läsa här.

Det är naturligtvis alldeles för tidigt att uttala sig om huruvida det kommer att bli Blekko som puttar ner Google från tronen, men det går att använda det till annat också. För detta måste man först skapa ett konto, och sedan kan man, genom att skriva in domänen följt av ett mellanslag och /seo, plocka fram en del data som kan vara intressant ur ett SEO-perspektiv. Det går att se:

  • Varifrån inlänkarna till domänen kommer. Dels vilka andra sajter som länkar till domänen, men även vilka länder länkarna kommer ifrån.
  • Vilka andra sajter som är samhostade med den aktuella domänen.
  • Hur hög poäng sajtens startsida får enligt Blekkos egen variant av PageRank, Host Rank. Det går även att se hur hög Host Rank undersidorna på sajten har.

En mer grundlig genomgång av Blekkos användningsområden för SEO finns här. Om du vill kunna spåra trafik från Blekko som organisk söktrafik i Analytics så finns en genomgång av hur du gör detta. Blekko fungerar nämligen inte riktigt som andra sökmotorer, och blir därför registrerat som referrer om du inte använder filter eller ändrar i koden.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Där ser man. Har du några uppgifter på hur många som använder blekko i Sverige?

    Kommentar av Tobias

  2. Nej, men min spontana gissning är att de är få.

    Kommentar av Olle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?