Sökmotorkonsult.se

Bloggen fyller 10 år

Bloggen på Sökmotorkonsult.se fyller tio år i dag. Under denna tid har vi hunnit med att skriva 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare. 

Onsdagen den 2:e maj 2007 publicerades första artikeln här på Sökmotorkonsult.se. Ämnet var länkar och det var Magnus Bråth som stod för författandet. Att vi skulle hålla igång bloggandet på Sökmotorkonsult.se tio år senare är något vi inte hade trott i vår vildaste fantasi.

Två artiklar i veckan under tio år

Under bloggens tio år har vi skrivit 951 artiklar vilket motsvarar två artiklar i veckan. I början handlade de flesta inlägg om SEO men i takt med att vi på Pineberry även började hjälpa företag med annonsering på Google och Facebook har bloggen tagit samma riktning.

Långsiktighet lönar sig

Det är enkelt att börja blogga. Att hålla en blogg vid liv är däremot inte en lätt sak. Detta kan många säkert vittna om. Inte minst jag själv där min privata blogg är ett praktexempel på hur det brukar gå (besök inte den…). Med tanke på detta är vi mäkta glada och stolta över att ha lyckats hålla igång bloggen under hela tio år.

Det finns stora vinster att hämta på bloggande, men det gäller att du orkar vara långsiktig. För vår del har bloggen blivit en viktig del i att skapa kännedom om oss och branschen. Sedan start har vi haft 810 410 besök på Sökmotorkonsult.se. Nästan hälften av besöken har varit organisk trafik från Google.

Fem mest lästa artiklarna

Vissa artiklar blir mer lästa än andra. Här är de fem mest populära artiklarna under vår tioåriga historia:

  1. Eniro 20 gånger dyrare än AdWords
  2. Bästa och sämsta webbyrån 2010
  3. Google plus – Nja
  4. Så fungerar Instagram annonsering
  5. Vad är en bra SEO-text?

Bästa och sämsta webbyrån 2010 var en artikel som skapade stort intresse och debatt, vilket inte minst syns på att det är en av våra mest kommenterade artiklar. I motsats till den texten hamnar artikeln om Google plus på topplistan mycket på grund av att den rankade bra på relevanta sökord när Google plus var en het nyhet.

Anledningen till att inlägget om Eniro hamnar i topp är att den hade båda dessa komponenter: den skapade debatt och har även synts bra på Google på en del sökningar kring Eniro.

Av naturliga skäl är många av de mest populära artiklarna lite äldre artiklar som haft tid på sig att samla läsare. Därför är det roligt att att en så färsk artikel som den om annonsering på Instagram har lyckats slå sig in på topplistan.

Stort tack!

Det är många som har del i denna framgång. Magnus Bråth, som startade bloggen och var den som skrev det mesta under de första åren, är självklar. Därefter är vi många som dragit vårt strå till stacken. Totalt är vi 33 personer som hjälpts åt att skriva på bloggen under dessa tio år.

Tusen tack till alla ni som skrivit på bloggen, hjälpt till på andra sätt och såklart till alla läsare. Utan er hade det aldrig blivit ett tioårsjubileum.

Sidan är senast uppdaterad 2017-05-04

En kommentar

  1. Roligt att ni fortfarande är igång!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?