Bloggen fyller 10 år

Bloggen på Sökmotorkonsult.se fyller tio år i dag. Under denna tid har vi hunnit med att skriva 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare. 

Onsdagen den 2:e maj 2007 publicerades första artikeln här på Sökmotorkonsult.se. Ämnet var länkar och det var Magnus Bråth som stod för författandet. Att vi skulle hålla igång bloggandet på Sökmotorkonsult.se tio år senare är något vi inte hade trott i vår vildaste fantasi.

Två artiklar i veckan under tio år

Under bloggens tio år har vi skrivit 951 artiklar vilket motsvarar två artiklar i veckan. I början handlade de flesta inlägg om SEO men i takt med att vi på Pineberry även började hjälpa företag med annonsering på Google och Facebook har bloggen tagit samma riktning.

Långsiktighet lönar sig

Det är enkelt att börja blogga. Att hålla en blogg vid liv är däremot inte en lätt sak. Detta kan många säkert vittna om. Inte minst jag själv där min privata blogg är ett praktexempel på hur det brukar gå (besök inte den…). Med tanke på detta är vi mäkta glada och stolta över att ha lyckats hålla igång bloggen under hela tio år.

Det finns stora vinster att hämta på bloggande, men det gäller att du orkar vara långsiktig. För vår del har bloggen blivit en viktig del i att skapa kännedom om oss och branschen. Sedan start har vi haft 810 410 besök på Sökmotorkonsult.se. Nästan hälften av besöken har varit organisk trafik från Google.

Fem mest lästa artiklarna

Vissa artiklar blir mer lästa än andra. Här är de fem mest populära artiklarna under vår tioåriga historia:

  1. Eniro 20 gånger dyrare än AdWords
  2. Bästa och sämsta webbyrån 2010
  3. Google plus – Nja
  4. Så fungerar Instagram annonsering
  5. Vad är en bra SEO-text?

Bästa och sämsta webbyrån 2010 var en artikel som skapade stort intresse och debatt, vilket inte minst syns på att det är en av våra mest kommenterade artiklar. I motsats till den texten hamnar artikeln om Google plus på topplistan mycket på grund av att den rankade bra på relevanta sökord när Google plus var en het nyhet.

Anledningen till att inlägget om Eniro hamnar i topp är att den hade båda dessa komponenter: den skapade debatt och har även synts bra på Google på en del sökningar kring Eniro.

Av naturliga skäl är många av de mest populära artiklarna lite äldre artiklar som haft tid på sig att samla läsare. Därför är det roligt att att en så färsk artikel som den om annonsering på Instagram har lyckats slå sig in på topplistan.

Stort tack!

Det är många som har del i denna framgång. Magnus Bråth, som startade bloggen och var den som skrev det mesta under de första åren, är självklar. Därefter är vi många som dragit vårt strå till stacken. Totalt är vi 33 personer som hjälpts åt att skriva på bloggen under dessa tio år.

Tusen tack till alla ni som skrivit på bloggen, hjälpt till på andra sätt och såklart till alla läsare. Utan er hade det aldrig blivit ett tioårsjubileum.

En kommentar

  1. Roligt att ni fortfarande är igång!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?