Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bloggen fyller 10 år

Bloggen på Sökmotorkonsult.se fyller tio år i dag. Under denna tid har vi hunnit med att skriva 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare. 

Onsdagen den 2:e maj 2007 publicerades första artikeln här på Sökmotorkonsult.se. Ämnet var länkar och det var Magnus Bråth som stod för författandet. Att vi skulle hålla igång bloggandet på Sökmotorkonsult.se tio år senare är något vi inte hade trott i vår vildaste fantasi.

Två artiklar i veckan under tio år

Under bloggens tio år har vi skrivit 951 artiklar vilket motsvarar två artiklar i veckan. I början handlade de flesta inlägg om SEO men i takt med att vi på Pineberry även började hjälpa företag med annonsering på Google och Facebook har bloggen tagit samma riktning.

Långsiktighet lönar sig

Det är enkelt att börja blogga. Att hålla en blogg vid liv är däremot inte en lätt sak. Detta kan många säkert vittna om. Inte minst jag själv där min privata blogg är ett praktexempel på hur det brukar gå (besök inte den…). Med tanke på detta är vi mäkta glada och stolta över att ha lyckats hålla igång bloggen under hela tio år.

Det finns stora vinster att hämta på bloggande, men det gäller att du orkar vara långsiktig. För vår del har bloggen blivit en viktig del i att skapa kännedom om oss och branschen. Sedan start har vi haft 810 410 besök på Sökmotorkonsult.se. Nästan hälften av besöken har varit organisk trafik från Google.

Fem mest lästa artiklarna

Vissa artiklar blir mer lästa än andra. Här är de fem mest populära artiklarna under vår tioåriga historia:

  1. Eniro 20 gånger dyrare än AdWords
  2. Bästa och sämsta webbyrån 2010
  3. Google plus – Nja
  4. Så fungerar Instagram annonsering
  5. Vad är en bra SEO-text?

Bästa och sämsta webbyrån 2010 var en artikel som skapade stort intresse och debatt, vilket inte minst syns på att det är en av våra mest kommenterade artiklar. I motsats till den texten hamnar artikeln om Google plus på topplistan mycket på grund av att den rankade bra på relevanta sökord när Google plus var en het nyhet.

Anledningen till att inlägget om Eniro hamnar i topp är att den hade båda dessa komponenter: den skapade debatt och har även synts bra på Google på en del sökningar kring Eniro.

Av naturliga skäl är många av de mest populära artiklarna lite äldre artiklar som haft tid på sig att samla läsare. Därför är det roligt att att en så färsk artikel som den om annonsering på Instagram har lyckats slå sig in på topplistan.

Stort tack!

Det är många som har del i denna framgång. Magnus Bråth, som startade bloggen och var den som skrev det mesta under de första åren, är självklar. Därefter är vi många som dragit vårt strå till stacken. Totalt är vi 33 personer som hjälpts åt att skriva på bloggen under dessa tio år.

Tusen tack till alla ni som skrivit på bloggen, hjälpt till på andra sätt och såklart till alla läsare. Utan er hade det aldrig blivit ett tioårsjubileum.

En kommentar

  1. Roligt att ni fortfarande är igång!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner