Bloggen som del av din strategi

Att bloggande kan vara bra för ditt företag borde väl inte vara okänt vid det här laget, det finns massor av nyttor med att ha en blogg knuten till sitt företag. Jag tänkte berätta lite om den här bloggen och hur den faktiskt är väldigt bra för vår affärsverksamhet, det blir naturligtvis sökmotoroptimeringsperspektiv men inte bara.

Förtroende

En blogg ger dina kunder ökat förtroende för dig, du får en personligare kontakt och det leder i sin till till att kunder (och andra för den delen) känner dig bättre och alltså litar på dig mer. Det här är naturligtvis bra i sig men det är bra av en annan anledning också; om folk litar på dig är de villigare att berätta om dig. Kanske kan de till och med tänka sig att blogga om dig eller om något du skrivit och pang så har du en bra inlänk.

Kontaktyta

En av de allra bästa sakerna med en blogg är att man ökar sin kontaktyta. Du kommer i princip automatiskt få kontakt med folk som har liknande intressen, jobbar inom samma bransch eller bloggar om din bransch. Detta är kontakter som är fantastiskt bra att ha, det kanske inte verkar som om huvudkonkurrenten är någon du vill sitta och fika med men det kan mycket väl vara en bra idé.

Attraktionskraft

Bloggar har lättare att attrahera inlänkar än andra siter. Det har en del olika anledningar men en väldigt enkel är att man faktiskt kan få inlänkar genom att bara registrera sig i bloggtopplistor och liknande. En del av dem är dessutom väldigt bra.

Form

Ditt företags site är företagets ansikte på nätet, här måste du vara noga med vad du skriver och vad som sägs. En blogg har lite andra egenskaper, bloggar förväntas inte vara lika noga. Ok, det är vitkigt att du inte bara fyller bloggen med smörja men folk har ett större överseende med en blogg eftersom det är ett snabbare medium. Varje bloggpost måste inte vara lika genomtänkt som koncernens presentationssite. Det gör att det är lättare att ofta uppdatera en blogg (finns förstås ofta cms-relaterade orsaker till att det är lättare att uppdatera en blogg men i teorin kan ju faktiskt presentationssiten också vara byggd på en bloggmotor). Att uppdatera ofta är naturligt vis bra på väldigt många sätt även när det gäller sökmotoroptimering.

Deltagande

Om du lyckas med den blogg kan du få aktiva besökare som lämnar kommentarer och åsikter. På så vis blir ditt innehåll mycket bättre med fördjupningar, ytterligare åsikter eller faktiskt andra sidan av saken. Med bättre innehåll har du såklart också större chanser i sökmotorerna. Att det blir mer innehåll ger redan det en liten bonus.

Sökmotorkonsult.se

Det är på plats att informationen om den här bloggen kommer fram. Som du ser har vi börjat utveckla lite nya tjänster och finesser på den och mer kommer i framtiden. Till exempel finns On Page-Verktyget och frågelådan som gör att besökarna kan aktivera sig mer på bloggen. Tidigare kunde man inte ens kommentera men nu finns lägger vi till mer och mer interaktion hela tiden. Det har gjort att bloggen fått ett rejält uppsving både vad gäller besökare och innehåll. Genom att bjuda på så mycket som möjligt har vi lyckats få en hel del bra organiska inlänkar och har nu tagit position 6 på sökmotoroptimeringGoogle.se.

Ger det något då?

Vi upplever att varje steg mot en interaktivare blogg ger nya möjligheter för företaget. Mängden kontakter från potentiella kunder som ber om offert har ökat bra. Mängden kontakter i form av folk som testat sin site i verktyget blev direkt väldigt stor och antalet besökare som kommenterar växer stadigt ävene om det inte gått lika fort framåt. Det enda som gått blekt är omröstningarna där det ibland varit svårt att få besökare att rösta. Jag experimenterar med lite olika sorters frågor för att se vad som fungerar bäst.

Mer info

Om du är intresserad av mer djupgående studier kan det kanske vara intressant att jämföra vår företagssite med den här bloggen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.