Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Den amerikanska SEO-profilen Rand Fishkin släppte boken Lost and Founder för en dryg månad sedan. Jag har läst boken och kan varmt rekommendera den som sommarläsning.

En av de internationellt största SEO-profilerna Rand Fishkin släppte i slutet av april sin bok Lost and Founder. Till att börja med vill jag göra det tydligt att detta inte är en SEO-bok utan en bok om entreprenörskap. Men då boken huvudsakligen handlar om resan för Moz (SEO-bolaget som Rand grundat med sin mamma) rör sig handling delvis i SEO-branschen.

Brutalt ärlig

Jag kan inte minnas att jag läst en så transparent bok om entreprenörskap. Rand är brutalt ärlig i boken. Många böcker har en tendens att skönmåla hur saker och ting faktiskt är. Men inte Lost and Founder. Detta är vad jag gillar allra mest med boken. Normalt brukar jag behöva kämpa för att ta mig igenom amerikansk management-litteraturer, men bokens brutala ärlighet gjorde den till en bladvändare för mig.

Resan som Rand tar läsaren på börjar med hans företagande innan Moz, vilket var allt annat än glamoröst. Sen till hela äventyret med Moz som hade sina toppar och dalar. För dig som följer Rand vet du redan att hans avslut på Moz inte faller in under kategorin lyckliga slut.

Önskar jag läst boken för 10 år sedan

Det finns mycket i boken som jag känner igen från vår egen resa med Pineberry. Allt från vikten av transparens, att sätta realistiska mål, organisatoriska utmaningar till värdet av bra kärnvärden. Om jag hade läst boken för 10 år sedan hade vi nog kunnat undvika några misstag under vår resas gång.

USA- & riskkaptialfokus

Att Moz är ett amerikanskt bolag gör att vissa jämförelser med Sverige blir skeva. Som exempelvis historien om när Moz publicerade artikeln ”Beginner’s Guide to SEO”. Visst går det att göra något liknande i Sverige, till viss del är det vad vi gjort med vår egen SEO-skola. Men effekten i USA blir såklart mycket, mycket större.

Ett stort fokus i boken är riskkapital där Rand är öppen om alla negativa saker han upplevt genom att finansiera Moz med andras pengar. Denna del av boken uppskattar jag inte lika mycket. Mest för att det aldrig varit aktuellt för oss att lyfta in stora mängder riskkapital i Pineberry.

Perfekt sommarläsning

I hängmattan brukar jag undvika faktaböcker. Jag väljer istället lättlästa deckare. Även om Lost and Founder är en faktabok uppfyller den med råge mitt krav på att vara lättläst samtidigt som den är mycket engagerande. Jag kan varmt rekommendera Lost and Founder. Mitt häftade exemplar av boken köpte jag hos Adlibris för 164 kr.

Fotnot: bilden är från när jag träffade Rand under SMX München 2017.

2 kommentarer

  1. Verkar vara perfekt för hängmattan!
    Vad jag förstår är det mest om entreprenörskap och egentligen inget om SEO-metodik?

    Kommentar av

    Gustav Bergman

  2. Gustav,

    Tack för din kommentar!

    Precis, det är ingen SEO-bok. Det är entreprenörskap för hela slanten. Men då det till stor del handlar om Moz är det entreprenörskap i en SEO-miljö.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner