Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Den amerikanska SEO-profilen Rand Fishkin släppte boken Lost and Founder för en dryg månad sedan. Jag har läst boken och kan varmt rekommendera den som sommarläsning.

En av de internationellt största SEO-profilerna Rand Fishkin släppte i slutet av april sin bok Lost and Founder. Till att börja med vill jag göra det tydligt att detta inte är en SEO-bok utan en bok om entreprenörskap. Men då boken huvudsakligen handlar om resan för Moz (SEO-bolaget som Rand grundat med sin mamma) rör sig handling delvis i SEO-branschen.

Brutalt ärlig

Jag kan inte minnas att jag läst en så transparent bok om entreprenörskap. Rand är brutalt ärlig i boken. Många böcker har en tendens att skönmåla hur saker och ting faktiskt är. Men inte Lost and Founder. Detta är vad jag gillar allra mest med boken. Normalt brukar jag behöva kämpa för att ta mig igenom amerikansk management-litteraturer, men bokens brutala ärlighet gjorde den till en bladvändare för mig.

Resan som Rand tar läsaren på börjar med hans företagande innan Moz, vilket var allt annat än glamoröst. Sen till hela äventyret med Moz som hade sina toppar och dalar. För dig som följer Rand vet du redan att hans avslut på Moz inte faller in under kategorin lyckliga slut.

Önskar jag läst boken för 10 år sedan

Det finns mycket i boken som jag känner igen från vår egen resa med Pineberry. Allt från vikten av transparens, att sätta realistiska mål, organisatoriska utmaningar till värdet av bra kärnvärden. Om jag hade läst boken för 10 år sedan hade vi nog kunnat undvika några misstag under vår resas gång.

USA- & riskkaptialfokus

Att Moz är ett amerikanskt bolag gör att vissa jämförelser med Sverige blir skeva. Som exempelvis historien om när Moz publicerade artikeln ”Beginner’s Guide to SEO”. Visst går det att göra något liknande i Sverige, till viss del är det vad vi gjort med vår egen SEO-skola. Men effekten i USA blir såklart mycket, mycket större.

Ett stort fokus i boken är riskkapital där Rand är öppen om alla negativa saker han upplevt genom att finansiera Moz med andras pengar. Denna del av boken uppskattar jag inte lika mycket. Mest för att det aldrig varit aktuellt för oss att lyfta in stora mängder riskkapital i Pineberry.

Perfekt sommarläsning

I hängmattan brukar jag undvika faktaböcker. Jag väljer istället lättlästa deckare. Även om Lost and Founder är en faktabok uppfyller den med råge mitt krav på att vara lättläst samtidigt som den är mycket engagerande. Jag kan varmt rekommendera Lost and Founder. Mitt häftade exemplar av boken köpte jag hos Adlibris för 164 kr.

Fotnot: bilden är från när jag träffade Rand under SMX München 2017.

2 kommentarer

  1. Verkar vara perfekt för hängmattan!
    Vad jag förstår är det mest om entreprenörskap och egentligen inget om SEO-metodik?

    Kommentar av Gustav Bergman

  2. Gustav,

    Tack för din kommentar!

    Precis, det är ingen SEO-bok. Det är entreprenörskap för hela slanten. Men då det till stor del handlar om Moz är det entreprenörskap i en SEO-miljö.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner