Sökmotorkonsult.se

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Den amerikanska SEO-profilen Rand Fishkin släppte boken Lost and Founder för en dryg månad sedan. Jag har läst boken och kan varmt rekommendera den som sommarläsning.

En av de internationellt största SEO-profilerna Rand Fishkin släppte i slutet av april sin bok Lost and Founder. Till att börja med vill jag göra det tydligt att detta inte är en SEO-bok utan en bok om entreprenörskap. Men då boken huvudsakligen handlar om resan för Moz (SEO-bolaget som Rand grundat med sin mamma) rör sig handling delvis i SEO-branschen.

Brutalt ärlig

Jag kan inte minnas att jag läst en så transparent bok om entreprenörskap. Rand är brutalt ärlig i boken. Många böcker har en tendens att skönmåla hur saker och ting faktiskt är. Men inte Lost and Founder. Detta är vad jag gillar allra mest med boken. Normalt brukar jag behöva kämpa för att ta mig igenom amerikansk management-litteraturer, men bokens brutala ärlighet gjorde den till en bladvändare för mig.

Resan som Rand tar läsaren på börjar med hans företagande innan Moz, vilket var allt annat än glamoröst. Sen till hela äventyret med Moz som hade sina toppar och dalar. För dig som följer Rand vet du redan att hans avslut på Moz inte faller in under kategorin lyckliga slut.

Önskar jag läst boken för 10 år sedan

Det finns mycket i boken som jag känner igen från vår egen resa med Pineberry. Allt från vikten av transparens, att sätta realistiska mål, organisatoriska utmaningar till värdet av bra kärnvärden. Om jag hade läst boken för 10 år sedan hade vi nog kunnat undvika några misstag under vår resas gång.

USA- & riskkaptialfokus

Att Moz är ett amerikanskt bolag gör att vissa jämförelser med Sverige blir skeva. Som exempelvis historien om när Moz publicerade artikeln ”Beginner’s Guide to SEO”. Visst går det att göra något liknande i Sverige, till viss del är det vad vi gjort med vår egen SEO-skola. Men effekten i USA blir såklart mycket, mycket större.

Ett stort fokus i boken är riskkapital där Rand är öppen om alla negativa saker han upplevt genom att finansiera Moz med andras pengar. Denna del av boken uppskattar jag inte lika mycket. Mest för att det aldrig varit aktuellt för oss att lyfta in stora mängder riskkapital i Pineberry.

Perfekt sommarläsning

I hängmattan brukar jag undvika faktaböcker. Jag väljer istället lättlästa deckare. Även om Lost and Founder är en faktabok uppfyller den med råge mitt krav på att vara lättläst samtidigt som den är mycket engagerande. Jag kan varmt rekommendera Lost and Founder. Mitt häftade exemplar av boken köpte jag hos Adlibris för 164 kr.

Fotnot: bilden är från när jag träffade Rand under SMX München 2017.

Sidan är senast uppdaterad 2018-06-07

2 kommentarer

  1. Verkar vara perfekt för hängmattan!
    Vad jag förstår är det mest om entreprenörskap och egentligen inget om SEO-metodik?

    Kommentar av Gustav Bergman

  2. Gustav,

    Tack för din kommentar!

    Precis, det är ingen SEO-bok. Det är entreprenörskap för hela slanten. Men då det till stor del handlar om Moz är det entreprenörskap i en SEO-miljö.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.