Sökmotorkonsult.se

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Den amerikanska SEO-profilen Rand Fishkin släppte boken Lost and Founder för en dryg månad sedan. Jag har läst boken och kan varmt rekommendera den som sommarläsning.

En av de internationellt största SEO-profilerna Rand Fishkin släppte i slutet av april sin bok Lost and Founder. Till att börja med vill jag göra det tydligt att detta inte är en SEO-bok utan en bok om entreprenörskap. Men då boken huvudsakligen handlar om resan för Moz (SEO-bolaget som Rand grundat med sin mamma) rör sig handling delvis i SEO-branschen.

Brutalt ärlig

Jag kan inte minnas att jag läst en så transparent bok om entreprenörskap. Rand är brutalt ärlig i boken. Många böcker har en tendens att skönmåla hur saker och ting faktiskt är. Men inte Lost and Founder. Detta är vad jag gillar allra mest med boken. Normalt brukar jag behöva kämpa för att ta mig igenom amerikansk management-litteraturer, men bokens brutala ärlighet gjorde den till en bladvändare för mig.

Resan som Rand tar läsaren på börjar med hans företagande innan Moz, vilket var allt annat än glamoröst. Sen till hela äventyret med Moz som hade sina toppar och dalar. För dig som följer Rand vet du redan att hans avslut på Moz inte faller in under kategorin lyckliga slut.

Önskar jag läst boken för 10 år sedan

Det finns mycket i boken som jag känner igen från vår egen resa med Pineberry. Allt från vikten av transparens, att sätta realistiska mål, organisatoriska utmaningar till värdet av bra kärnvärden. Om jag hade läst boken för 10 år sedan hade vi nog kunnat undvika några misstag under vår resas gång.

USA- & riskkaptialfokus

Att Moz är ett amerikanskt bolag gör att vissa jämförelser med Sverige blir skeva. Som exempelvis historien om när Moz publicerade artikeln ”Beginner’s Guide to SEO”. Visst går det att göra något liknande i Sverige, till viss del är det vad vi gjort med vår egen SEO-skola. Men effekten i USA blir såklart mycket, mycket större.

Ett stort fokus i boken är riskkapital där Rand är öppen om alla negativa saker han upplevt genom att finansiera Moz med andras pengar. Denna del av boken uppskattar jag inte lika mycket. Mest för att det aldrig varit aktuellt för oss att lyfta in stora mängder riskkapital i Pineberry.

Perfekt sommarläsning

I hängmattan brukar jag undvika faktaböcker. Jag väljer istället lättlästa deckare. Även om Lost and Founder är en faktabok uppfyller den med råge mitt krav på att vara lättläst samtidigt som den är mycket engagerande. Jag kan varmt rekommendera Lost and Founder. Mitt häftade exemplar av boken köpte jag hos Adlibris för 164 kr.

Fotnot: bilden är från när jag träffade Rand under SMX München 2017.

2 kommentarer

  1. Verkar vara perfekt för hängmattan!
    Vad jag förstår är det mest om entreprenörskap och egentligen inget om SEO-metodik?

    Kommentar av Gustav Bergman

  2. Gustav,

    Tack för din kommentar!

    Precis, det är ingen SEO-bok. Det är entreprenörskap för hela slanten. Men då det till stor del handlar om Moz är det entreprenörskap i en SEO-miljö.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?