Sökmotorkonsult.se

Bra contentwriters, en grundpelare i SEO

Det finns alltid ett enormt behov av artiklar när man arbetar med SEO. Man behöver artiklar av riktigt bra kvalitet till den egna siten, dels för att kunna ta resultat på fler sökord, dels för att ge riktigt bra innehåll till besökaren. Man behöver också artiklar att publicera på andra ställen och det kan man göra på många olika sätt. Ett av de vanligaste sätten att jobba med SEO inom lite mer konkurrensutsatta områden är att helt enkelt kontakta webmasters och fråga om de kan tänka sig publicera en artikel om de får den av dig. I utbyte får du då en eller två länkar tillbaka i texten. Som du förstår krävs det då en hel massa contentwriters.

Contentwriter i arbete?

Contentwriter

 Jag tänkte att jag skulle berätta hur vi får artiklar. Vi har delat in i flera olika nivåer utifrån vilken kvalitet som krävs på artikeln. För svenska högkvalitativa artiklar använder vi oss kompetens vi har inhouse, när vi anställt sökmotoroptimerare har skicklighet och intresse när det gäller skrivande varit en av de viktigaste kraven. För svenska artiklar med mindre krav köper vi ofta in dem från studenter eller gymnasister som behöver tjäna extra pengar.

När det gäller artiklar på andra språk så verkar det som att det är svårare och dyrare men det är faktiskt tvärt om. Vi köper in stora mängder artiklar på engelska, en hel del på tyska, franska, spanska och portugisiska. Vi köper också in artiklar på ryska, grekiska, danska, norska och finska. Det är de behov vi har just nu och det varierar hela tiden. Här har vi också nivåer på kvalitet, ibland behövs inte så himla bra artiklar och ibland behöver de vara väldigt bra. För riktigt bra artiklar på engelska och spanska har vi en journalist i Costa Rica, det är fortfarande billigare än lite lägre kvalitet på svenska. För övriga språk använder vi oss av contentwriters från Indien och Filippinerna. Vi betalar låga priser för dessa men det betyder ända faktiskt att en av våra contentwriters tjänat tillräckligt mycket pengar för att kunna börja plugga på universitetet.

Det är faktiskt inte så svårt att hitta contentwriters heller och två bra ställen att titta på är Getafreelancer och Digital Points forum. Tänk på att det finns lurendrejare, se till att kontrollera så att innehållet är unikt och se till att inte betala i förskott.

En kommentar

  1. Har själv gått i tankar om att köpa in billig skrivarbetskraft i form av studenter. Några tips där hur man ska börja? Är det bara till att knalla ner till första bästa gymnasium? :) Eller riktar du in dig på studenter som ska bli författare och journalister?

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?