Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. Det är förvisso sant att bra innehåll emellanåt belönas med länkar, men för att någon överhuvudtaget ska hitta innehållet krävs att du marknadsför det. Och i Googles sökresultat är marknadsföring detsamma som – just det – länkar.

Föreställ dig att du är silversmed och arbetar från en stuga i Dalarna. Du gör de mest utsökta silversmyckena och dina omkostnader är låga så du kan hålla priserna på en rimlig nivå. För att få igång försäljningen anlitar du en person med uppgiften att marknadsföra dina produkter i städerna där din primära kundkrets finns.

Efter tre månader frågar du vilka marknadsaktiviteter som genomförts och får svaret ”ingenting – bra produkter lockar till sig kunder och de kommer marknadsföra din verksamhet gratis”. Jag vet inte hur du skulle reagera, men jag skulle nog klia mig i huvudet och kontakta ett par andra reklamare för att ta del av deras syn på marknadsföring istället.

Om du har en verksamhet på nätet med ambitionen att driva försäljning via Googles organiska sökresultat kan marknadsföring likställas med länkar. För länkar är en fortsatt stor del av Googles rankingalgoritm och i många fall helt avgörande om du syns i sökresultatet eller inte – det vet alla som någon gång arbetat med sökmotoroptimering.

Trots detta ser jag ändå med jämna mellanrum sökmotoroptimerare som ger nya sajtägare rådet att inte fokusera på länkar – utan istället lägga energi på att skriva guider, göra filmer eller blogga. För ”bra innehåll lockar till sig länkar automatisk”.

I mina ögon är det ett helt oförlåtligt uttalande av en sökmotorkonsult – framförallt om kundens sajt är helt ny och därmed i desperat behov av länkar för att börja synas i sökresultatet. Att överlåta en så pass viktig del i onlinemarknadsföringen åt slumpen och motivera det med att ”bara du polerar dina smycken riktigt noga ska du se att kunderna till slut kommer hitta din butik” är inget annat än rent vansinne.

Skaffa de första länkarna – locka sedan till dig fler

Ett av mina första projekt när jag började intressera mig för sökmotoroptimering var att sätta upp en sajt inom träningssegmentet. Det var en ren informationssajt och tittar jag tillbaka på den idag vet jag inte om jag känner mig bekväm med varken sajtens utformning eller innehåll. Men andra personer verkar trots det uppskatta den, för med jämna mellanrum får jag en länk från en träningsbloggare som har googlat och hittat min sajt – den har till och med fått en länk från HSB.

De som länkar till min sajt hade aldrig hittat den om det inte vore för att jag själv lade tid och energi på att skaffa länkar när sajten var ny och på så vis fick den att ranka på mina utvalda sökfraser.

Med det vill jag ha sagt att bra innehåll kan locka till sig länkar – men det är inte den självklara sanning som vissa sökmotoroptimerare vill ge sken av. Bra innehåll kan absolut locka till sig länkar. Men det förutsätter att någon hittar innehållet från första början.

21 kommentarer på "Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar"

  1. Mycket bra text! Bra innehåll genererar (kanske) länkar under förutsättning att någon hittar innehållet. Att upprätthålla en blogg är en jättebra idé, och kan få massor av long-tail trafik, men att inte aktivt jobba för att få länkar är riktigt dumt.

    Det aktiva jobbet kan ju ligga i att tipsa andra om ens innehåll om inte annat.


  2. Tack Stefan, kul att du gillade inlägget!

    Precis, oavsett hur bra innehåll man skapar måste det spridas för att man ska få in de där länkarna. Hur man sedan väljer att sprida innehållet är upp till var och en, men att bara sitta passiv och förvänta sig att länkarna ramlar in är uteslutet.


  3. Innehåll är bara en produkt som måste säljas, precis som plastsmurfar, bestick eller en råsaftcentrifug.

    Så jobbar man med innehåll, har man en marknadsutmaning till som troligen kostar minst lika mkt, som den redan existerande marknadsbudgeten. Man måste alltså börja med vem, snarare än vad när det gäller innehåll. Precis som man redan förhoppningsvis frågat sig kring sitt produkterbjudande och varumärke.


  4. Länkar har missbrukats så mycket. Är av den starka övertygelsen att Google numera rankar sajter mest efter beteende – i alla fall mer än värdet av inkommande externt artilleristöd. Hur länge en besökare stannar på en sajt efter att ha klickat på ett söksvar hos Google avgör inom ett par timmar rankingens framtid. Många korta besök och returhopp bak till ny Googlesökning är livsfarligt för rankingplaceringen.


  5. Hej Jack!

    Intressant kommentar – men naturligtvis håller jag inte med dig. Jag har aldrig sett några bevis (eller ens indikationer) på att din teori skulle stämma.

    För att en sådan lösning ens skulle vara applicerbar skulle det för det första krävas att Google hade möjlighet att analysera besökare på din sajt. Med andra ord skulle det krävas att du hade Analytics installerat på din sajt för att kunna synas i sökresultatet. Så är det naturligtvis inte.

    Vad är det som övertygar dig om att Google rankar sajter efter besökarnas beteende mer än länkar?


  6. Jack, det där har du ju tagit ur luften, det finns inga som helst indikationer på att så skulle vara fallet och Google själva är ganska tydliga med att länkars vikt.


  7. Här är en video av Matt Cutts där han bekräftar hur viktigt länkar är för att ranka
    https://www.youtube.com/watch?v=NCY30WhI2og

    Utöver det kan jag bekräfta att det funkar bra att använda länkar för ranking fortfarande, jag adderar länkar varje vecka till mina sajter och kunder och ser över tiden hur deras ranking och trafik förbättras.


  8. Jag tycker att det blir färre och färre spontana länkar. Det känns som att folk i allmänhet inte orkar hålla på och bygga bloggar och hemsidor längre. Man skapar en grupp på Facebook och vips så har man kontakt med massor med likasinnade.


  9. Hej Magnus!

    Det är möjligt att du har rätt. Om du har det innebär det att vikten av att anstränga sig för att få in de länkar som finns blir ännu större.


  10. ”Jag tycker att det blir färre och färre spontana länkar”

    Om det är sant, vilket det kan vara, då lär det behövas färre länkar för att ranka också.

    Det ökar ju också värdet av gamla länkstrukturer från den tiden då många fler länkade….


  11. Det är en sanning med modifikation Christian. Mängden tillflöde kan mycket riktigt inte behöva vara lika stor som den en gång behövde. Å andra sidan finns det ju redan en ganska statisk del av internet, länkar som legat där i 7-8 år och som inte för den sakens skull försvinner. De är fortfarande lika stort motstånd som tidigare.


  12. Det känns ju inte helt naturligt alla gånger att länka till andra heller från alla sidor. Speciellt om det inte är bloggar i sin vanliga form. Sitter och försöker klura ut någon lösning för att få folk att verkligen vilja länka till mig.


  13. Intressant teori det där med att besökarnas beteende har något att göra med placeringar i serpen, jag håller med magnus att det inte finns några indikationer på att det stämmer, men givetvis är det ju lika viktigt att behålla besökarna och leda dem mot konverteringar som att få in dem på siten


  14. Intressant! Ni som har hållit på länge, länkas det lika mycket nu som tidigare? Verkar som folk är mindre villiga att länka idag.


  15. Kul att ni är aktiva och kommenterar posten!

    Men.. när kommer era länkar?


  16. Magnus: Nja, snarare bekräfta min tes att man måste jobba (tjata) för att få in länkarna. Engagerande innehåll är uppenbarligen inte tillräckligt.


  17. Visst har det blivit svårare att få in relevanta länkar till kunderna, men därmed inte sagt att det är omöjligt. Och visst är bra länkar viktiga, och det lär de nog vara inom överskådlig tid.


  18. Pingback: SEO-året 2014 - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.