Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bra site, bra innehåll, bra struktur, sociala medier

Många som pratar om SEO pratar om innehåll, struktur på siten, hur man ska nå ut på Twitter och Facebook osv. Sanningen är att det är en del av SEO men det är på inga som helst vis hela arbetet. Sökmotoroptimering är så mycket mer än att bara skriva texter med sökordet i rubriken, så mycket mer än att dela saker på Twitter.

Den viktigaste delen av Googles algoritm, det som gjorde att Google slog alla konkurrenter en gång i tiden, är att Google mäter länkar till dina sidor – ju fler och bättre länkar, desto bättre position. Länkarna är den enskilt viktigaste faktorn inom SEO, utan dem kommer du inte kunna klara få några positioner.

En del siter har sedan innan länkstyrka som inte används på ett bra sätt, då kan det räcka med att ändra titlar och navigering på siten så har du helt plötsligt fått positioner. Det här klarar vem som helst med någon timmes utbildning, svårare än så är det oftast inte. Visst, det går att finlira en del men det är fortfarande endast mycket sällan som det är något komplicerat – det här är absoluta grundkursen i SEO.

Det som skiljer ut proffsen från amatörerna är länkar, ett SEO-proffs klarar av att skaffa länkar till en site. Det finns massor av olika sätt att göra det men alla vet att man måste. Om du köpt in SEO där det av någon anledning inte dyker upp länkar utan bara pillande med titlar och meta-taggar så är det mycket möjligt att det inte är optimalt utan sub-optimalt.

16 kommentarer

  1. Håller med, och håller inte med!

    Länkar är viktigt, men EFTER man fixat till det man kan på sin egen site, dvs on-page jobbet.

    När man har en bra on-page och börjar lägga på länkarna, får man en klart bättre effekt än om man inte har en bra on-page och lägger på länkar.

    Med bra on-page krävs det 10% av länkarna än om du skulle ha en mindre bra on-page (om vi talar om ”normala nischer” utanför poker arenan)

    Kommentar av

    Patrik Berggren

  2. Klart att man ska fixa siten med, ingen som påstår annat.

  3. Väldigt många räknar bloggar som en del i den sociala mediemixen. Däribland jag.

    Jag tycker att du är väldigt fel ute i din analys här. Att skaffa länkar till en bra sajt är verkligen inte särskilt svårt. Men det är på många sätt ett hantverk som man kan lära sig och med tiden bli allt bättre på.

    Att däremot bredda den totala synligheten, på ett kontrollerat sätt och att leda och lära upp en organisation i hur de breddar sin totala synlighet på nätet, är mer komplicerat och kräver professionell handledning kring fler aspekter än den rent tekniska, även om just den är en väldigt viktig del.

    Däremot håller jag med dig om att detta inte är någonting som en enmanskonsult klarar av. Det kräver för många kvaliteter. Det kräver grym koll på onpage-aspekterna (de rent tekniska), på onsite-aspekterna (strukturerad information), på det kommunikativa, på analysen och det är väl dumt att satsa pengar på SEO om man inte också ser till att sajten klarar av att konvertera söktrafiken.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  4. Jag är helt med på noterna. Däremot tycker jag sociala medier hypas för mycket som seo-faktor. Inte för att du
    gör det i detta inlägg, men av många andra över lag. Sociala medier kan ge länkar indirekt, men har man kapacitet kan man lika gärna skapa dessa själv. Onpage är knappt Seo, det är validering och att hålla sig till standard. Länkar är SEO.

    Kommentar av

    Kristoffer Wedholm

  5. Helt klart är inlänkar viktigt för höga positioner på söklistan. Men med bra och mycket innehåll är det fler som vill länka till din sida. Och då är det kanske stora och i Goggles ögon trovärdiga siter som länkar till sidan.

    Kommentar av

    Jörgen Johnsson

  6. För det första Pinberry testet är kanonbra för oss som vill lära sig att optimera,jag blev så lycklig och stolt då jag blev ”guru.
    Jag tror för att lyckas bra måste man i allafall som amatör tycka att
    det är förbaskat roligt att jaga bra inlänkar det går men självklart
    ligger man ju ”hästlängder” efter proffsen som har alla goda kontakter

    Kommentar av

    Bengt Bohlin

  7. Hur är det med länkköp om man vill ut att handla själv.
    Är blogvertiser bra för Sverige och har ni någon att rekommendera för den engelskspråkiga marknaden?

    Kommentar av

    Andreas

  8. Jag tycker ofta att SEO framhävs för mycket som ”rocket science” när det egentligen är hur enkelt som helst. Vem som helst med lite datorvana kan lära sig SEO.
    OnPage – Välstrukturerad site (kod och innehåll), validerad html och tydligt innehåll
    OffPage – Länkar och åter länkar

    Så, SEO-skolan klar!

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  9. För en nybörjare som jag finns det väldigt mycket och bra information om on page arbete men inte hur man ska bygga länkar.

    Kommentar av Niklas

  10. Niklas, det är ingen rocket science. Här kommer några snabba tips:
    – Kommentera bloggar
    – Signaturlänk på forum
    – Blogga
    – Gästblogga på andras bloggar
    – Bygg satellit-sajter
    – Länkkataloger
    – Artikelkataloger

    Jag har inte viktat dem på något vis, utan bara i den ordning jag kom på dem. Det där kommer du långt med.

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  11. Stefan – För någon som tycker att SEO är så barnsligt enkelt så rankar du rätt dåligt (läs: Inte alls) på ”webbutveckling” som trots allt ändå inleder din titel.

    Snabb analys av din sajt säger dessutom att din egna SEO-skola är långt ifrån avklarad, så tillbaka skolbänken och gör läxan rätt själv innan du förminskar en hel bransch hårda slit.

  12. Du skriver om vikten av att skaffa inlänkar och att ett SEO-proffs klarar av att skaffa länkar till en site men inte amatörer. Du kanske kunde gå in lite mer på vilka metoder ett proffs använder som vi amatörer missar.

    Kommentar av

    Andreas

  13. Andreas, det handlar inte om att det missas, det handlar om att det saknas muskler. Jag ska ge ett exempel: Köp upp konkurrenter i din nisch och länka från deras siter.

    Nu är det kanske ett övertydligt exempel men det krävs ordentligt med muskler för att göra det och om du inte tjänar bra med pengar på det du gör kan du helt enkelt inte.

  14. En välskriven sanning, som till stor del har att göra med att ”Joe” inte har tillgång till något länknätverk.

    Bra länkar är inte billiga, något man lär sig någorlunda snabbt i SEO branschen.

    Kommentar av Carl

  15. Länkbygge av inlänkar är själklart jätteviktiga men hur är det med utgående länkar? Kan det vara av värde att länka till en sida med hög pagerank, typ 8, eller tappar jag länkkraft jag får in till min sida från andra länkar via länken till sidan med högre pagerank? ska man sätta no follow på länkar från sin egen sida till andra sidor?

    Kommentar av

    Johan

  16. Bra utlänkar är vettigt men fokusera på att länka till det relevantaste du hittar snarare än att titta på Pagerank. Vi länkar själva ofta ut härifrån som exempel, en bloggpost blir mycket bättre om du kan visa fler källor.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner