Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Brand Signals som metod i din sökmotoroptimering

Brand Signals

Google har den senaste tiden börjat titta allt mer på vad de kallar Brand Signals. Det handlar om de faktorer som visar att man är ett stort varumärke för Google vill ge större varumärken mer plats i sökresultaten. Idag ska vi titta lite närmare på vad det är och vad man ska tänka på när man arbetar med varumärkessignaler.

Till att börja med så vill jag vara extremt tydlig, spring nu inte iväg och fokusera på varumärkesbyggande i din SEO om det sedan innan finns brister på andra ställen. Precis som alltid gäller Paretoprincipen, 20 procent av arbetet står för 80 procent av resultatet. Du ska alltså komma ihåg att det är bara när du redan gjort de mest lönsamma åtgärderna som du går vidare med den högre hängande frukten.

Så som med flingsalt, så ock med Brand Signals

SaltkarAllt för många hänförs av nya faktorer på det sätt som jag beskrivit i artikeln Shiny Object Syndrome, det är lätt att börja jaga retweets och omnämnanden i press istället för att först lägga grunden  men bra innehåll, tydlig struktur och rikligt med bra länkar. Jag vill gärna jämföra Brand Signals med flingsalt, det är hejigt att lägga på laxen men du måste ha en lax att lägga det på, flingsalt i sig är ingen middag.

När är det intressant?

Den stora frågan här är när blir det intressant att gå utanför den traditionella sökmotoroptimeringen och börja nalla på traditionell marknadsföring? Det är förstås alltid intressant om man kan få SEO-fördelar som en synergieffekt av marknadsföringen. Om du kan få bra lönsamhet med traditionell marknadsföring och få SEO som plusmeny är det naturligtvis hejigt. Om du är en liten site som vill satsa på SEO för att ta dig framåt och upplever att du måste börja köra print och anställa en lysande twittrare för att göra det så har du däremot fel.

Jag skulle vilja säga att det är dags när du redan nått så långt du kan ta dig med innehåll och länkar. Det är alltid billigare och bättre ROI med 100 bra artiklar och 100 bra länkar än med en TV-kampanj. TV-kampanjen ska alltså inte till innan du slagit i taket, när du helt enkelt inte kommer längre.

Vad är Brand Signals och hur skapar man dom?

Tyvärr finns det bara spekulationer om vad dessa signaler är, vi på Pineberry har inte lyckats ta fram en metod att mäta detta (mycket eftersom det inte går att göra i liten skala) och nätet i övrigt är som vanligt fyllt med snabbt fluktuerande rykten. Jag tänkte däremot ge mig in i det vanskliga beteendet att komma med kvalificerade gissningar. Kom ihåg att det är just det, gissningar från min sida.

Varumärkessökningar

Siffran ettDet allra första som jag är övertygad om är en tydlig brand signal är stora mängder brandrelaterat sök. Alltså många som söker efter ditt varumärke. Om andelen sökningar efter Pineberry stadigt ökar så är jag övertygad om att Google mer och mer kommer se oss som ett starkt varumärke. Om du pysslar med marknadsföring så vet du redan hur man skapar detta och om du inte sysslar med marknadsföring och vill uppnå brandsökningar så ska du helt enkelt börja.

Sociala Medier

Siffran tvåDet andra är sociala medier. Jag är ganska övertygad om att när Google pratar om att man tar med sociala signaler i sin algoritm så handlar det om att man använder det för att bedöma hur starkt ett varumärke är. Det är därför jag alltid är noga att påpeka att du inte ska jobba med Twitter, Facebook osv som SEO-strategi. Det är inte en strategi i mina ögon, det är en väg att bli ett brand. Precis som jag beskrivit ovan så är det här de 80% som ger 20% av resultatet, om du inte har resten på plats så kommer det inte ge något. Det ger bara något om du har grunden. Å andra sidan är det ganska enkelt att fixa det här, Linkedin, Facebook och Twitter, du vet hur man hittar dom och sätter upp profiler och sidor. Google plus är förstås extra intressant här.

Google Places

Siffran treGoogle Places är naturligtvis också en signal. Om du har ett företag med massor av kontor eller butiker registrerat hos Google så håller de rimligtvis koll på detta (de är ju inte direkt kända för att låta bli att titta på data). Det går att tänka sig att det finns en massa andra sådana tjänster som tillhandahåller liknande information, Linkedin, Yellow Pages etc. Det här är så klart lite komplext om man nu inte har ett hundratal butiker utspridda över världen men det går säkert att ta sig runt.

CTR

Siffran fyraCTR i Sökresultat kan vara en faktor. Allt fler pratar om att Click Through Rate i sökresultaten är en faktor i SEO. Av vad jag kunnat mäta är det inte så. Det kan mycket väl vara en faktor som bestämmer huruvida du är ett stort varumärke eller inte. Om sökarna hoppar över flera resultat för att klicka på ditt kan det mycket väl bero på att de känner igen siten och då har du en varumärkessignal. Det samma gäller bounce tillbaka till sökresultatet när de väl klickat, om du är ett stort varumärke vet de vad de har att vänta sig när de landar och då går man inte lika gärna tillbaka till sökresultatet igen.

+1, Likes, Mentions

Siffran 5Plus, mentions och likes är den sista gissningen jag ska ge mig på. Det är klart att Google håller koll på dessa signaler och det är också ganska tydligt att större varumärken får fler. Många sökmotoroptimerare hävdar att det här dessutom är mycket viktiga signaler i den vanliga optimeringen även om jag kanske inte håller med. Om Facebook och Twitter låter Google veta är osäkrare men de har åtminstone sin +1 att använda för data. Här är väl lösningen att implementera kopplingar och uppmuntra till klick.

Slutligen om Brand Signals

Jag vill än en gång trycka på att du inte kommer ta bra positioner bara för att Google anser att du är ett stort brand. Det är också därför jag menar att det inte är en strategi för sökmotoroptimering, det är det som kan ta dig det allra sista steget när allt annat redan är på max. Jag är fortfarande en person som älskar länkar och det är min bestämda åsikt att om du vill bli en riktigt bra sökmotoroptimerare så bör du också vara det.

3 kommentarer

  1. Lite underligt att inge kommenterat denna artikeln ännu för den är faktiskt bra.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  2. Alltid bra läsning här, men kan kännas lite svår att förstå ibland för en nybörjare inom detta.

    Kommentar av wahlman

  3. Bra artikel,
    jag håller helt och hållet med på många punkter!

    Kommentar av William

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner