Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Brand Signals som metod i din sökmotoroptimering

Brand Signals

Google har den senaste tiden börjat titta allt mer på vad de kallar Brand Signals. Det handlar om de faktorer som visar att man är ett stort varumärke för Google vill ge större varumärken mer plats i sökresultaten. Idag ska vi titta lite närmare på vad det är och vad man ska tänka på när man arbetar med varumärkessignaler.

Till att börja med så vill jag vara extremt tydlig, spring nu inte iväg och fokusera på varumärkesbyggande i din SEO om det sedan innan finns brister på andra ställen. Precis som alltid gäller Paretoprincipen, 20 procent av arbetet står för 80 procent av resultatet. Du ska alltså komma ihåg att det är bara när du redan gjort de mest lönsamma åtgärderna som du går vidare med den högre hängande frukten.

Så som med flingsalt, så ock med Brand Signals

SaltkarAllt för många hänförs av nya faktorer på det sätt som jag beskrivit i artikeln Shiny Object Syndrome, det är lätt att börja jaga retweets och omnämnanden i press istället för att först lägga grunden  men bra innehåll, tydlig struktur och rikligt med bra länkar. Jag vill gärna jämföra Brand Signals med flingsalt, det är hejigt att lägga på laxen men du måste ha en lax att lägga det på, flingsalt i sig är ingen middag.

När är det intressant?

Den stora frågan här är när blir det intressant att gå utanför den traditionella sökmotoroptimeringen och börja nalla på traditionell marknadsföring? Det är förstås alltid intressant om man kan få SEO-fördelar som en synergieffekt av marknadsföringen. Om du kan få bra lönsamhet med traditionell marknadsföring och få SEO som plusmeny är det naturligtvis hejigt. Om du är en liten site som vill satsa på SEO för att ta dig framåt och upplever att du måste börja köra print och anställa en lysande twittrare för att göra det så har du däremot fel.

Jag skulle vilja säga att det är dags när du redan nått så långt du kan ta dig med innehåll och länkar. Det är alltid billigare och bättre ROI med 100 bra artiklar och 100 bra länkar än med en TV-kampanj. TV-kampanjen ska alltså inte till innan du slagit i taket, när du helt enkelt inte kommer längre.

Vad är Brand Signals och hur skapar man dom?

Tyvärr finns det bara spekulationer om vad dessa signaler är, vi på Pineberry har inte lyckats ta fram en metod att mäta detta (mycket eftersom det inte går att göra i liten skala) och nätet i övrigt är som vanligt fyllt med snabbt fluktuerande rykten. Jag tänkte däremot ge mig in i det vanskliga beteendet att komma med kvalificerade gissningar. Kom ihåg att det är just det, gissningar från min sida.

Varumärkessökningar

Siffran ettDet allra första som jag är övertygad om är en tydlig brand signal är stora mängder brandrelaterat sök. Alltså många som söker efter ditt varumärke. Om andelen sökningar efter Pineberry stadigt ökar så är jag övertygad om att Google mer och mer kommer se oss som ett starkt varumärke. Om du pysslar med marknadsföring så vet du redan hur man skapar detta och om du inte sysslar med marknadsföring och vill uppnå brandsökningar så ska du helt enkelt börja.

Sociala Medier

Siffran tvåDet andra är sociala medier. Jag är ganska övertygad om att när Google pratar om att man tar med sociala signaler i sin algoritm så handlar det om att man använder det för att bedöma hur starkt ett varumärke är. Det är därför jag alltid är noga att påpeka att du inte ska jobba med Twitter, Facebook osv som SEO-strategi. Det är inte en strategi i mina ögon, det är en väg att bli ett brand. Precis som jag beskrivit ovan så är det här de 80% som ger 20% av resultatet, om du inte har resten på plats så kommer det inte ge något. Det ger bara något om du har grunden. Å andra sidan är det ganska enkelt att fixa det här, Linkedin, Facebook och Twitter, du vet hur man hittar dom och sätter upp profiler och sidor. Google plus är förstås extra intressant här.

Google Places

Siffran treGoogle Places är naturligtvis också en signal. Om du har ett företag med massor av kontor eller butiker registrerat hos Google så håller de rimligtvis koll på detta (de är ju inte direkt kända för att låta bli att titta på data). Det går att tänka sig att det finns en massa andra sådana tjänster som tillhandahåller liknande information, Linkedin, Yellow Pages etc. Det här är så klart lite komplext om man nu inte har ett hundratal butiker utspridda över världen men det går säkert att ta sig runt.

CTR

Siffran fyraCTR i Sökresultat kan vara en faktor. Allt fler pratar om att Click Through Rate i sökresultaten är en faktor i SEO. Av vad jag kunnat mäta är det inte så. Det kan mycket väl vara en faktor som bestämmer huruvida du är ett stort varumärke eller inte. Om sökarna hoppar över flera resultat för att klicka på ditt kan det mycket väl bero på att de känner igen siten och då har du en varumärkessignal. Det samma gäller bounce tillbaka till sökresultatet när de väl klickat, om du är ett stort varumärke vet de vad de har att vänta sig när de landar och då går man inte lika gärna tillbaka till sökresultatet igen.

+1, Likes, Mentions

Siffran 5Plus, mentions och likes är den sista gissningen jag ska ge mig på. Det är klart att Google håller koll på dessa signaler och det är också ganska tydligt att större varumärken får fler. Många sökmotoroptimerare hävdar att det här dessutom är mycket viktiga signaler i den vanliga optimeringen även om jag kanske inte håller med. Om Facebook och Twitter låter Google veta är osäkrare men de har åtminstone sin +1 att använda för data. Här är väl lösningen att implementera kopplingar och uppmuntra till klick.

Slutligen om Brand Signals

Jag vill än en gång trycka på att du inte kommer ta bra positioner bara för att Google anser att du är ett stort brand. Det är också därför jag menar att det inte är en strategi för sökmotoroptimering, det är det som kan ta dig det allra sista steget när allt annat redan är på max. Jag är fortfarande en person som älskar länkar och det är min bestämda åsikt att om du vill bli en riktigt bra sökmotoroptimerare så bör du också vara det.

3 kommentarer

  1. Lite underligt att inge kommenterat denna artikeln ännu för den är faktiskt bra.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  2. Alltid bra läsning här, men kan kännas lite svår att förstå ibland för en nybörjare inom detta.

    Kommentar av wahlman

  3. Bra artikel,
    jag håller helt och hållet med på många punkter!

    Kommentar av William

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner