Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Branded Keywords – Non Branded Keywords (mäta resultat)

Det kan vara svårt att bestämma sig för hur man vill mäta sina resultat av sökmotoroptimeringen. Många tycker att det är bottomline som räknas, alltså hur stor ökning man fått på vinsten eller kanske intäkterna. Det kan lätt bli fel om man mäter så för det är så mycket annat som spelar in. Det är visserligen viktigt men det är inte riktigt ett bra mått på din seo.

Min åsikt att den bästa mätningen man kan göra är att mäta ökningen i Non Branded Keyword visits. Alltså de besök som kommer från sökmotorerna men som inte innehåller själva varumärket. Det är inte heller ett exakt mått på hur sökmotoroptimeringen gått eftersom alla andra typer av besök också kommer att öka om non branded orden ökar. Det man kan se är däremot de direkta resultaten. Om inte non branded ökar så har inte sökmotoroptimeringen gått hem (under förutsättning att du inte optimerar för ett enda sökord och det är ditt brand).

Om du vill kolla non branded keywords i Google Analytics är det Traffic sources / keywords som gäller och där väljer du att exkludera ditt varumärke.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner