Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Branded Keywords – Non Branded Keywords (mäta resultat)

Det kan vara svårt att bestämma sig för hur man vill mäta sina resultat av sökmotoroptimeringen. Många tycker att det är bottomline som räknas, alltså hur stor ökning man fått på vinsten eller kanske intäkterna. Det kan lätt bli fel om man mäter så för det är så mycket annat som spelar in. Det är visserligen viktigt men det är inte riktigt ett bra mått på din seo.

Min åsikt att den bästa mätningen man kan göra är att mäta ökningen i Non Branded Keyword visits. Alltså de besök som kommer från sökmotorerna men som inte innehåller själva varumärket. Det är inte heller ett exakt mått på hur sökmotoroptimeringen gått eftersom alla andra typer av besök också kommer att öka om non branded orden ökar. Det man kan se är däremot de direkta resultaten. Om inte non branded ökar så har inte sökmotoroptimeringen gått hem (under förutsättning att du inte optimerar för ett enda sökord och det är ditt brand).

Om du vill kolla non branded keywords i Google Analytics är det Traffic sources / keywords som gäller och där väljer du att exkludera ditt varumärke.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner