Sökmotorkonsult.se

Broken Link Building – vad är det?

En av de allra populäraste metoderna för länkbygge internationellt är något som kallas Broken Link Building. Jag har ännu inte hört något namn för det på svenska så kom gärna med förslag. Det är i alla fall dags att vi tar en titt på vad det är och hur det går till

Till att börja med ska vi försöka komma överens om vad Broken Link Building är. Det är att dra nytta av brutna länkar på nätet, hitta sajter med brutna länkar och övertala webmastern om att av en eller annan anledning styra om länken till dig. Det finns många fördelar med taktiken, en är att det faktiskt är ett väldigt kraftfullt sätt att bygga länkar, en annan är att man faktiskt städar upp lite på nätet genom att rädda lite besökare från att mötas av 404.

Hur går Broken Link Building till?

Det finns flera sätt att göra Broken Link Building och vi ska inte gräva allt för djupt i dem. I huvudsak går arbetet till enligt följande:

  1. Du söker på ett sökord och går in på var och en av sidorna i sökresultatet (tänk de 100 första eller något sådant).
  2. Du testar alla länkar på sidorna för att se vilka som pekar till sidor som inte längre finns.
  3. När du har en lista på sidor inom ditt ämne som försvunnit plockar du ut en eller några av dessa som har gott om inlänkar.
  4. Du skriver en ny artikel motsvarande den som försvunnit, gärna bättre och aktuellare.
  5. Du kontaktar alla som länkat till den gamla sidan och ber dem länka till dig istället.

En liten procent (lite större om du är väldigt bra på det) av dem du kontaktar kan antas välja att länka till dig istället och vips så har du fått en rad relevanta länkar och kan börja om igen från punkt ett. Låter som mycket jobb? Det är det utan tvekan men det finns gott om verktyg för att förenkla arbetet och det allra intressantaste jag hittat kommer från Citation Labs och toppar mycket riktigt om man söker efter broken link building, verktyget heter Broken Link Finder, det kostar en del men det underlättar också en stor del av arbetet. Ett annat verktyg som jag vill tala mig varm om här är Screaming Frog, om du inte testat det än har du missat något stort (inte bara för den här taktiken, det är ett superverktyg för att spindla sajter). Det tredje verktyget, som du redan känner till, är Majestic SEO (här har de en film om hur du kan använda Majestic för Broken Link Building).

Jag skulle faktiskt också vilja tipsa om en artikel från Moz, de kanske överkomplicerar lite men den är fylld av matnyttigheter.

Bilden kommer från CGMegee

 

Sidan är senast uppdaterad 2020-01-30

4 kommentarer

  1. Jag brukar kalla det ”döda länkar” eller ”döda sidor” -länkbyggande när jag pratar med mina kunder.

    Kommentar av Henrik Vikström

  2. Köpa gamla domäner via snapback måste väl ses som det ultimata ”broken linkbuilding”?

    :-)

    Kommentar av Christian R

  3. Gillade sidan snapback.se väldigt mycket, där man fort också kan se ifall domänen har inlänkar och är med i DMOZ. Tack för ett nytt roligt sätt att utöva seo på :)

    Kommentar av Andreas H

  4. Gamla domäner är ju inte broken linkbuilding utan något annat ;D

    Kommentar av Fredrik Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?