Sökmotorkonsult.se

Broken Link Building – vad är det?

En av de allra populäraste metoderna för länkbygge internationellt är något som kallas Broken Link Building. Jag har ännu inte hört något namn för det på svenska så kom gärna med förslag. Det är i alla fall dags att vi tar en titt på vad det är och hur det går till

Till att börja med ska vi försöka komma överens om vad Broken Link Building är. Det är att dra nytta av brutna länkar på nätet, hitta sajter med brutna länkar och övertala webmastern om att av en eller annan anledning styra om länken till dig. Det finns många fördelar med taktiken, en är att det faktiskt är ett väldigt kraftfullt sätt att bygga länkar, en annan är att man faktiskt städar upp lite på nätet genom att rädda lite besökare från att mötas av 404.

Hur går Broken Link Building till?

Det finns flera sätt att göra Broken Link Building och vi ska inte gräva allt för djupt i dem. I huvudsak går arbetet till enligt följande:

  1. Du söker på ett sökord och går in på var och en av sidorna i sökresultatet (tänk de 100 första eller något sådant).
  2. Du testar alla länkar på sidorna för att se vilka som pekar till sidor som inte längre finns.
  3. När du har en lista på sidor inom ditt ämne som försvunnit plockar du ut en eller några av dessa som har gott om inlänkar.
  4. Du skriver en ny artikel motsvarande den som försvunnit, gärna bättre och aktuellare.
  5. Du kontaktar alla som länkat till den gamla sidan och ber dem länka till dig istället.

En liten procent (lite större om du är väldigt bra på det) av dem du kontaktar kan antas välja att länka till dig istället och vips så har du fått en rad relevanta länkar och kan börja om igen från punkt ett. Låter som mycket jobb? Det är det utan tvekan men det finns gott om verktyg för att förenkla arbetet och det allra intressantaste jag hittat kommer från Citation Labs och toppar mycket riktigt om man söker efter broken link building, verktyget heter Broken Link Finder, det kostar en del men det underlättar också en stor del av arbetet. Ett annat verktyg som jag vill tala mig varm om här är Screaming Frog, om du inte testat det än har du missat något stort (inte bara för den här taktiken, det är ett superverktyg för att spindla sajter). Det tredje verktyget, som du redan känner till, är Majestic SEO (här har de en film om hur du kan använda Majestic för Broken Link Building).

Jag skulle faktiskt också vilja tipsa om en artikel från Moz, de kanske överkomplicerar lite men den är fylld av matnyttigheter.

Bilden kommer från CGMegee

 

Sidan är senast uppdaterad 2020-01-30

4 kommentarer

  1. Jag brukar kalla det ”döda länkar” eller ”döda sidor” -länkbyggande när jag pratar med mina kunder.

    Kommentar av Henrik Vikström

  2. Köpa gamla domäner via snapback måste väl ses som det ultimata ”broken linkbuilding”?

    :-)

    Kommentar av Christian R

  3. Gillade sidan snapback.se väldigt mycket, där man fort också kan se ifall domänen har inlänkar och är med i DMOZ. Tack för ett nytt roligt sätt att utöva seo på :)

    Kommentar av Andreas H

  4. Gamla domäner är ju inte broken linkbuilding utan något annat ;D

    Kommentar av Fredrik Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?