Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Broken Link Building – vad är det?

En av de allra populäraste metoderna för länkbygge internationellt är något som kallas Broken Link Building. Jag har ännu inte hört något namn för det på svenska så kom gärna med förslag. Det är i alla fall dags att vi tar en titt på vad det är och hur det går till

Till att börja med ska vi försöka komma överens om vad Broken Link Building är. Det är att dra nytta av brutna länkar på nätet, hitta sajter med brutna länkar och övertala webmastern om att av en eller annan anledning styra om länken till dig. Det finns många fördelar med taktiken, en är att det faktiskt är ett väldigt kraftfullt sätt att bygga länkar, en annan är att man faktiskt städar upp lite på nätet genom att rädda lite besökare från att mötas av 404.

Hur går Broken Link Building till?

Det finns flera sätt att göra Broken Link Building och vi ska inte gräva allt för djupt i dem. I huvudsak går arbetet till enligt följande:

  1. Du söker på ett sökord och går in på var och en av sidorna i sökresultatet (tänk de 100 första eller något sådant).
  2. Du testar alla länkar på sidorna för att se vilka som pekar till sidor som inte längre finns.
  3. När du har en lista på sidor inom ditt ämne som försvunnit plockar du ut en eller några av dessa som har gott om inlänkar.
  4. Du skriver en ny artikel motsvarande den som försvunnit, gärna bättre och aktuellare.
  5. Du kontaktar alla som länkat till den gamla sidan och ber dem länka till dig istället.

En liten procent (lite större om du är väldigt bra på det) av dem du kontaktar kan antas välja att länka till dig istället och vips så har du fått en rad relevanta länkar och kan börja om igen från punkt ett. Låter som mycket jobb? Det är det utan tvekan men det finns gott om verktyg för att förenkla arbetet och det allra intressantaste jag hittat kommer från Citation Labs och toppar mycket riktigt om man söker efter broken link building, verktyget heter Broken Link Finder, det kostar en del men det underlättar också en stor del av arbetet. Ett annat verktyg som jag vill tala mig varm om här är Screaming Frog, om du inte testat det än har du missat något stort (inte bara för den här taktiken, det är ett superverktyg för att spindla sajter). Det tredje verktyget, som du redan känner till, är Majestic SEO (här har de en film om hur du kan använda Majestic för Broken Link Building).

Jag skulle faktiskt också vilja tipsa om en artikel från Moz, de kanske överkomplicerar lite men den är fylld av matnyttigheter.

Bilden kommer från CGMegee

 

4 kommentarer

  1. Jag brukar kalla det ”döda länkar” eller ”döda sidor” -länkbyggande när jag pratar med mina kunder.

    Kommentar av

    Henrik Vikström

  2. Köpa gamla domäner via snapback måste väl ses som det ultimata ”broken linkbuilding”?

    :-)

  3. Gillade sidan snapback.se väldigt mycket, där man fort också kan se ifall domänen har inlänkar och är med i DMOZ. Tack för ett nytt roligt sätt att utöva seo på :)

    Kommentar av

    Andreas H

  4. Gamla domäner är ju inte broken linkbuilding utan något annat ;D

    Kommentar av

    Fredrik Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner