Sökmotorkonsult.se

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En liten Google-bugg

En bugg hos Google har gjort att många sidor plötsligt försvunnit från Googles sökresultat. Här går vi igenom hur du ser om du är drabbad och vad du kan göra åt problemet.

Webbplatsägare från hela världen började i torsdags märka av att flera av deras sidor helt plötsligt var försvunna från Google. John Mueller från Google har bekräftat att det är en teknisk bugg hos Google som orsakat detta men att de jobbar på att lösa den och återindexera de försvunna sidorna. I skrivande stund är problemet dock fortfarande inte helt löst och många URL:er är fortfarande inte indexerade vilket Google också bekräftat.

För vår del har flera sidor försvunnit från index i och med denna bugg, bland annat den sida som vi försöker ranka för ”sökmotoroptimering”.

Screenshot över SERPEN på sökningen "sökmotoroptimering"

Se om du är drabbad

Det enklaste sättet att se om en specifik sida är utesluten ur index är att göra en site-sökning på Google, så som jag gjort på bilden ovan. Skriv in ”site:” följt av den URL du vill undersöka och sök.

Om det är en URL du vanligtvis har indexerad men som nu inte dyker upp är risken stor att det är denna bugg du råkat ut för (Detta under förutsättning att du inte har gjort någon annan förändring på sidan som gör att den inte indexeras).

Site-sökning

Du kan också kolla i Google Analytics för att få en känsla för hur den organiska trafiken från Google har utvecklat sig. Mitt tips är att du jämför perioden 5-7 april (fredag, lördag & söndag) med motsvarande dagar föregående vecka. Du kan sortera på Beteende –> Webbplatsinnehåll –> Målsidor för att få en känsla av hur individuella landningssidors organiska trafik från Google har sett ut före och under denna period.

Om vissa sidor har ett tydligt tapp i organisk trafik från Google kan det vara en indikator på att de inte längre syns i serpen. Testa då att göra en site-sökning på dessa URL:er för att se om de är indexerade.

Så återindexerar du sidorna på Google

Vår aggregerade data över genomsnittsranking för alla våra kunder visar ett markant tapp i positioner som en följd av de avindexerade sidorna. Det är fortfarande många sidor som är försvunna från Googles index. Det är i dagsläget oklart hur länge de kommer vara det. Du kan själv snabba på den processen och få dina sidor indexerade på Google igen.

Om du vet att en sida som ska vara indexerad inte är det kan du gå in i Search Console och ange URL:en i URL Inspection Tool. Klicka därefter på ”Begär indexering” för att låta Google spindla av sidan och indexera den igen.

Jag gjorde det med vår sida för sökmotoroptimering och på några minuter kommer den tillbaka i index. Jag har även gjort samma sak för en kund men där har sidan tyvärr inte kommit tillbaka ännu så denna teknik verkar inte helt pålitlig.

Sidan för Sökmotoroptimering tillbaka i serpen

Back in business!

Observera att en sida du anger i URL Inspection Tool kan skrivas ut som indexerad där – trots att den inte är det när du gör en site-sökning. Låt dig inte luras av detta utan begär att sidan ska indexeras av Google igen.

Om du har många sidor som blivit avindexerade kommer såklart detta vara en omständig process. Troligtvis kommer Google så småningom indexera sidorna igen men det kan ändå vara en bra idé att manuellt be dem indexera dina mest prioriterade sidor om de blivit avindexerade.

Har du drabbats av buggen? Blev det ett kännbart tapp i organisk trafik? Kommentera gärna!

Sidan är senast uppdaterad 2019-04-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?