Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En liten Google-bugg

En bugg hos Google har gjort att många sidor plötsligt försvunnit från Googles sökresultat. Här går vi igenom hur du ser om du är drabbad och vad du kan göra åt problemet.

Webbplatsägare från hela världen började i torsdags märka av att flera av deras sidor helt plötsligt var försvunna från Google. John Mueller från Google har bekräftat att det är en teknisk bugg hos Google som orsakat detta men att de jobbar på att lösa den och återindexera de försvunna sidorna. I skrivande stund är problemet dock fortfarande inte helt löst och många URL:er är fortfarande inte indexerade vilket Google också bekräftat.

För vår del har flera sidor försvunnit från index i och med denna bugg, bland annat den sida som vi försöker ranka för ”sökmotoroptimering”.

Screenshot över SERPEN på sökningen "sökmotoroptimering"

Se om du är drabbad

Det enklaste sättet att se om en specifik sida är utesluten ur index är att göra en site-sökning på Google, så som jag gjort på bilden ovan. Skriv in ”site:” följt av den URL du vill undersöka och sök.

Om det är en URL du vanligtvis har indexerad men som nu inte dyker upp är risken stor att det är denna bugg du råkat ut för (Detta under förutsättning att du inte har gjort någon annan förändring på sidan som gör att den inte indexeras).

Site-sökning

Du kan också kolla i Google Analytics för att få en känsla för hur den organiska trafiken från Google har utvecklat sig. Mitt tips är att du jämför perioden 5-7 april (fredag, lördag & söndag) med motsvarande dagar föregående vecka. Du kan sortera på Beteende –> Webbplatsinnehåll –> Målsidor för att få en känsla av hur individuella landningssidors organiska trafik från Google har sett ut före och under denna period.

Om vissa sidor har ett tydligt tapp i organisk trafik från Google kan det vara en indikator på att de inte längre syns i serpen. Testa då att göra en site-sökning på dessa URL:er för att se om de är indexerade.

Så återindexerar du sidorna på Google

Vår aggregerade data över genomsnittsranking för alla våra kunder visar ett markant tapp i positioner som en följd av de avindexerade sidorna. Det är fortfarande många sidor som är försvunna från Googles index. Det är i dagsläget oklart hur länge de kommer vara det. Du kan själv snabba på den processen och få dina sidor indexerade på Google igen.

Om du vet att en sida som ska vara indexerad inte är det kan du gå in i Search Console och ange URL:en i URL Inspection Tool. Klicka därefter på ”Begär indexering” för att låta Google spindla av sidan och indexera den igen.

Jag gjorde det med vår sida för sökmotoroptimering och på några minuter kommer den tillbaka i index. Jag har även gjort samma sak för en kund men där har sidan tyvärr inte kommit tillbaka ännu så denna teknik verkar inte helt pålitlig.

Sidan för Sökmotoroptimering tillbaka i serpen

Back in business!

Observera att en sida du anger i URL Inspection Tool kan skrivas ut som indexerad där – trots att den inte är det när du gör en site-sökning. Låt dig inte luras av detta utan begär att sidan ska indexeras av Google igen.

Om du har många sidor som blivit avindexerade kommer såklart detta vara en omständig process. Troligtvis kommer Google så småningom indexera sidorna igen men det kan ändå vara en bra idé att manuellt be dem indexera dina mest prioriterade sidor om de blivit avindexerade.

Har du drabbats av buggen? Blev det ett kännbart tapp i organisk trafik? Kommentera gärna!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner