Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

iPad-bugg i Google Analytics

Ipad bugg

Vi har upptäckt en tidigare bugg gällande iPad-trafik i Google Analytics som gör att oktober månads organiska trafik ökar kraftigt, jämfört med föregående månaders.

Google Analytics har till och från haft problem med att hantera trafik från Apples operativsystem iOS. Vi har upptäckt ytterligare en tidigare bugg i Google Analytics som går att härleda till iOS och i detta fall iPad.

Vi har konstaterat att den 1 oktober 2013 ökade den organiska trafiken från iPad med lika mycket som direkttrafiken från iPad gick ner. Det här beror troligtvis på att en tidigare bugg är löst och trafiken borde ha varit organisk trafik hela tiden. Det här leder till att det blir svårt att jämföra denna månads organiska trafik med föregående månaders, om man inte väljer att utesluta trafiken från iPads i sina rapporter.

Den stora frågan är ifall det är Google eller Apple som har löst problemet? Enligt oss tyder det på att det är Google som har löst problemet i och med att de gick ut med sin stora release av nyheter i Google Analytics den 1 oktober.

Är det flera av er där ute som har noterat detta problem?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner