Sökmotorkonsult.se

iPad-bugg i Google Analytics

Ipad bugg

Vi har upptäckt en tidigare bugg gällande iPad-trafik i Google Analytics som gör att oktober månads organiska trafik ökar kraftigt, jämfört med föregående månaders.

Google Analytics har till och från haft problem med att hantera trafik från Apples operativsystem iOS. Vi har upptäckt ytterligare en tidigare bugg i Google Analytics som går att härleda till iOS och i detta fall iPad.

Vi har konstaterat att den 1 oktober 2013 ökade den organiska trafiken från iPad med lika mycket som direkttrafiken från iPad gick ner. Det här beror troligtvis på att en tidigare bugg är löst och trafiken borde ha varit organisk trafik hela tiden. Det här leder till att det blir svårt att jämföra denna månads organiska trafik med föregående månaders, om man inte väljer att utesluta trafiken från iPads i sina rapporter.

Den stora frågan är ifall det är Google eller Apple som har löst problemet? Enligt oss tyder det på att det är Google som har löst problemet i och med att de gick ut med sin stora release av nyheter i Google Analytics den 1 oktober.

Är det flera av er där ute som har noterat detta problem?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?