Sökmotorkonsult.se

iPad-bugg i Google Analytics

Ipad bugg

Vi har upptäckt en tidigare bugg gällande iPad-trafik i Google Analytics som gör att oktober månads organiska trafik ökar kraftigt, jämfört med föregående månaders.

Google Analytics har till och från haft problem med att hantera trafik från Apples operativsystem iOS. Vi har upptäckt ytterligare en tidigare bugg i Google Analytics som går att härleda till iOS och i detta fall iPad.

Vi har konstaterat att den 1 oktober 2013 ökade den organiska trafiken från iPad med lika mycket som direkttrafiken från iPad gick ner. Det här beror troligtvis på att en tidigare bugg är löst och trafiken borde ha varit organisk trafik hela tiden. Det här leder till att det blir svårt att jämföra denna månads organiska trafik med föregående månaders, om man inte väljer att utesluta trafiken från iPads i sina rapporter.

Den stora frågan är ifall det är Google eller Apple som har löst problemet? Enligt oss tyder det på att det är Google som har löst problemet i och med att de gick ut med sin stora release av nyheter i Google Analytics den 1 oktober.

Är det flera av er där ute som har noterat detta problem?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?