Sökmotorkonsult.se

iPad-bugg i Google Analytics

Ipad bugg

Vi har upptäckt en tidigare bugg gällande iPad-trafik i Google Analytics som gör att oktober månads organiska trafik ökar kraftigt, jämfört med föregående månaders.

Google Analytics har till och från haft problem med att hantera trafik från Apples operativsystem iOS. Vi har upptäckt ytterligare en tidigare bugg i Google Analytics som går att härleda till iOS och i detta fall iPad.

Vi har konstaterat att den 1 oktober 2013 ökade den organiska trafiken från iPad med lika mycket som direkttrafiken från iPad gick ner. Det här beror troligtvis på att en tidigare bugg är löst och trafiken borde ha varit organisk trafik hela tiden. Det här leder till att det blir svårt att jämföra denna månads organiska trafik med föregående månaders, om man inte väljer att utesluta trafiken från iPads i sina rapporter.

Den stora frågan är ifall det är Google eller Apple som har löst problemet? Enligt oss tyder det på att det är Google som har löst problemet i och med att de gick ut med sin stora release av nyheter i Google Analytics den 1 oktober.

Är det flera av er där ute som har noterat detta problem?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!