Sökmotorkonsult.se

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Kom igång

Affiliates är ett första steg för många som tar sig in i vår fantastiska bransch och vi tänkte sätta upp en artikelserie med de viktigaste aspekterna att tänka på när man sätter upp en affiliatesajt.

Vi kommer i artikelseriens olika delar gå igenom byggandet av en affiliatesajt med fokus på SEO-perspektivet.

  1. Hitta en nisch som du anser är tillräckligt lukrativ för att de ska finnas potential att tjäna pengar på trafiken som förmedlas vidare. Ett bra tips är att titta på föreslagna CPC-nivåer i sökordsplaneraren (klickkostnader enligt adwords) eller eCPC hos affiliatenätverken.
  2. Lokalisera ett huvudsökord som är affiliatesajtens huvudfokus att nå goda positioner på. Undersök konkurrensen noggrant genom att undersöka hur pass optimerade konkurrenterna på sökordet är samt hur pass starka länkprofiler konkurrenterna har.
  3. Ta fram en plan för vilka övriga sökord inom segmentet som bör finnas med på webbplatsen.
  4. Sätt upp en webbplatsstruktur med vilket sökord som ska finnas på vilken sida samt hur webbplatsarkitekturen ska se ut.
  5. Leta upp en ledig domän som gärna får innehålla huvudsökordet för webbplatsen.

I nästa steg av bygget av en affiliatesajt tittar vi på hur man sätter upp grundförutsättningarna för en bra affiliatesajt i WordPress.

Sidan är senast uppdaterad 2016-05-16

2 kommentarer

  1. Tack för bra artikel. När kommer fortsättningen?

    Kommentar av Robert

  2. […] steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?