Sökmotorkonsult.se

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Kom igång

Affiliates är ett första steg för många som tar sig in i vår fantastiska bransch och vi tänkte sätta upp en artikelserie med de viktigaste aspekterna att tänka på när man sätter upp en affiliatesajt.

Vi kommer i artikelseriens olika delar gå igenom byggandet av en affiliatesajt med fokus på SEO-perspektivet.

  1. Hitta en nisch som du anser är tillräckligt lukrativ för att de ska finnas potential att tjäna pengar på trafiken som förmedlas vidare. Ett bra tips är att titta på föreslagna CPC-nivåer i sökordsplaneraren (klickkostnader enligt adwords) eller eCPC hos affiliatenätverken.
  2. Lokalisera ett huvudsökord som är affiliatesajtens huvudfokus att nå goda positioner på. Undersök konkurrensen noggrant genom att undersöka hur pass optimerade konkurrenterna på sökordet är samt hur pass starka länkprofiler konkurrenterna har.
  3. Ta fram en plan för vilka övriga sökord inom segmentet som bör finnas med på webbplatsen.
  4. Sätt upp en webbplatsstruktur med vilket sökord som ska finnas på vilken sida samt hur webbplatsarkitekturen ska se ut.
  5. Leta upp en ledig domän som gärna får innehålla huvudsökordet för webbplatsen.

I nästa steg av bygget av en affiliatesajt tittar vi på hur man sätter upp grundförutsättningarna för en bra affiliatesajt i WordPress.

Sidan är senast uppdaterad 2016-05-16

2 kommentarer

  1. Tack för bra artikel. När kommer fortsättningen?

    Kommentar av Robert

  2. […] steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?