Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Kom igång

Affiliates är ett första steg för många som tar sig in i vår fantastiska bransch och vi tänkte sätta upp en artikelserie med de viktigaste aspekterna att tänka på när man sätter upp en affiliatesajt.

Vi kommer i artikelseriens olika delar gå igenom byggandet av en affiliatesajt med fokus på SEO-perspektivet.

  1. Hitta en nisch som du anser är tillräckligt lukrativ för att de ska finnas potential att tjäna pengar på trafiken som förmedlas vidare. Ett bra tips är att titta på föreslagna CPC-nivåer i sökordsplaneraren (klickkostnader enligt adwords) eller eCPC hos affiliatenätverken.
  2. Lokalisera ett huvudsökord som är affiliatesajtens huvudfokus att nå goda positioner på. Undersök konkurrensen noggrant genom att undersöka hur pass optimerade konkurrenterna på sökordet är samt hur pass starka länkprofiler konkurrenterna har.
  3. Ta fram en plan för vilka övriga sökord inom segmentet som bör finnas med på webbplatsen.
  4. Sätt upp en webbplatsstruktur med vilket sökord som ska finnas på vilken sida samt hur webbplatsarkitekturen ska se ut.
  5. Leta upp en ledig domän som gärna får innehålla huvudsökordet för webbplatsen.

I nästa steg av bygget av en affiliatesajt tittar vi på hur man sätter upp grundförutsättningarna för en bra affiliatesajt i WordPress.

2 kommentarer

  1. Tack för bra artikel. När kommer fortsättningen?

    Kommentar av

    Robert

  2. […] steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner