Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Kom igång

Affiliates är ett första steg för många som tar sig in i vår fantastiska bransch och vi tänkte sätta upp en artikelserie med de viktigaste aspekterna att tänka på när man sätter upp en affiliatesajt.

Vi kommer i artikelseriens olika delar gå igenom byggandet av en affiliatesajt med fokus på SEO-perspektivet.

  1. Hitta en nisch som du anser är tillräckligt lukrativ för att de ska finnas potential att tjäna pengar på trafiken som förmedlas vidare. Ett bra tips är att titta på föreslagna CPC-nivåer i sökordsplaneraren (klickkostnader enligt adwords) eller eCPC hos affiliatenätverken.
  2. Lokalisera ett huvudsökord som är affiliatesajtens huvudfokus att nå goda positioner på. Undersök konkurrensen noggrant genom att undersöka hur pass optimerade konkurrenterna på sökordet är samt hur pass starka länkprofiler konkurrenterna har.
  3. Ta fram en plan för vilka övriga sökord inom segmentet som bör finnas med på webbplatsen.
  4. Sätt upp en webbplatsstruktur med vilket sökord som ska finnas på vilken sida samt hur webbplatsarkitekturen ska se ut.
  5. Leta upp en ledig domän som gärna får innehålla huvudsökordet för webbplatsen.

I nästa steg av bygget av en affiliatesajt tittar vi på hur man sätter upp grundförutsättningarna för en bra affiliatesajt i WordPress.

2 kommentarer

  1. Tack för bra artikel. När kommer fortsättningen?

    Kommentar av

    Robert

  2. […] steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner