Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Kom igång

Affiliates är ett första steg för många som tar sig in i vår fantastiska bransch och vi tänkte sätta upp en artikelserie med de viktigaste aspekterna att tänka på när man sätter upp en affiliatesajt.

Vi kommer i artikelseriens olika delar gå igenom byggandet av en affiliatesajt med fokus på SEO-perspektivet.

  1. Hitta en nisch som du anser är tillräckligt lukrativ för att de ska finnas potential att tjäna pengar på trafiken som förmedlas vidare. Ett bra tips är att titta på föreslagna CPC-nivåer i sökordsplaneraren (klickkostnader enligt adwords) eller eCPC hos affiliatenätverken.
  2. Lokalisera ett huvudsökord som är affiliatesajtens huvudfokus att nå goda positioner på. Undersök konkurrensen noggrant genom att undersöka hur pass optimerade konkurrenterna på sökordet är samt hur pass starka länkprofiler konkurrenterna har.
  3. Ta fram en plan för vilka övriga sökord inom segmentet som bör finnas med på webbplatsen.
  4. Sätt upp en webbplatsstruktur med vilket sökord som ska finnas på vilken sida samt hur webbplatsarkitekturen ska se ut.
  5. Leta upp en ledig domän som gärna får innehålla huvudsökordet för webbplatsen.

I nästa steg av bygget av en affiliatesajt tittar vi på hur man sätter upp grundförutsättningarna för en bra affiliatesajt i WordPress.

2 kommentarer

  1. Tack för bra artikel. När kommer fortsättningen?

    Kommentar av

    Robert

  2. […] steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiva displayannonser google ads

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

Responsiva displayannonser är nu utrullat som ett nytt standardformat. Läs mer här.

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner