Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ska jag bygga ett nätverk av siter?

Karta

Efter några år som ehandlare eller affiliate är det lätt att slås av tanken att kunna leverera länkar till sig själv. Det är en naturlig följd av att antingen jaga efter länkar eller köpa dem, hur svårt kan det egentligen vara att bygga ett nätverk av siter?

Det finns mycket som lockar med ett sitenäteverk, att själv kunna se till att det trillar in bra länkar till rätt landningssida med precis rätt ankartext utan att behöva anstränga sig det minsta (eller betala surt förvärvade slantar) låter som en lyx. Det finns ett stort problem med själva idén däremot. Problemet är Googles algoritm.

Det korta svaret på frågan om jag rekommenderar dig att bygga ett nätverk av siter för att få länkar från är nej. Det är en alldeles komplex operation för att lösa ett ganska lätt problem. Förklaringen är relativt enkel. Du känner säkert till hur Googles algoritm fungerar, en stark site som länkar till dig gör att du rankar högre. För att den siten ska vara stark behöver den i sin tur länkar från andra starka siter.

Genom att bygga ett nätverk av siter flyttar du bara steget en generation bort. Du tänkte dig att du skulle slippa jaga länkar genom att själv tillhandahålla dem men när du byggt hundra siter med tillräckligt bra innehåll och länkat till din webshop, var står du då? Då står du i en sits där du har hundra riktigt svaga siter och länkar från svaga siter är inte alls lika bra som länkar från starka siter. Istället för att bygga länkar till en site har du nu kommit till situationen att du måste bygga länkar till 100 siter.

Det är alltså ganska svårt att få lönsamhet på ett nätverk av siter, det finns egentligen bara två saker som kan göra det lönsamt och båda krävs. Det första är skala och det andra är avsättning. Om du byggt nätverk ett tag lär du dig att du inte kan länka ihop det för att tjäna styrka på det sättet, risken blir alldeles för hög. Du måste ha stora och skalbara modeller för att få tag på inlänkar till dina siter, det är svårt att bygga. Du måste också kunna dra full nytta av siterna för att det ska vara lönsamt, att bygga en site bara för att länka till en webshop blir i princip aldrig lönsamt, du måste kunna länka till ganska många siter för att du ska kunna räkna hem investeringen.

Svaret på frågan är alltså nej, jag rekommenderar nästan aldrig att du tar dig an ett sådant projekt.

16 kommentarer

  1. Håller med om att det är svårt att räkna hem en investering i ett sajt-nätverk i form av sökmotorplaceringar för huvudsajten. Däremot kan det göra satsningen värd att göra om syftet med sajterna är dubbelt – d v s dels att ge SEO-juice till huvudsajten men också att ta placeringar med sajterna själva. Då kan man driva trafik och försäljning till huvudsajten. Med tanke på att sajterna kan bli väldigt nischade och dessutom innehålla sökord i domännamnet kan det bli ett effektivt sätt att driva trafik/försäljning. Approachen blir i princip att bygga upp en affiliate-försäljning fast in-house.

    Kommentar av Joel Falck

  2. Är medveten om att där inte finns någon generell optimal lösning men det är så att jag, och troligtvis många med mig, redan har utvecklat och nu sitter på ca 25-30 MFA-sajter (PR0-3) varav en tredjedel rankar 2-10 på sitt huvudsökord. Finns det någon generell metod för att få ut maximal kraft eller är det smidigaste att söka upp länkbyten så att jag länkar ut från mitt nätverk och får nya, fräscha, inlänkar? Det senaste kräver trots allt en hel del extra arbete som många gärna vill komma runt.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  3. Stefan, det är svårt att säga något generellt, hur har du fått tag på de tidigare länkarna?

  4. Jag är inne på Joels linje om att bli sin egen ”affiliate”. Plus att m man kan tränga in ett par sidor på topp tio så innebär det att lika många konkurrenter inte får plats på topp tio!

    Kommentar av Magnus Holmström

  5. Detta inlägg låter mer som att ”skrämma kunder” att stanna kvar än något annat.

    Skulle vilja säga att 95% av alla som köper SEO skulle klara av att göra sin SEO själv, för ärligt talat. Det handlar inte om raketforskning även fast ni (och många andra seo-företag/proffs) gärna vill få det till att vara så.

    Håller med om att man ”flyttar länkarna” ett steg ut, många glömmer bort att dessa ”nätverkssiter” även behöver länkar, och bygger man upp sitt länknätverk smart, i klusterform (ett kluster = ett litet länknätverk) så kan man dra nytta av det och länka ett kluster ut mot andra.

    Och, om man som kund börjar tänka i dessa banor, då är man nog rätt insatt i SEO och när man väl fått till ett litet nätverk har man börjat få lite SEO-kapital att nyttja vid länkbyten/länkförsäljning etc.

    En annan sak man behöver ta i beaktning är ROI. Vart får jag bäst ROI? Eget länknätverk eller hos ett SEO-företag?

    De allra flesta som idag köper SEO skulle med enkla grundkunskaper själva kunna sköta den, för ni som jag, vet att de flesta behöver ”lokal SEO” och där behövs det knappt något länkbygge att tala om.

    Nu är det ju så att jag har en ”konkurrent i min SERP” som köper SEO ifrån er, och handlar det om den typen av länkar (länknätverk), då kan de flesta klara av att bygga nätverk, för mycket av det jag sett är av riktigt låg kvalite vilket gör det lättare för en annan, nu vet man ”vart man kan lägga ribban”.

    Det ser även ut att inte vara siter ni äger, utan engelska ltd bolag som äger domänerna. en handfull sådana. men, skit är skit, oavsett vem som står som ägare av länknätverket.

  6. Ett litet tillägg:

    En annan sak man måste beakta är att lägga ut länknätverket på flera webhosts (ip-nummer), flera olika ägare på domäner etc. speciellt när man börjar få upp ett lite större nätverk.

  7. @Magnus: Mina nuvarande inlänkar kommer huvudsakligen från bloggkommentarer. Tänker dock främst på om det finns någon generell tanke bakom hur man kan länka samman nätverket för att höja så många som möjligt. Klassiska länkhjul är t.ex. något som bör undvikas idag. Frågan är om en länkpyramid är den smidigaste lösningen i dagsläget om man inte vill lägga ner alldeles för mycket tid på det?

    Kommentar av Stefan Nilsson

  8. Japp, där finns det ett bra svar. Länka inte samman. Jag upplever att det är vad som gör hela skillnaden om du lyckas på skala eller inte. Om du länkar samman 10, 30 eller 200 siter kan det funka (längre). Om du länkar samman 1000 eller 10000 så blir det genast mycket farligare.

  9. Jag är ny inom detta med seo. Så ja fick en fundering när jag läste detta. Jag har några satellit sidor som jag har länkat mot min huvudsida, är det inte bra att skaffa in länkar till sin huvudsida på det viset.

    Kommentar av wahlman

  10. Jo det kan vara bra men hur mycket ger det? Hur mycket länkar har du skaffat till satelliten och skulle du kunnat peka dem direkt istället?

  11. Finns det inte en poäng med att äga ett hyggligt antal siter utöver älsklingarna för att kunna köra ett aggressivare länkbygge (tänker främst länkjobb i prisklass 50-300:- som trots allt är rimliga pengar för hobbysnickare men dålig/farlig kvalitetet) och för att kunna tillgodogöra sig ”redan utnyttjad” länkkraft? Jag menar då inte ett nätverk, utan snarare en dålig version av sin riktiga sajt?

    Kommentar av Christoffer

  12. @Patrik

    Ja så kan man tycka, men det gäller ju allt från städning till matlagning. Men det skulle ta för mycket tid jämfört med att fokusera på sin kärnverksamhet, så då väljer man att köpa tjänsten istället.

    Sen kan det ju helt enkelt vara så att företagare tycker det hela är väldigt tråkigt(men nödvändigt) och därför betalar någon annan för att utföra länkbygge.

    Kommentar av Erik A

  13. Det finns många anledningar till att skapa sig ett nätverk av sajter. Visst, du får inte samma länkkraft från dina egna eftersom du lägger på ett led, men fördelarna du glömde nämna är bland annat:
    – Bygger du satelliter med relevant innehåll så blir också länken till din huvudsajt mer relevant, vilket i princip kompletterar för den förlorade länkstyrkan.
    – Du köpa nyckelordsdomäner till dina satelliter, som snabbt och enkelt rankar på mindre konkurrensutsatta termer och dra in pengar på det.
    – Har du en länk från låt säga blogg.se, så vill du inte ha en till länk från blogg.se till samma domän. Du lägger du den istället till satelliten, som i sin tur länkar vidare till din huvudsajten.
    – Det är lättare att ranka pos 1/2 med två olika domäner än det är att få samma domän att synas på både resultat 1 och 2, vill du ta över en marknad så blir det svårare med samma domän.
    – Du är inte lika rädd att skapa fullänkar till dina satelliter, styrkan pekas vidare till din huvudsajt och du har helt plöstligt ”tvättat” länken.
    – Sist, men verkligen inte minst, så kan du använda dina satelliter som länkresurser när du gör länkbyten, för att kunna få fler och bättre länkar till din huvudsajt.

    Kommentar av Johannes

  14. Hela tiden när jag läst denna artikel och tillhörande kommentarer så hade jag det i åtanke som Johannes nämnde. Att tvätta ”länken”. Om man har ett företag med ett varumärke kanske man inte vill spamma massa länkar till den, men väljer att göra det till sajter som agerar satelit för ens sajt. På så vis får man väl snyggare länkar från svenska sidor och inte massa internationella.

    Jag kanske är ute och cyklar nu, men tycker det där lät rimligt. Att bygga upp ett länknätverk för enbart länka till sin huvudsajt kanske är onödigt. Men som många säger så kan man faktiskt samtidigt tjäna pengar på dessa samt använda till andra saker såsom länkbyten m.m. för att återigen få ”tvättade länkar”.

    Jag personligen har inte hållit på med SEO så jätte aktivt men tycker ändå att alla borde ha ett mindre länknätverk. Jag själv har det inte just nu, men det kommer så småningom när jag börjar arbeta med SEO mer kontinuerligt.

    Vad jag sett så använder sig flera som säljer SEO-tjänster av denna metod och förstår inte varför dem som vill pilla själv på sin SEO inte ska göra det. Det ända som kostar är tid, lite domänkostnader och nåt webbhotell. Med tanke på vilken volym man kan nå på internet så är det nog inte speciellt svårt att långsiktigt tjäna in den tid man lägger ner på sitt arbete.

    Kommentar av Johan

  15. Tack för en intressant artikel, ni lyfter fram bra ämnen! Det är som ni skriver många faktorer som spelar in och efter ändringarna som Google gjorde i algoritmen har vi sett att spelplanen för en del konkurrenter på våra sökord har ändrats.

    Det finns väl alltid en poäng med att ha flera sajter om de innehåller relevant information eftersom människor kanske hellre länkar till en sida som är fokuserad på ett område och är lite mer anonym än en e-handelsplats. Vi har fått folk att länka till vår blogg där det sedan pekar vidare på huvudsidan. Nu orkar man väl inte driva så många sidor som blir så levande eftersom uppdateringsfrekvensen också spelar in. En av våra bloggar har på rätt kort tid hamnat högt upp och börjat ge en del trafik in just tack vare bara ett fåtal länkar in från starka sidor.

    Som någon nämnde tidigare så funkar ju satellitsidorna bra för länkbyten också.

    Oj vad mycket det finns att lära om SEO!

    Kommentar av Fredrik

  16. Johan, jag vet inte var du står men jag tycker inte att man ska ”spamma länkar” alls, varken till en viktig eller oviktig sida.

    Jag skulle dessutom vilja ge ett litet räkneexempel:

    Anta kostnad för att bygga upp en site: 5000 kr
    Du har en site som du vill ha en länk till från den siten: Kostnad för den länken 5000 kr’
    Något av de många SEO företagen i Sverige sätter upp en site: 5000 kr
    De har 100 kunder som behöver länkar, kostnad per länk: 50 kr.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner