Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bygga sitenätverk – 3 metoder

Bygga sitenätverk – 3 metoder

För att akunna optimera för sökmotorer på lättaste sätt behöver man att nätverk av egna siter. I första hand behöver man dom för att kunna länka till den site man vill nå resultat med men också för att på ett effektivt sätt kunna göra länkbyten. Det kan verka som en smal sak att bygga upp ett stort kluster med siter men det är komplexare än vad det verkar.

Vi har organiserat de metoder som vanligtvis används i två separata modeller, i den här artikeln beskriver vi också den tredje modellen som är den vi själva använder oss av, den som kallas microklustermetoden. De tre metoderna är Pyramidnätverket, Webringen och Microklustermetoden. Här får du en generell genomgång av alla tre och en grundläggande beskrivning.

För att få någon styrka i nätverket behöver det förutom en vettig länkstruktur mellan siterna också ha en bra tillförsel av länkjuice utifrån. Om du tänker dig nätverket lite som en enda stor site så kan det hjälpa till. En bra intern länkstruktur är vettigt där siter med relaterat innehåll länkar till varandra men åtminstone en del av siterna måste vara sådana att de attraherar inlänkar på ett eller annat sätt. Det är inte nödvändigt så att de automatiskt ska få organiska länkar men de måste med lite hjälp på traven få en större mängd än bara från det egna nätverket.

Pyramidnätverket

När man börjar bygga nätverk är det ofta naturligt att man använder sig en eller annan variant av den här metoden. Ofta kan det vara tidsödande eftersom det kräver mycket grundarbete och det kan ta riktigt lång tid innan det ger resultat.

Metoden går ut på att man bygger många svaga siter som länkar uppåt i en hierarkisk struktur. Vanligtvis är strukturen bara två lager tjock men det går att göra på många sätt. Man bygger ett tiotal siter vilka man måste ordna egna inlänkar till. Exempelvis kan man göra det med byten och katalogregistreringar. Det innebär att man behöver göra i princip ett helt arbete för varje site. Var och en av dessa länkar sedan till en site som kan anses vara ett steg upp i pyramiden. Den siten får också ordentliga byten och kanske också köpta länkar. Den översta siten blir då väldigt stark och kan bland annat nå hög Pagerank för de som tycker att det är viktigt.

Problemet med den här metoden är att man får egentligen bara en site där man kan sälja länkar om det är det man är ute efter. Däremot fokuserar man styrkan till den siten också vilket kan ge hög Pagerank och värdet på länkar på en site med högre Pagerank accelererar ju ganska snabbt. För den som inte är ute efter att sälja länkar är det däremot kanske inte den bästa metoden. Dessutom brukar det totala värdet av länkar kunna bli större om man sprider styrkan till fler siter, det blir däremot mindre intäkter per länk vilket ofta leder till mer arbete.

Webringen

Webringen är en gammal och väl beprövad metod. Iden går ut på att man har en cirkel med siter där alla har samma värde. Dessa länkar till 2 eller 3 var av de andra siterna och bildar därigenom en ”ring”. Fördelen med den här metoden är att man kan länka mellan relaterade siter utan att för den delen hela nätverket handlar om samma sak. Exempelvis kan siten om Smutstvätt länka till siten om Kemtvätt som kan länka till siten om kemikalier. Vips så har man länkat bara mellan relaterat material men ändå lyckats bygga in både kemikalier och smutstvätt i samma nätverk.

Det finns en del risker med den här metoden eftersom den användes ganska mycket förr. Bland annat har sökmotorerna blivit ganska vassa på att känna igen dessa och nedvärdera dem.

En annan nackdel med Webringen är att den faktiskt inte skjuter särskilt mycket styrka till siterna. Både Pyramidnätverket och Microklustermetoden genererar starkare siter.

Microklustermetoden

En bra bild som kan hjälpa till vid bygget är att tänka sig några av siterna som noder. Noder för extern länkjuice. Det gäller att se till att dessa får länkar för att sedan fördela kraften vidare till andra siter i nätverket som har liknande innehåll som dessa. Ett exempel på en sådan site som jag gjort som är ganska enkel att få till är en Bloggtopplista. Topplistan funkar så att den räknar hur många unika besökare varje bloggare har genom att när deras blogg visas följer en liten bild från bloggtopplistan med, en traditionell räknare. Bilden innehåller också en länk till topplistan där man kan se sina resultat. En sån här site generar med ganska liten ansträngning en hel del inlänkar. Från den finns det sedan länkar till ett antal subdomäner till den (som faktiskt ligger på ett annat IP). De siterna är inte riktigt relaterade till topplistan men tillräckligt nära för att en hel del av kraften ska överföras. På så vis har jag skapat en nod i nätverket. De bästa är förstås de som drar till sig länkar genom att ha bra material men det krävs ganska mycket av materialet för att uppnå något sådant och det kan vara knivigt att spotta ur sig sådant särskilt ofta.

Låt säga att du skapat 3-4 sådana noder med 5 tillhörande siter till varje, då har du någonstans mellan 18 och 24 siter som faktiskt har en del organiska eller åtminstone semi-organiska inlänkar. För att förstärka ytterligare är det vettigt att du registrerar var och en av dessa i tillgängliga länkkataloger. Handlar det om svenska siter finns det kanske ett hundratal länkkataloger där du kan registrera dina siter, handlar det om engelska finns det ett betydligt större utbud. Se till att åtminstine en del av siterna håller sådan nivå så att DMOZ och KTHNOC skulle kunna acceptera dom. Det är däremot inte strikt nödvändigt att alla siter är av den kvaliteten.

Låt en eller två siter i varje micronätverk (kluster om en nod och bisiter) vara en blogg. Bloggar kan få en del inlänkar från portaler av olika slag och det är ofta ganska enkelt att göra länkbyten med bloggar. Det är knappast nödvändigt att fler än 2 av siterna är bloggar eftersom unika länkar in till nätverket ger mer än att ha flera från samma portaler. Använd om det finns möjlighet blogghosts där du kan få inlänkar från huvudsidan, wordpress är ett sådant exempel. Om du lyckas komma upp på topp hundra mest lästa bloggar någon dag kommer du att få en länk från BOTD-sidan vilken sparas i en katalog och därmed kan bli indexerad av Google. Att komma på topp hundra på en svensk wordpress-blogg är inte särskilt svårt utan kan lätt ordnas med Twingly och lite tur.

Låt en av siterna i varje micronätverk ha en tävling, det kostar lite grand i pris men innebär bra inlänkar från tävlingskataloger. En av poängerna är att sprida var inlänkarna till nätverket kommer ifrån och därigenom öka den generella stykan.

7 kommentarer

  1. Intressant att läsa lite om hur internet och kanske framförallt google är uppbyggt för att styra vilken information som vi får oss till livs och hur avancerat det behöver vara för att man skall synas på nätet.

    Kommentar av

    Pär Svensson

  2. Det är onekligen enormt komplext och det kan till och med vara lite skrämmande. Det som gör det lite trevligare att tänka på är iaf att Google har som affärsidé (och det som gjorde sökmotorn till den gigant den är idag) att leverera så bra resultat som möjligt så snabbt som möjligt.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Klart intressant post med tanke på vad Nikke håller på att ”dra upp”, fusket med ”sblogs”, vilket dessa ”länknätverk” alltid blir. De finns till för en enda sak. Att ge länkkraft och hög ranking åt andra siter.

    Vart kommer det in i ”the Good Guy”-konceptet?

    Kommentar av

    Patrik Berggren

  4. Varför blir det sblogs?

    Kommentar av

    Magnus

  5. Jag kan inte se att det här har något som helst att göra med den diskussionen.

    Kommentar av

    Martin

  6. Jag tycker inte att det blir ”splogs” om man levererar kvalitet.

    Metoderna som Magnus presenterar är i sig varken ”negativa” eller ”positiva” utan det är hur du förvaltar metoden som avgör detta.

    Kommentar av Anders

  7. Tackar för det Anders, det är min åsikt också. Jag förespråkar dessutom att man arbetar med egna domäner eftersom det är klart bättre ur SEO-hänseende och då tycker jag faktiskt ingen har någon rätt att klaga på innehållet. Om det inte gillas så skaffa en egen domän och publicera något bättre isf.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner