Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Byta länkar – en säljprocess

Det är dags att vi tittar närmare på länkbyten, det låter väldigt simpelt att byta länkar men om man vill göra det i lite större skala kan det bli väldigt komplext. Om du vill komma någon vart med din site behöver du se till att det går snabbt och smidigt att få till bra byten och då måste du ha en metod.

Har du länkar i kundvagnen?

Se länkbyten som en säljprocess, det kanske är lättare insäljning än i de flesta fall men det är ändå samma sak. Se personen du byter med som en kund så blir det genast mycket smidigare och mycket bättre resultat. En sådan ändring i synsätt  innebär till exempel att du måste ha ett bra erbjudande och att det måste vara lätt att komma till avslut. Det innebär också att du ser till kundens behov när det gäller bytet snarare än dina egna och det ska vi börja med att diskutera.

Det första vi behöver inse är att det är bättre att få ett dåligt byte än inget byte. Om du är kräsen när det gäller vilka siter du byter med är det stork risk att inge byten blir gjorda. Jag säger inte att du ska byta hämningslöst men bara för att en site har lägre pagerank eller ett sämre innehåll än din site så betyder det inte att du ska låta bli. Om du kan lösa kundens behov har du lyckats, du kommer få en länk och du kommer skapa en nöjd kontakt vilket dramatiskt förenklar framtida byten.

För att ge ett litet exempel på min filosofi, det finns ett sökord med 10 listade siter. En del av dem har bytt med varandra, några med flera. De flesta vill inte länka till konkurrenterna för att de är rädda för att tappa positioner. Du å andra sidan har bytt med samtliga för du har inga sådana skrupler. Vem har förstaplats?

Den andra viktiga skillnaden om man ser det som en säljprocess är att man ser till att det leder till avslut. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att byta länk med dig, det ska gå så smidigt att man känner sig varm inombords efteråt och det är du som måste se till att det är så. Du kan inte förvänta dig att kunden ska sköta det här, kunden är ju kund. Spendera lite tid på att förenkla dina bytesprocesser, kanske behöver det inte diskuteras så mycket, kanske kan du ta fram ett färdigt förslag ganska snabbt? Det här är bland det allra viktigaste, du måste se till att det går smidigt annars kommer du få slita hårt för mycket små resultat.

Till sist måste du också se över ditt erbjudande. Allt för många som vill byta erbjuder en länk på någon skruttig, ful liten site som knappt har några inlänkar. Kom ihåg att det är en länk här du försöker sälja, varför skulle någon vara intresserad av den? Skaffa ordentliga siter att erbjuda länkar på annars kommer kunden inte vara intresserad, visserligen säger jag ju att man inte ska vara så kräsen men det gäller ju dig, kunden är kund och kommer att vara kräsen även om det kanske inte är bäst för honom. Tänk på att det du i första hand gör är att se till att kunden blir nöjd och får bra länkar till sin site, belöningen du får i form av länkar till din egen är inte erbjudandet, det är betalningen.

2 kommentarer

  1. Tack för tips.

    Någon som kan rekommendera en sajt där man kan värdesätta länkar?
    Kör just nu genom Majestic.

    Kommentar av Andreas Brandt

  2. Hej Andreas

    Ahrefs är ett alternativ till Majestic. Sen ger jag personligen inte så mycket för de olika mätetal som Ahrefs och Majestic använder sig av. Framförallt inte för den svenska marknaden. Jag tycker det är bättre att manuellt att bedöma länkarna. Ger en mycket bättre bild värdet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner