Sökmotorkonsult.se

Byta länkar – en säljprocess

Det är dags att vi tittar närmare på länkbyten, det låter väldigt simpelt att byta länkar men om man vill göra det i lite större skala kan det bli väldigt komplext. Om du vill komma någon vart med din site behöver du se till att det går snabbt och smidigt att få till bra byten och då måste du ha en metod.

Har du länkar i kundvagnen?

Se länkbyten som en säljprocess, det kanske är lättare insäljning än i de flesta fall men det är ändå samma sak. Se personen du byter med som en kund så blir det genast mycket smidigare och mycket bättre resultat. En sådan ändring i synsätt  innebär till exempel att du måste ha ett bra erbjudande och att det måste vara lätt att komma till avslut. Det innebär också att du ser till kundens behov när det gäller bytet snarare än dina egna och det ska vi börja med att diskutera.

Det första vi behöver inse är att det är bättre att få ett dåligt byte än inget byte. Om du är kräsen när det gäller vilka siter du byter med är det stork risk att inge byten blir gjorda. Jag säger inte att du ska byta hämningslöst men bara för att en site har lägre pagerank eller ett sämre innehåll än din site så betyder det inte att du ska låta bli. Om du kan lösa kundens behov har du lyckats, du kommer få en länk och du kommer skapa en nöjd kontakt vilket dramatiskt förenklar framtida byten.

För att ge ett litet exempel på min filosofi, det finns ett sökord med 10 listade siter. En del av dem har bytt med varandra, några med flera. De flesta vill inte länka till konkurrenterna för att de är rädda för att tappa positioner. Du å andra sidan har bytt med samtliga för du har inga sådana skrupler. Vem har förstaplats?

Den andra viktiga skillnaden om man ser det som en säljprocess är att man ser till att det leder till avslut. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att byta länk med dig, det ska gå så smidigt att man känner sig varm inombords efteråt och det är du som måste se till att det är så. Du kan inte förvänta dig att kunden ska sköta det här, kunden är ju kund. Spendera lite tid på att förenkla dina bytesprocesser, kanske behöver det inte diskuteras så mycket, kanske kan du ta fram ett färdigt förslag ganska snabbt? Det här är bland det allra viktigaste, du måste se till att det går smidigt annars kommer du få slita hårt för mycket små resultat.

Till sist måste du också se över ditt erbjudande. Allt för många som vill byta erbjuder en länk på någon skruttig, ful liten site som knappt har några inlänkar. Kom ihåg att det är en länk här du försöker sälja, varför skulle någon vara intresserad av den? Skaffa ordentliga siter att erbjuda länkar på annars kommer kunden inte vara intresserad, visserligen säger jag ju att man inte ska vara så kräsen men det gäller ju dig, kunden är kund och kommer att vara kräsen även om det kanske inte är bäst för honom. Tänk på att det du i första hand gör är att se till att kunden blir nöjd och får bra länkar till sin site, belöningen du får i form av länkar till din egen är inte erbjudandet, det är betalningen.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Tack för tips.

    Någon som kan rekommendera en sajt där man kan värdesätta länkar?
    Kör just nu genom Majestic.

    Kommentar av Andreas Brandt

  2. Hej Andreas

    Ahrefs är ett alternativ till Majestic. Sen ger jag personligen inte så mycket för de olika mätetal som Ahrefs och Majestic använder sig av. Framförallt inte för den svenska marknaden. Jag tycker det är bättre att manuellt att bedöma länkarna. Ger en mycket bättre bild värdet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?