Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google öppnar för Canonical mellan domäner

Kanonical?

För inte så länge sedan lanserades Canonical-taggen, den tagg det är meningen att man ska berätta för sökmotorer vilken sida som är den riktigt och på så vis undvika duplicate content. Igår meddelade Google att man nu accepterar och hanterar canonical mellan domäner.

Meningen är att taggen ska användas när man på ett eller annat sätt återpublicerar material på ett annat ställe än den sida man har för avsikt att visa upp. Det skulle kunna handla om pressreleaser som sprids över ett större antal siter, man vill ju ofta nå ut med materialet och kanske samtidigt ha det publicerat på sin egen webbplats. Canonical kan nu alltså ordna det genom att man med taggen pekar till källan, eller skulle kunna om man på de ställen där pressreleasen publiceras kunde sätta taggen.

Rent praktiskt

Att implementera taggen är inte svårt, den ska ligga i sidhuvudet (head) och se ut:

<link rel=”canonical” href=”http://www.domänen.se/sidan.html”/>

Det är viktigt att den pekar till den sida som är kopierad och inte till startsidan, det kan uppstå lite konstigheter om man gör så. Det är också ok om sidorna inte är exakt likadana så till exempel olika sorteringar i en lista fungerar.

Läs mer på Googles Officiella blogg.

2 kommentarer

  1. Aaah alldeles utmärkt tackar för tipset, har funderat på vilka praktiska lösningar som egentligen gäller mellan domäner.Tänkte lägga all historik som vi skrivit på en egen sajt men ändå behålla original artiklarna på sin gamla plats. Få se hur detta kan fungera i praktiken.

    Tack för tipset!

    Kommentar av p-o

  2. Det låter som en möjlig användning men jag kan i dagsläget inte gå i god för att det fungerar, har inte hunnit med några tester alls än.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner