Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google öppnar för Canonical mellan domäner

Kanonical?

För inte så länge sedan lanserades Canonical-taggen, den tagg det är meningen att man ska berätta för sökmotorer vilken sida som är den riktigt och på så vis undvika duplicate content. Igår meddelade Google att man nu accepterar och hanterar canonical mellan domäner.

Meningen är att taggen ska användas när man på ett eller annat sätt återpublicerar material på ett annat ställe än den sida man har för avsikt att visa upp. Det skulle kunna handla om pressreleaser som sprids över ett större antal siter, man vill ju ofta nå ut med materialet och kanske samtidigt ha det publicerat på sin egen webbplats. Canonical kan nu alltså ordna det genom att man med taggen pekar till källan, eller skulle kunna om man på de ställen där pressreleasen publiceras kunde sätta taggen.

Rent praktiskt

Att implementera taggen är inte svårt, den ska ligga i sidhuvudet (head) och se ut:

<link rel=”canonical” href=”http://www.domänen.se/sidan.html”/>

Det är viktigt att den pekar till den sida som är kopierad och inte till startsidan, det kan uppstå lite konstigheter om man gör så. Det är också ok om sidorna inte är exakt likadana så till exempel olika sorteringar i en lista fungerar.

Läs mer på Googles Officiella blogg.

2 kommentarer

  1. Aaah alldeles utmärkt tackar för tipset, har funderat på vilka praktiska lösningar som egentligen gäller mellan domäner.Tänkte lägga all historik som vi skrivit på en egen sajt men ändå behålla original artiklarna på sin gamla plats. Få se hur detta kan fungera i praktiken.

    Tack för tipset!

    Kommentar av p-o

  2. Det låter som en möjlig användning men jag kan i dagsläget inte gå i god för att det fungerar, har inte hunnit med några tester alls än.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner