Sökmotorkonsult.se

Google öppnar för Canonical mellan domäner

Kanonical?

För inte så länge sedan lanserades Canonical-taggen, den tagg det är meningen att man ska berätta för sökmotorer vilken sida som är den riktigt och på så vis undvika duplicate content. Igår meddelade Google att man nu accepterar och hanterar canonical mellan domäner.

Meningen är att taggen ska användas när man på ett eller annat sätt återpublicerar material på ett annat ställe än den sida man har för avsikt att visa upp. Det skulle kunna handla om pressreleaser som sprids över ett större antal siter, man vill ju ofta nå ut med materialet och kanske samtidigt ha det publicerat på sin egen webbplats. Canonical kan nu alltså ordna det genom att man med taggen pekar till källan, eller skulle kunna om man på de ställen där pressreleasen publiceras kunde sätta taggen.

Rent praktiskt

Att implementera taggen är inte svårt, den ska ligga i sidhuvudet (head) och se ut:

<link rel=”canonical” href=”http://www.domänen.se/sidan.html”/>

Det är viktigt att den pekar till den sida som är kopierad och inte till startsidan, det kan uppstå lite konstigheter om man gör så. Det är också ok om sidorna inte är exakt likadana så till exempel olika sorteringar i en lista fungerar.

Läs mer på Googles Officiella blogg.

2 kommentarer

  1. Aaah alldeles utmärkt tackar för tipset, har funderat på vilka praktiska lösningar som egentligen gäller mellan domäner.Tänkte lägga all historik som vi skrivit på en egen sajt men ändå behålla original artiklarna på sin gamla plats. Få se hur detta kan fungera i praktiken.

    Tack för tipset!

    Kommentar av p-o

  2. Det låter som en möjlig användning men jag kan i dagsläget inte gå i god för att det fungerar, har inte hunnit med några tester alls än.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]