Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google öppnar för Canonical mellan domäner

Kanonical?

För inte så länge sedan lanserades Canonical-taggen, den tagg det är meningen att man ska berätta för sökmotorer vilken sida som är den riktigt och på så vis undvika duplicate content. Igår meddelade Google att man nu accepterar och hanterar canonical mellan domäner.

Meningen är att taggen ska användas när man på ett eller annat sätt återpublicerar material på ett annat ställe än den sida man har för avsikt att visa upp. Det skulle kunna handla om pressreleaser som sprids över ett större antal siter, man vill ju ofta nå ut med materialet och kanske samtidigt ha det publicerat på sin egen webbplats. Canonical kan nu alltså ordna det genom att man med taggen pekar till källan, eller skulle kunna om man på de ställen där pressreleasen publiceras kunde sätta taggen.

Rent praktiskt

Att implementera taggen är inte svårt, den ska ligga i sidhuvudet (head) och se ut:

<link rel=”canonical” href=”http://www.domänen.se/sidan.html”/>

Det är viktigt att den pekar till den sida som är kopierad och inte till startsidan, det kan uppstå lite konstigheter om man gör så. Det är också ok om sidorna inte är exakt likadana så till exempel olika sorteringar i en lista fungerar.

Läs mer på Googles Officiella blogg.

2 kommentarer

  1. Aaah alldeles utmärkt tackar för tipset, har funderat på vilka praktiska lösningar som egentligen gäller mellan domäner.Tänkte lägga all historik som vi skrivit på en egen sajt men ändå behålla original artiklarna på sin gamla plats. Få se hur detta kan fungera i praktiken.

    Tack för tipset!

    Kommentar av p-o

  2. Det låter som en möjlig användning men jag kan i dagsläget inte gå i god för att det fungerar, har inte hunnit med några tester alls än.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner