Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Canonical mellan domäner

Kanon

Google påannonserade för ett tag sedan att man numer kan använda canonical-taggen mellan domäner och inte enbart inom den egna siten. Det här kan betyda en hel del för SEO så vi på Sökmotorkonsult.se har förstås testat och utvärderat.

Till att börja med kanske vi ska förklara vad taggen gör om det är någon som missat det. Taggen berättar för Google vilken sida som är originalet. Man använder den för att undvika problem med duplicerat innehåll. Det är inte konstigare än att om man har två sidor på sin site som är förvillande lika för Google så sätter man tagg som berättar vilken som är kanon. Nu kan man alltså göra det från en domän till en annan och det finns ett antal olika sätt det här kan vara användbart.

Det fungerar mellan domäner både när hela domänen är en klon av en annan och på en enskild sida som är kopierad. Om du har en webshop som av någon anledning visas på flera domäner (det är sjukt vanligt, varför?) så kan du helt enkelt kanonisera hela klabbet, Google fattar då vilken det är som är den rätta och du slipper alla de problem som duplicate content kan åsamka.

Det andra användningsområdet är på en specifik artikel, om du har återpostat en bloggpost på flera ställen för att den är så bra eller om du sprider ut pressmeddelanden på alla möjliga siter så ger det lite dåliga bieffekter på något som annars är vettigt. I teorin kan man använda sig av rel=canonical för att styra upp det här. Det kräver ju däremot att du har tillgång att peta i koden på de ställen där du postat din artikel. Ett exempel på hur det skulle kunna fungera är att tjänster som Mynewsdesk lät dig sätta canonical på pressreleasen så att den pekar till ditt eget pressrum. Tyvärr har de ju inga incitament att göra det, de förlorar ju trafiken på pressreleasen och Google har idag ofta en förmåga att tro att det är den på deras site som är original pga sitens förtroende.

Jag är själv inget stort fan av canonical och jag är övertygad om att det kommer dyka upp lite besynnerliga varianter på användningar. Den har lite tendenser att vara en honey pot för dom som vill fuska. Den har lite buggiga egenskaper. Än så länge är jag inte 100% säker på att det är en fullständig kraftöverföring och det är lite svårmätt. Om vi jämför med en 301 redirect så uppvisar den liknande egenskaper fast med den stora skillnaden att du kan behålla sidan istället för att ta bort den. Det här borde leda till att folk försöker hitta sätt att smyga in canonical-taggar på stora siter med mycket högt förtroende. Det kommer bli svårt för siteägarna att märka och det kommer smuggla ut mycket juice till fuskaren.

5 kommentarer

  1. Jag tror det är väldigt svårt att fuska eftersom Google bara använder taggen som en riktlinje. Om en sida som har canonical implementerad och pekar mot en sida som inte är en kopia av den, kommer taggen ignoreras. Vad menar du med buggiga egenskaper förresten?

    Kommentar av Fredrik

  2. Kul att du är på hugget, Magnus.
    Eftersom jag är use på SEO så bör jag inte uttala mig, men jag ska höra om någon från MyNewsdesk har kommentarer till det som rör oss i frågan. Återkommer.

  3. Jag är rädd att det förmodligen skulle vara riktigt dåligt för er, det skulle var en liten aning bättre för kunden men det skulle om det gjordes över hela spektrat kunna sumpa er sökmotortrafik helt. Det som är bättre för båda inblandade är att ni lyckas övertala era kunder om att inte publicera exakt samma text på den egna siten som på er tjänst.

    Kommentar av Magnus

  4. Din lösning skulle vara win-win för båda Magnus, men är tyvärr inte särskilt trolig. Att ta fram innehåll är tidskrävande som det är, och att få företag att skriva om sitt innehåll för varje distributionstjänst de använder är inte realistiskt.

    Den kanske viktigaste aspekten för företag utifrån ett SEO perspektiv är ett unikt innehåll. Om detta indexeras på Mynewsdesk först, vilket är väldigt troligt då spindeln är där betydligt, betydligt oftare så blir innehållet bara duplicate content på kundens hemsida.

    Med en rel=canonical skulle kunden bli tilldelad innehållet, men det skulle samtidigt innebära katastrof för Mynewsdesk. Det finns ju en anledning till att Mynewsdesk har PR 7, och den anledningen skulle försvinna i samma ögonblick. 545.000 sidor skulle plötsligt bara vara duplicerat innehåll, och bestraffningen vet både du och jag skulle vara rätt omfattande!

    Alltså – Inget bra alternativ för er Dojan :)

    Allt gott!

    Mvh
    Magnus Lundin

  5. […] ungefär ett år sedan dök möjligheten att använda sig av canonical-taggen mellan olika domäner. Då kunde man alltså börja med att via canonical-taggen peka på en annan domän som ägare till […]

    Pingback av

    Vem äger innehållet » Om canonicalization och syndikering av innehåll

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner