Sökmotorkonsult.se

Case: Jonathan Lavins minnesfond

Jonathan Lavin

Jag fick för någon vecka sen frågan hur man skulle kunna gå tillväga för att förbättra jonathanlavinsminnesfond.se ur ett SEO-hänseende och tänkte att det var ett passande case att ta upp. Det finns några grundförutsättningar som gör det till ett lite intressant case sett med en sökmotoroptimerares ögon. För det första så handlar det inte om något som är lönsamt, det är ett stipendium för unga golfare och därför kan man ju inte gärna jaga iväg med någon stor budget. Det andra är att det är en ”god” site vilket kan göra att det borde gå ganska bra utan en stor budget, det är ju länkvänligt. En tredje grundförutsättning som gör det intressant är att det finns inget egentligt söktryck på termer som ligger precis i linje med siten. Till skillnad från en site som säljer mammakläder (folk söker ju efter just mammakläder i ganska stor utsträckning) så måste man leta efter sökord som kan fungera bra trots att de inte ligger precis i linje.

En enkel sökordsanalys

Vi börjar med att titta på vad det görs för sökningar som kan fungera. Tyvärr så är ju mängden sökningar på ord som passar riktigt bra försvinnande liten så vi går lite bredare, mot golf. En annan väg att gå hade varit att sikta på stipendium eller fond men de hamnar nog tyvärr än mer fel i mina ögon.

  • Golf – 49.500 sökningar per månad
  • Spela Golf – 390 sökningar per månad
  • Golfmedlemskap – 210 sökningar per månad
  • Golf tips – 110 sökningar per månad
  • Golf bilder 110 –  sökningar per månad
  • Junior Golf 12  – sökningar per månad

Som du ser är sökorden inte så närliggande som man kanske skulle kunna önska men jag skulle kunna tycka att det kan fungera för att göra fonden mer känd även om det inte direkt matchar sökarens önskning. Jag har bara visat ett litet urval av de sökord som Googles Keyword Tool föreslog. Jag tänkte att vi skulle plocka ut en huvudterm ur dessa och den som ligger bäst i linje med siten är Junior Golf. Tyvärr visar ju analysen att det är väldigt få sökningar men för en nybörjare kan det vara en bra start innan vi går på de svårare sökorden.

Startsidans lämplighet för sökordet

Det första vi ska titta på nu när vi valt huvudsökord är med vilken sida vi rimligtvis ska ta positioner. Trots att jag kan tycka att det finns smartare sidor på siten att gå efter sökordet är mitt förslag startsidan. Dels för att det är lite enklare att få länkar till en startsida, dels för att vi lägger grunden till fler och större sökord i framtiden. Jag tog helt enkelt och körde in startsidan i vårt SEO-verktyg och får fram följande.

Analysen visar att det är mycket som saknas och poängen i verktyget blir därmed väldigt låg. Jag skulle vilja säga att de tre enskilt viktigaste faktorerna är:

  1. Sökordet finns inte i title
  2. Sökordet finns inte i H1
  3. Det finns inte tillräckligt med text och texten innehåller inte sökordet

Det är också dessa tre punkter jag skulle börja med att åtgärda. Jag skulle vilja se en title och en H1 som beskriver vad fonden gör och som innehåller sökordet, i det här fallet Junior Golf. Exempelvis Jonathan Lavins minnesfond till stöd för Junior-golf.

Nästa steg är att se till att ha en text på startsidan som beskriver fonden. Det är lätt att sånt här hamnar på undersidor men det är bra både för besökaren och sökmotorn att komma till skott direkt. Du kan välja att utveckla mer på undersidor men skriv en sammanfattning om vad fonden är, vad den gör och inom vilket område. När du är klar med det kan du om du vill fortsätta pilla med de övriga punkterna som dyker upp i testet men jag skulle nog vänta med det till senare för att fokusera på länkar.

Länkar är A och O

Idag har siten 1 inlänk från en undersida Göteborgs Golfklubb och det är allt. Det behövs alltså fås länkar för att kunna börja få trafik. Här kommer en av grundförutsättningarna som jag tog upp i början in, en fond av det här slaget bör kunna få en hel del gratis för att det är en god sak.  Jag skulle kanske börja med att anmäla den till infoo.se för att få en bra länk därifrån men sen skulle jag börja bearbeta webmasters som rimligtvis kan tänka sig länka till siten. Jag tycker till exempel att man på Golf.se inte med gott samvete kan låta bli att länka. Om du kontaktar webmastern där är jag övertygad om att du kan få en länk som dessutom är väldigt bra.

Om det inte fungerar med att kontakta siter inom golf-sfären kan nästa steg vara att sätta upp en blogg. Genom att skriva om junior-golf eller golf i allmänhet kan du bygga upp ett intresse som sen kan överföras till fondens site. Genom att lära känna andra golfbloggare, som jag också tycker borde länka, kan du se till att andra också uppmärksammar sidan.

Jag är övertygad om att det helt utan insats av pengar på något sätt ska gå lätt att bygga länkar till siten. Jag länkar ju själv i den här posten så där har du den första.

Google Analytics

Slutligen tycker jag att du ska installera Google Analytics så att du kan få se resultatet av dina ansträngningar. Dessutom kan du med ett så bra analysverktyg hitta andra ingångar eller sökord som fungerar bra.

Sidan är senast uppdaterad 2010-02-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?