Case: stockholmshotell.com

Stockholmshotell.com är ett litet sidoprojekt som jag tagit tag i, siten blev mer eller mindre färdig för någon månad sen och jag har precis kommit igång med arbetet på riktigt. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att få läsa vad som hänt hittills och vad som kommer att hända.

Målsättningen i stort är att driva trafik till siten och sedan konvertera denna till hotellbokningar. Det är inte en särskilt komplicerad affärsmodell och jag är inte direkt ensam om den. Konkurrensen är ganska hög när det gäller positionerna på de viktiga sökorden men det kompenseras av en hög och värdefull trafik. Det handlar i första hand om tre sökord som jag har för avsikt att ta positioner på:

  • Hotell Stockholm
  • Hotell i Stockholm
  • Boka hotell i Stockholm

Vad vi gjort hittills?

Siten är som sagt mer eller mindre färdig till sin form, det saknas lite detaljer. Vi har helt enkelt skrivit innehåll om de olika hotellen i Stockholm och försökt att kategorisera dem på ett vettigt sätt. Det har faktiskt varit lite komplext, särskilt som jag redan från början valde att arbeta med WordPress. WP är ofta väldigt bra men just för struktur på en site kan det bli lite komplext, särskilt om man inte vill ha klassisk bloggordning. För att det skulle bli så enkelt som möjligt ville jag inte ha så mycket customlösningar vilket resulterade i att alla enskilda hotell publiceras som poster i WP, området de finns i används för kategori och deras faciliteter sätts som taggar. Just nu visas de senaste tillagda hotellen tydligt på förstasidan men det här kommer ändras till att bli de populäraste, anledningen till att vi väntar med den förändringen är helt enklet att underlätta indexering.

På SEO-fronten har det gjorts gammaldags, vanlig, hederlig SEO. Jag har jobbat en del med On Page-faktorer men det som egentligen görs just nu är länkbygge. Länkbygget är precis som resten av sökmotoroptimeringen gammaldags. Vi har registrerat siten i några webbkataloger bland annat Infoo och det arbete som nu pågår är att kontakta andra webmasters inom segmentet för attfå till någon form av samarbete. Det är lite tidskrävande men brukar fungera väldigt bra.

Vad har det gett för resultat?

 

Udrag ur Google Analytics för Stockholmshotell.com

Än så länge har det inte hänt särskilt mycket, vi har arbetat ett väldigt kort tag. Det som ger mest trafik är en förstaposition på Hotell Stockholm på Bing.se. När det gäller Google så finns det en position på nedre halvan av sida ett på Boka hotell i Stockholm, en lite svajig tiondeplats på Hotell i Stockholm och 2-3 sidan för Hotell Stockholm. Positionerna varierar lite från dag till dag men det är ganska vanligt i ett sånt här läge. När det gäller bokningar så fungerar det ganska bra. Har ingen data om faktiska pengar än eftersom vi varit igång ett väldigt kort tag, men det blir ungefär en bokning varannan dag. Som du ser är inte trafiken särskilt stor men det ger ändå en ganska dålig konverteringsgrad. Som tur är ligger det lite förbättringar på den fronten i pipen, bland annat i form av en hotellboknings-widget.

9 kommentarer på "Case: stockholmshotell.com"

  1. Ja jag är inte helt säker på vad det innebär, tror att dom inte har några krav på vem man delar dubbelrum med.

    Det är alltså hotellen själva som avgör vad som listas och många uppger just Gayvänligt.


  2. Det vore intressant med en uppföljning av detta projekt, ser att du numera rankar fint på ”hotell stockholm” så ditt slit med länkar verkar ha burit frukt! Kanske lite känsligt att skriva om resultat såhär i en blogg dock! 😉
    Lycka till med att ta #1-placeringen i framtiden!


  3. Tackar, det har helt klart gått framåt och jag ska ta och titta på vad det finns för möjligheter till en uppföljningspost. Vill gärna att det ska bli lite intressant också så jag måste få fram en vettig vinkel men ska helt klart ta det med i funderingarna.


  4. Pingback: Kartresultat – 125 % skillnad | Sökmotorkonsult.se
  5. Hej Magnus,
    Jag håller faktiskt på med en liknande sak fast inom ett helt annat område. Skulle vara intressant och jämföra resultaten lite …
    Hur har det annars gått?


  6. Hej Magnus, det skulle vara intressant att veta hur mkt jobb ni lägger nu för att behålla förstaplatsen. Det är ju hår konkurrens och vi jobbar ju själva hårt (hotelspecials.se) för att komma uppåt. Normalt sett krävs ju det stora jobbet för att just ta sig uppåt men hur ser det ut för att stanna kvar i topp?

    Fredrik


  7. Mycket lite om sanningen ska fram. Vi petar lite om vi ser att något händer men i dagsläget är siten så pass mycket starkare än konkurrenterna att vi knappt behöver anstränga oss.


Kommentarsfältet är stängt.