Sökmotorkonsult.se

Checklista när du går över till responsiv design

checklista

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli en bra övergång ur ett seo-perspektiv.

I förra veckan publicerade vi vår årliga undersökning över den mobila trafiken. Den visade att trafiken från mobila enheter fortsätter att öka markant. För att ta tillvara på den trafiken på bästa sätt bör du ha en mobilanpassad webbsajt. Detta brukar lösas på två sätt, antingen låter man sajten anpassa sig efter besökarens enhet (responsiv design), eller så har man en separat webbsajt för mobila enheter. Ur ett SEO-perspektiv så är oftast en responsiv design att föredra.

Om du har en separat mobilsida idag men vill gå över till en responsiv sida så bör du följa dessa steg för att övergången ska bli bra och du inte ska tappa organisk trafik.

  1. Ta bort eventuella ompekningar för olika user-agents
  2. Ta bort eventuella hänvisningar mellan de två versionerna. Det kan vara interna länkar mellan versionerna eller i koden som till exempel:
    <link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page" >
  3. Peka om mobilsidans sidor med permanent redirect 301 till motsvarande sidor på webbsidan.
  4. Implementera den responsiva designen. Kontrollera så att inte viktiga JS och CSS-filer är blockerade.
  5. Kontrollera så att sökmotorns spindel kommer åt alla ompekningar på mobilsidan. Spindeln ska inte vara blockerad i till exempel robots.txt.

Sidan är senast uppdaterad 2023-01-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!