Sökmotorkonsult.se

Checklista när du går över till responsiv design

checklista

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli en bra övergång ur ett seo-perspektiv.

I förra veckan publicerade vi vår årliga undersökning över den mobila trafiken. Den visade att trafiken från mobila enheter fortsätter att öka markant. För att ta tillvara på den trafiken på bästa sätt bör du ha en mobilanpassad webbsajt. Detta brukar lösas på två sätt, antingen låter man sajten anpassa sig efter besökarens enhet (responsiv design), eller så har man en separat webbsajt för mobila enheter. Ur ett SEO-perspektiv så är oftast en responsiv design att föredra.

Om du har en separat mobilsida idag men vill gå över till en responsiv sida så bör du följa dessa steg för att övergången ska bli bra och du inte ska tappa organisk trafik.

  1. Ta bort eventuella ompekningar för olika user-agents
  2. Ta bort eventuella hänvisningar mellan de två versionerna. Det kan vara interna länkar mellan versionerna eller i koden som till exempel:
    <link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page" >
  3. Peka om mobilsidans sidor med permanent redirect 301 till motsvarande sidor på webbsidan.
  4. Implementera den responsiva designen. Kontrollera så att inte viktiga JS och CSS-filer är blockerade.
  5. Kontrollera så att sökmotorns spindel kommer åt alla ompekningar på mobilsidan. Spindeln ska inte vara blockerad i till exempel robots.txt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-10-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.