Sökmotorkonsult.se

Checklista när du går över till responsiv design

checklista

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli en bra övergång ur ett seo-perspektiv.

I förra veckan publicerade vi vår årliga undersökning över den mobila trafiken. Den visade att trafiken från mobila enheter fortsätter att öka markant. För att ta tillvara på den trafiken på bästa sätt bör du ha en mobilanpassad webbsajt. Detta brukar lösas på två sätt, antingen låter man sajten anpassa sig efter besökarens enhet (responsiv design), eller så har man en separat webbsajt för mobila enheter. Ur ett SEO-perspektiv så är oftast en responsiv design att föredra.

Om du har en separat mobilsida idag men vill gå över till en responsiv sida så bör du följa dessa steg för att övergången ska bli bra och du inte ska tappa organisk trafik.

  1. Ta bort eventuella ompekningar för olika user-agents
  2. Ta bort eventuella hänvisningar mellan de två versionerna. Det kan vara interna länkar mellan versionerna eller i koden som till exempel:
    <link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page" >
  3. Peka om mobilsidans sidor med permanent redirect 301 till motsvarande sidor på webbsidan.
  4. Implementera den responsiva designen. Kontrollera så att inte viktiga JS och CSS-filer är blockerade.
  5. Kontrollera så att sökmotorns spindel kommer åt alla ompekningar på mobilsidan. Spindeln ska inte vara blockerad i till exempel robots.txt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.