Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Checklista när du går över till responsiv design

checklista

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli en bra övergång ur ett seo-perspektiv.

I förra veckan publicerade vi vår årliga undersökning över den mobila trafiken. Den visade att trafiken från mobila enheter fortsätter att öka markant. För att ta tillvara på den trafiken på bästa sätt bör du ha en mobilanpassad webbsajt. Detta brukar lösas på två sätt, antingen låter man sajten anpassa sig efter besökarens enhet (responsiv design), eller så har man en separat webbsajt för mobila enheter. Ur ett SEO-perspektiv så är oftast en responsiv design att föredra.

Om du har en separat mobilsida idag men vill gå över till en responsiv sida så bör du följa dessa steg för att övergången ska bli bra och du inte ska tappa organisk trafik.

  1. Ta bort eventuella ompekningar för olika user-agents
  2. Ta bort eventuella hänvisningar mellan de två versionerna. Det kan vara interna länkar mellan versionerna eller i koden som till exempel:
    <link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page" >
  3. Peka om mobilsidans sidor med permanent redirect 301 till motsvarande sidor på webbsidan.
  4. Implementera den responsiva designen. Kontrollera så att inte viktiga JS och CSS-filer är blockerade.
  5. Kontrollera så att sökmotorns spindel kommer åt alla ompekningar på mobilsidan. Spindeln ska inte vara blockerad i till exempel robots.txt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner